2 569 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Ny bok om elbränder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
En gång till men sakta i Sverige har färgerna för faserna varit brun, svart, vit = L1, L2, L3. I USA mfl. svart, brun, vit = L1, L2, L3. Det har man i första hand märkt på maskiner som levererats med anslutningssladdar påmonterade.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Så innan 2002 så var fasen svart i enfaskretsar och L1 var brun i flerfaskretsar? Där ser man.elmont skrev:
I jämförelse med nu när det är brun på båda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fast brun, svart och svart med vitt streck som nämndes har ju funnits. Eller?? Jag har skarvat på gamla kablar med de färgerna.
//Patrik
Öhh, jag som alltid trott att gamla standarden var svart-brun-vit (eller svart - brun - vitrandig svart). Det är ju den ordningen som "stämmer" om man vill montera De flesta kabeltyper på CEE-kontakter utan att behöva korsa fler trådar än nödvändigt.
Bonusfråga: hur många elektriker vänder installationskabel "åt rätt håll" för att undvika mer råttbo än nödvändigt när man monterar CEE-uttag?
Har USA ens standardfärger för trefas? De verkar ju ha svart för fas, vit för nolla, oisolerad eller grön som jord och röd som "motfas" (= också fas fast på andra sidan av en symetrisk matning, mellan röd och svart har man 220-240V AC). Ibland är den röda "andra fas" i trefas där hushållen ändå bara får två faser utdragna (tror jag).
Bonusfråga: hur många elektriker vänder installationskabel "åt rätt håll" för att undvika mer råttbo än nödvändigt när man monterar CEE-uttag?
Har USA ens standardfärger för trefas? De verkar ju ha svart för fas, vit för nolla, oisolerad eller grön som jord och röd som "motfas" (= också fas fast på andra sidan av en symetrisk matning, mellan röd och svart har man 220-240V AC). Ibland är den röda "andra fas" i trefas där hushållen ändå bara får två faser utdragna (tror jag).
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Klicka här för att svara