Man får byta ett befintligt uttag ute mot ett nytt utan att montera JFB.

Om du monterar automatsäkringar+JFB i mätarskåpet så kan du ju sedan flytta dessa till centralen i garaget.

Mikael_L
yxis skrev:
Nu hakar jag på den här tråden och ställer två relaterade frågor:

Gäller jordfelsbrytarkravet och kravet på avstånd från golv/mark även om man byter ut ett gammalt befintligt "platt" "Semko-uttag" mot ett modernt CEE-uttag?
Byta ut endast uttaget tycker jag man definitivt göra utan att införa JFB samtidigt. Det är trots en säkerhetshöjning ändå.
Men att tänka på är att det ofta bara går en 4-ledare till de gamla semkouttagen, och då måste man även byta ledningen till en 5-ledare. Och då närmar vi oss defintivt gränsen för det som är såpass mycket ombyggnad för att omfattas av JFB-kravet.
Så legalt sett skulle jag säga (gissa!):
Är det 5-ledare, byt uttag = klart.
Är det 4-ledare, byt kabel + uttag, sätt dit JFB.

Är det ett absolut krav att avsäkra ett trefasuttag (eller uttag/belastning över huvud taget) om huvudsäkringarna i princip utgör tillräcklig avsäkring?
I princip JA.
Ett undantag kan t.ex. vara ett uttag direkt på fasadmätarskåpet, om det är väldigt uppenbart att huvudsäkringarna matar CEE-donet direkt utan extra säkringar. Men det är aldrig bra i vilket fall.
Men de kunniga elektrikerna får gärna rätta mig om jag har fel (för det kan jag ha). ;)

32A uttag ska mycket riktigt skyddas av JFB enligt de nya föreskrifterna.

Jag skulle aldrig sätta något uttag direkt på huvudsäkringarna permanent. men tillfälligt kanske

Rikard Ågren skrev:
32A uttag ska mycket riktigt skyddas av JFB enligt de nya föreskrifterna.
Punkt slut.

Häpnadsväckande att någon ens funderar på att sätta upp ett uttag någonstans, i synnerhet i ett garage utan JFB.

SAMT en pekpinne till: Pilla INTE i mätarskåpet själv. Kortsluter man servisledningen är med hyfsad sannolikhet dagen - och en bra bit av resten av livet - förstört.

Mycke_nu : alla bor inte bredvid ett vindkraftverk och kan få fram en ljusbåge på några kA.
en annan får vart glad om det går att få 300A ur servisen..

men visst ska man vara försiktig med mätarskåpet, det är oftast ström på några plintar där även om man har ur huvudsäkringarna.
och långt ifrån alla kan bryta servisen själva. mina servissäkringar sitter i en olåst låda några stolpar bort så det har vart smidigt de gångerna grenar har fallit ner på trådarna och skjutit säkringar, så är det bara att knalla bort och byta, skulle man ringa vattenfall så tar det halva dagen..

Tedde skrev:
Huset är ett älvsbyhus och byggt -06. Det kanske är enklare och billigare att dra det från befintligt säkringsskåp i tvättstugan?

380v uttaget där ute är tänkt som en tillfällig lösning, ska ha in ström i garaget o 380v där i framtiden!

Planen är att från fasadskåpet dra kabel till garaget och sätta ett säkringsskåp där med bla 380v uttag.

Ngn som kan ha ett hum om vad de olika alternativen kan kosta?

Alt 1
380v uttag från fasadskåpet ut på väggen bredvid skåpet?

Alt 2
380v uttag från säkringsskåpet i tvättstugan. Kabeldragning ca 6m

Alt 3
Kabel från fasadskåpet till garaget (rör i marken finns) ca 12 kabel, ett säkringsskåp i garaget och ett 380v uttag bredvid det
Känner att tråden gick iväg lite. Här verkar dock finnas många elektriker inne som läser så jag undrar om ngn vågar sig på en uppskattning av ovanstående?
Går det att få tag i elektriker nu eller jobbar de inte förrän efter nyårshelgen?

Om man antar att du har ett fasadskåp med DIN-skena:
pris alternativ 1
JFB+3st 16A automater+16A CEE+MK+EKK, cirkapris material 1500kr till kund?
2timmars jobb a' 450kr

Tackar tackar, ngn koll på alternativ tre också?

Mellan tummen och pekfingret 600 för kabel, 1500 för central, 150 för uttag, 4-5 timmar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.