Många är väldigt hetsiga om att byta ut glödlampor mot diverse lågenergialternativ. Detta är så klart bra å så, men de kan finnas en hel del andra saker att byta ut som lönar sig betydligt bättre!

Jag satte mätare på våran stora gamla frysbox för att se hur mycket effekt den slukade. Har bara mätat några dagar så är väl inte så statistiskt säkert, men utslaget på ett år blev det 1350kWh!

Kikade på nätet och en ny motsvarande frysbox drar ca 230kWh/år. Räknat på ett kilowattpris på 1.5kr så skulle jag alltså tjäna in en 5000kr frysbox på 2,5 - 3år

Undra vad det är för pay-off-tid på bergvärmen jag nyss installerat? ;)

Jag ska räkna lite på vad en toppmodern plattv kan spara in. Min plasma med några år på nacken drar 300W ungefär. En modern TV kanske hälften. Nästan köpläge mao.....d^_^b

Precis.. Jag har sagt till tjejen att vi måste köpa en ny LED-TV för att... *host*.. spara ström! :D

LCD TV oavsett om det är lysrör eller LED drar konstant effekt medan Plasma drar beroende på hur ljusstark bilden är så 300W plasma är nog vid helt vit bild.

Protte

Ska ni spara på TV ström så hämta hem en tjockTV.

Nej, det är inte en helt vit bild.

Pannasonic anger förbrukningen till 270W i snitt så mitt uppmätta värde kan nog stämma rätt bra, det kan ligga med en digitalmottagare i min siffra också.

Skippa fasadbelysningen på utsidan huset.
Dimma ner alla downlights (som man ju m-å-s-t-e ha) eller planera ditt snart nya hus helt utan dessa.
Har du bergvärme; kör diskmaskinen på varmvatten
Kör inte tvätt maskinen hela tiden.
Strunta i den där extra elvärmen av badrumsgolvet.
Duscha snabbt.
Släck i rummen du lämnar.

Oj! Nu blev det oljekrisåtgärder. :D
Vi svenskar är tyvärr fruktansvärt omedvetna om energiåtgång.

Frågan är väl sedan vad vi GÖR med alla pengar som vi sparar in på att stänga av elvärmen som smälter snön på garageinfarten och håller utepoolen vid jumma 28 grader i mellandagarna??

Flyger till Thailand och byter miljvänlig el mot avgaser?

Allting har ju sin alternativkostnad, även aldrig så välmenta besparingar..

MathiasS skrev:
Jag ska räkna lite på vad en toppmodern plattv kan spara in. Min plasma med några år på nacken drar 300W ungefär. En modern TV kanske hälften. Nästan köpläge mao.....d^_^b
Tja och en 10 år gammal 26" bildrörs-TV (s.k. tjock tv) drar väl en 75W kanske...
Dessutom med en riktigt bra bild....

En gång i tiden räknade jag dessutom på vad övergången till digital-TV innebar i elförbrukningsökning, visst kunde man kanske se en minskning på sändarsidan, iallafall per kanal.... men alla digitalboxarna drog då ändå enormt mycket om man summerade dem..

Rrrrr skrev:
Många är väldigt hetsiga om att byta ut glödlampor mot diverse lågenergialternativ. Detta är så klart bra å så, men de kan finnas en hel del andra saker att byta ut som lönar sig betydligt bättre!

Jag satte mätare på våran stora gamla frysbox för att se hur mycket effekt den slukade. Har bara mätat några dagar så är väl inte så statistiskt säkert, men utslaget på ett år blev det 1350kWh!

Kikade på nätet och en ny motsvarande frysbox drar ca 230kWh/år. Räknat på ett kilowattpris på 1.5kr så skulle jag alltså tjäna in en 5000kr frysbox på 2,5 - 3år

Undra vad det är för pay-off-tid på bergvärmen jag nyss installerat? ;)
Jag misstänker också vår frysbox (är väl minst 30 år nu...) drar lite för mycket, skall kolla när jag orkar...

mycke_nu skrev:
Frågan är väl sedan vad vi GÖR med alla pengar som vi sparar in på att stänga av elvärmen som smälter snön på garageinfarten och håller utepoolen vid jumma 28 grader i mellandagarna??
Inga problem, kraftbolagen höjer priserna å staten skatten så kulorna försvinner i alla fall:rolleyes::p:D

Johan Gunverth skrev:
Har du bergvärme; kör diskmaskinen på varmvatten
Är det bara fördelar med detta? Jag har hört att det inte är bra för diskmaskinen osv.. Behöver den inte kallt vatten också för att skölja?
Klarar alla diskmaskiner av att ta in varmvatten istället för kallt?

PST skrev:
Tja och en 10 år gammal 26" bildrörs-TV (s.k. tjock tv) drar väl en 75W kanske...
Dessutom med en riktigt bra bild....

En gång i tiden räknade jag dessutom på vad övergången till digital-TV innebar i elförbrukningsökning, visst kunde man kanske se en minskning på sändarsidan, iallafall per kanal.... men alla digitalboxarna drog då ändå enormt mycket om man summerade dem..
Näe, en bildrörsTV har inte riktigt bra bild, oavsett storlek och ålder......:rolleyes:

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Är det bara fördelar med detta? Jag har hört att det inte är bra för diskmaskinen osv.. Behöver den inte kallt vatten också för att skölja?
Klarar alla diskmaskiner av att ta in varmvatten istället för kallt?
Det brukar stå i bruksanvisningen. När jag bytte våran för några månader sedan stod det att man SKA ansluta den till varmvattnet om man har billig energikälla, t.ex. värmepump. Jag eldar med ved, så det blev att köra mot varmvattnet. Max 60 grader ville den ha.

Man kan ju numera se fastighetens elförbrukning månadsvis för en tid tillbaka på elleverantörens hemsida. (Åtminstone Telgeenergi). Därmed har jag kunnat jämföra min elförbrukning under september - november med förra ägarens under förra året. Min förbrukning har legat på ungefär 500 kWh mindre per månad. Det blir ungefär 700W kontinuerlig effekt hela månaden. Jag undrar hur mycket ytterbelysning förra ägaren hade. Mest intressant var september då jag gjorde av med 250 kWh medan förra ägaren under september 2008 gjorde av med 800 kWh.

Värmekabeln till vattenledningen stod på när jag flyttade in i augusti. Det finns ett utrymme under huset där vattenpump och varmvattenberedare står. Där var värmen på och uppskruvad på 20 grader. Dörren stod på glänt. Två troliga bovar, men 700W hela månaden?

Erik

MathiasS skrev:
Näe, en bildrörsTV har inte riktigt bra bild, oavsett storlek och ålder......:rolleyes:
Jo vi har förärats med plattTV och nu ser man alla fel i bildkonverteringarna (amerikanskt format till PAL via digital (Boxer). Den gamla 25:an var mer förlåtande.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.