2 038 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kabeldragning i gammalt rör
Hej!
Jag håller på att byta ut mina telefonjack mot nätverksuttag (har inte haft fast telefon på flera år) för att slippa ha kablarna liggandes löst längs med väggarna. Nu har jag dessvärre stött på lite problem.
Jag har två dosor på nedanvåningen som är sammankopplade via ett pvc-rör som går via taket (golvet till andra våningen alltså.. eh ja, ni fattar
). Det är två böjar på röret där det svänger från vägg till tak. När jag försöker få in kabelfjädern så kommer den förbi första böjen, men verkar haka upp sig vid andra, och detta händer oberoende av vilken ände jag börjar i. Det är fruktansvärt frustrerande att bara vara 2 meter från dosan och inte komma fram.
Är det någon som råkat ut för liknande och lyckats lösa det på något vis, eller som har några idéer. Att riva upp tak/golv är uteslutet.
Det enda jag kan komma på är om man kan föra upp något från andra hållet och på något vis "greppa" kabelfjädern och försöka dra med den runt det sista hörnet, men vet inte hur jag skulle gå tillväga riktigt.
Tack på förhand!
Mvh
Martin
Jag håller på att byta ut mina telefonjack mot nätverksuttag (har inte haft fast telefon på flera år) för att slippa ha kablarna liggandes löst längs med väggarna. Nu har jag dessvärre stött på lite problem.
Jag har två dosor på nedanvåningen som är sammankopplade via ett pvc-rör som går via taket (golvet till andra våningen alltså.. eh ja, ni fattar
Är det någon som råkat ut för liknande och lyckats lösa det på något vis, eller som har några idéer. Att riva upp tak/golv är uteslutet.
Det enda jag kan komma på är om man kan föra upp något från andra hållet och på något vis "greppa" kabelfjädern och försöka dra med den runt det sista hörnet, men vet inte hur jag skulle gå tillväga riktigt.
Tack på förhand!
Mvh
Martin
Du får "fiska", man tar en pianotråd och gör en krok som du stoppar in sedan snurrar du några varv på pianotråden och drar försiktigt samtidigt som din kompis trycker på med dragfjädern. Du kan även prova med en fjäder till från andra hållet och trycka in så långt det går med bägge försök att snurra ihop fjädrarna och en drar och en trycker på. Har du en plastfjäder och plaströr kan det löna sig att spruta lite silikonspray i röret då går det betydligt lättare att stoppa in fjädern och att dra in trådarna.
Nästa gång knyter du i fjädern i den teletråd som redan finns i röret och drar med den, och går det trögt ta hjälp
Nästa gång knyter du i fjädern i den teletråd som redan finns i röret och drar med den, och går det trögt ta hjälp
Klicka här för att svara