Jag ska byta min gamla spis - en ca 4-5 år gammal 400v spis på total 9.4 kW ansluten idag med perilex-kontakt - till en ny rostfri modell med 400v, 10.9 kW. I proppskåpet finns tre säkringar på 16A vardera (antar att detta betyder 3-fas?). Eftersom kan i princip inte kan någonting om el-installationer undrar jag vad som är det värsta som kan hända? Måste man dra om el, hur funkar det med jordning m.m.? Spisen jag ska köpa är en Bosch HLN444250V.

Den nuvarande spisen har fungerat utan problem med nuvarande anslutning.

Tack på förhand!

Med 99 % säkerhet är det bara att stoppa i stickproppen på den nya och allt fungerar. Det man ev ska kolla är att man har en nolla fram till uttaget, men det är troligen fallet då den g:a spisen inte är äldre.

Stort tack för snabbt svar elmont. Om det inte skulle vara någon nolla framdragen så är det inte någon enorm installation heller antar jag?

En sak till: Det spelar ingen roll för säkringar att den nya spisen har en högre effekt 10.9 kW vs. 9.4 kW?

Nej, 16 A klarar även den "större" spisen, och det brukar normalt inte vara några problem att dra in en nolla om den skulle fattas. Om du tar hjälp av en elektriker skulle jag gissa en par timmar inkl resa, om du inte bor väldigt avlägset och allt fungerar som det brukar.

Stort tack - nu är varorna beställda!

/Rickard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.