2 861 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Avsäkring vs värmeutveckling (dragning i vägg)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Men nu gällde det en 10A säkring som tål närmare 14.5A kontinuerligt. Då blir effekten ca 5W/m. Det kanske räcker för att värma upp den? I viss mån är dock ledarna självbegränsande då impedansen ökar något med värmen.
10A säkring kräver minsta strömvärdet 13A hos kabeln. Infälld FK har strömvärdet 14A enligt SS 424 14 24 (tre belastade ledare, ej inom värmeisolerande mtrl). Så vad får FKn för strömvärde om den placeras i isoleringen? Troligen mindre än 13A skulle jag tro.
Sedan är frågan om detta är ett problem i praktiken. Man ska lyckas belasta ledarna ganska nära 14A under ett halvt dygn eller så. 17 datorer kanske?
Frun rapporterar från sitt jobb att våningen under hade problem med att säkringen löste när dom pluggade i sina 17 datorer. Så en äldre elektriker klamrade en ny gruppledning och en yngre kopplade in i centralen (för den äldre hade inte behörighet). Det resulterade i att dom brände huvudsäkringen istället så att hela våningen slocknade :blushing:
10A säkring kräver minsta strömvärdet 13A hos kabeln. Infälld FK har strömvärdet 14A enligt SS 424 14 24 (tre belastade ledare, ej inom värmeisolerande mtrl). Så vad får FKn för strömvärde om den placeras i isoleringen? Troligen mindre än 13A skulle jag tro.
Sedan är frågan om detta är ett problem i praktiken. Man ska lyckas belasta ledarna ganska nära 14A under ett halvt dygn eller så. 17 datorer kanske?
Frun rapporterar från sitt jobb att våningen under hade problem med att säkringen löste när dom pluggade i sina 17 datorer. Så en äldre elektriker klamrade en ny gruppledning och en yngre kopplade in i centralen (för den äldre hade inte behörighet). Det resulterade i att dom brände huvudsäkringen istället så att hela våningen slocknade :blushing:
Och varför skulle, den äldre utan behörighet, inte kunna koppla in i centralen om han kunde lägga kabel???????? OM nån påstår att det var fallet vill jag påstå att någon far med villfarelser angående hur det fungerar med behörighet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Mata in proben från ugnstermometern? Men fråga frugan först 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Lämpligt nog är larmet på vår ungstermometer inställd på skinkvarmt, 78 grader 
Klicka här för att svara