El
storkarp: Hempularen. den gamla elen var kopplad i ett urgammalt elskåp på ovanvåning som matades från annat skåp i källaren. Skåpet försörjde några rum på bottenvåning samt hela ovanvåning. all el till ovanvåning är nu dragen från källare i två grupper och ytterligare en där den gamla elen kopplas på. Den gamla installationen har endast en grupp men går numera endast till tre
husnils: Avemo, Ovanliga situationer.. "tänkte inte på det.." olyckornas moderplanet.. :-)
gullegrizen: Har försökt ta några "miljöbilder" på kvällen, men min kamera är så kass att det bara blir skit av alltihop, tyvärr...
combato: [citat] Ha, ha. Har också mitt kvar. Ligger i garderoben med grymmespelet Cobra Triangle och Ice Climber... Mega nostalgi! Spelar dock bara NES emulatorn på datorn numera om jag vill minnas denna underbara consol tid.
bolang: :D Där ser man, man skall göra jobbet själv!... [citat]
-MH-: [citat] Tja, på den tiden satt man inte runt fikabordet och skröt över hur mycket isolering man hade, inte heller investerade man flera hundra tusen kronor i att minska energikostnaden med några tusenlappar per år. :) Kanske kunde man räkna, eller så var energin billigare.
Melpho: Det blir ju inte så stor belastning av de tre elementen. Just nu är elementen kopplade i en dosa och köksel från en egen dosa, så det ligger avskiljt från varandra. Det är rätt dåligt med plats, just därför det sitter en enradig central där, annars hade det blivit en med 2 rader istället. Men enda gången det kan bli hög belastning är om man kör köksfläkt, micro och kaffekokare
Rikard Ågren: En tvättstuga betraktas normalt inte som vått utrymme.
Fotografen: Mja, den bockade tråden är gammal Televerksstandard och håller tusentals luftledningar vid husgavlar och skorstenar med bravur så nåt bättre, tja? Varför vill du byta den?
fremar: Jo de skulle jag ju iofs kunna göra, har 5 platser kvar i normcentralen med JFB och 4 säkringar för pelletsbrännaren och elpatronen i pannan. 3 platser hade jag tänkt ha till grupperna för bastuaggregatet om det visar sig att det löser ut JFB. Får se om det blir några problem med motorvärmaren på bilarna isåfall får det nog bli en PSA på gruppen till garaget då.
elmont: Dra fram en trefasgrupp till en kopplingsdosa där du delar på trefasgruppen till tre enfasgrupper, skriv gärna en liten lapp som du lägger i dosan som talar om att det är en trefasgrupp.
PST: [citat] Så sant så, iallafall om man bor på landsbygd med luftledningar, där åskinducerade överspänningar är vanliga, man skall inte lägga ner dyra pengar på l.e.d. lampor innan man installerat överspänningsskydd i det fallet.....
Boan: kruxet är ju att själva plastbiten som är locket är för stort, så att lampans kåpa inte sluter an dikt mot taket. men är det tillåtet att skala av lite av lockets/uttagets yttersta del så funkar det, handlar om kanske 5-8 mm längst ut. och det klarar ändå av att täcka hålet
Rrrrr: [citat] Ok.. men de levereras bara med 10W.. Verkar ju lite halv-dumt att köpa 1205 och byta lampor i dom? Finns ju exakt likadana fast som har 20W medföljande istället för 10.. dom heter 1206.
odehammar: Hej! Jag har listat ut vad det är för problem. Den trafon som sitter i armaturen är inte kompatibel med dimmern, även om det står att den skall vara det. Jag har haft en intressant diskussion med de i affären där jag köpt både armatur och dimmer. De var säkra på att det skulle funka, men bevisligen vet de inte vilken typ av armatur de säljer till mig. Suck. Det har tagit mig flera
elmont: Till Pax 2xx finns det en täckram om fläkten inte skulle täcka hålet, samt att man kan ansluta den "bakifrån"
elmont: Naturligtvis är det en säkerhetsmässig fördel om en "säkring" bryter vid 10 A om anläggningen är utförd för 10 A. Tar man ut mer är man inne på marginalerna och det innebär ju att man tar av säkerhetsmarginalen och då måste ju anläggningens säkerhet minska.
Rrrrr: Jo i mitt sortiment av elektronik-prylar är de mest typ ute-ljusslinor och dyligt billigt krafs som har stora feta järnkärne trafos med stickpropp i. Kanske finns att köpa små elektroniska trafo-stickproppar som de på bilen ovan? Som går att öppna och ansluta en kabel i?
elmont: Varken RK eller FK spikar man upp på väggen, FK använder man i vanliga elinstallationer då den är betydligt lättare att arbeta med i vanligt installationsmatr, RK kan man tex inte utan svårigheter ansluta i uttag, brytare med snabbkoppling samt den är svårare att koppla med en del kopplingsmatr tex typ Torix. RK är bättre i tex. apparatskåp och liknande användningsområde där är
elmont: Dessutom brukar det stå på diskmaskinen att den inte får säkras med mer än tio Ampere
Bo.Siltberg: Har sådana förbjudits eller? Har inte sett en sådan JFB i handeln på läänge. Alla har nollspänningsutlösning. Är det ett försök att tvinga folk att installera en fast JFB i centralen?
Bo.Siltberg: 4000W i 230V ger drygt 17A vilket borde lösa säkringen inom en minut (har för mig att dubbla strömmen ska lösa säkringen inom 5s). Men nu har du antagligen ett häftigt spänningsfall som gör att strömmen inte blir så hög, 15A kanske, och då kan den hålla i en timme. (Du har säkringar va, inte dvärgbrytare).
cheetah1: På tal om livslängd på tvättmaskiner, villan i värmland vi flyttade från 2001 fick vi byta tvättmaskin i ett par månader innan vi flyttade. Den gamla var en toppmatad Electrolux från 1973. Nivågivaren till vattnet gick sönder ett par gånger under de 10 åren vi bodde i huset, och vi bytte varje gång, men sista gången hade Electrolux slutat hålla givaren i lager, så vi slog till
fremar: JFB löste inte ut när jag badade bastu idag i alla fall. Får väl se om det blir något problem med det i framtiden, isåfall får jag koppla den utanför JFB. Han satte en normkapsling med 13 moduler så det är 5 lediga om jag behöver det.
Melpho: Okej, nu såg jag bilden, ser ju inte så tokigt ut. Får fundera om jag kan få plats med en. Är det så att 2-polig bryter 1F+N och 4-polig 3F+N? Sitter den mellan huvudbrytare och säkringar? Har inte läst på så mycket om JBF, men det verkar onekligen som en bra pryl att ha.
ANDHOL: De flesta elbolag arbetar bort tidstariffen för småförbrukarna eftersom administrationen blir så dyr. Och eftersom de är skyldiga att ta betalt för sina kostnader så innebär det ju att kunden i fråga får betala för det. Men har du storförbrukare som du kan styra till nattetid eller bara köra på sommarn så går det ju fint. Tänk även på att tidstariffen normalt sett bara gäller
R Göran: Ja jag ville bara kolla för säkerhets skull. Good Luck!
nsiak: Har själv kört med en automatare i bilen på en krets som kortslöts nån gång i veckan tills jag orkade leta upp vad felet var. Fungerade perfekt, tog första bästa jag bytt ut hemma, tror det var en DinLine eller liknande "skräp".