O
Måste vara så... Tänkte att så ouppdaterade kan inte mina skolböcker vara eller lärare :p

elmont skrev:
I Sverige har färgerna alltid varit Brun, Svart, Vit men i vissa länder tex USA har man använt Svart, Brun, Vit som fasföljd. Det har fått till konsekvens att många felaktigt har trott att det skulle vara Svart, Brun, Vit.
Huh?

//Patrik

En gång till men sakta i Sverige har färgerna för faserna varit brun, svart, vit = L1, L2, L3. I USA mfl. svart, brun, vit = L1, L2, L3. Det har man i första hand märkt på maskiner som levererats med anslutningssladdar påmonterade.

elmont skrev:
En gång till men sakta i Sverige har färgerna för faserna varit brun, svart, vit = L1, L2, L3. I USA mfl. svart, brun, vit = L1, L2, L3. Det har man i första hand märkt på maskiner som levererats med anslutningssladdar påmonterade.
Så innan 2002 så var fasen svart i enfaskretsar och L1 var brun i flerfaskretsar? Där ser man.
I jämförelse med nu när det är brun på båda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fast brun, svart och svart med vitt streck som nämndes har ju funnits. Eller?? Jag har skarvat på gamla kablar med de färgerna.

//Patrik

Öhh, jag som alltid trott att gamla standarden var svart-brun-vit (eller svart - brun - vitrandig svart). Det är ju den ordningen som "stämmer" om man vill montera De flesta kabeltyper på CEE-kontakter utan att behöva korsa fler trådar än nödvändigt.

Bonusfråga: hur många elektriker vänder installationskabel "åt rätt håll" för att undvika mer råttbo än nödvändigt när man monterar CEE-uttag? :)

Har USA ens standardfärger för trefas? De verkar ju ha svart för fas, vit för nolla, oisolerad eller grön som jord och röd som "motfas" (= också fas fast på andra sidan av en symetrisk matning, mellan röd och svart har man 220-240V AC). Ibland är den röda "andra fas" i trefas där hushållen ändå bara får två faser utdragna (tror jag).

yxis skrev:
Bonusfråga: hur många elektriker vänder installationskabel "åt rätt håll" för att undvika mer råttbo än nödvändigt när man monterar CEE-uttag? :)
Jag vill gärna att det finns lite kabel att ta av vid ev. byte/omkoppling utan att behöva skala om kabeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.