Hej.

Kan nämna att jag är ny här och har nollkoll på elinstallationer så saknas info/otydligt e det bara till å fråga.

Jag har ett problem med våran ugn, då man slår på värmen så löser jordfelsbrytaren ut. Det är en inbyggnadsugn och spisen som är kopplad via samma säkringar fungerar felfritt. Lampan och klockan i ugnen fungerar.

Kan nämna att ugnen är från 95 men är som vi tror helt orörd då lägenheten vi köpte har användts till kontor/lagerlokal. När vi köpte lägenheten för ca 3 månader sedan provade jag ugnen snabbt utan att märka felet, utan det är efte kanske 3-5 min med värme på som den löserut. Så det kanske blir problem att bevisa att vi ej rört/förstört ugnen under den tiden. Men då vi har renoverat och grejat har vi ej haft behov av ugnen.

Någon här som har några tips hur vi kan felsöka/göra?
Kan man kräva säljarna på ersättning för de garanterade att allt fungerade när de skrevpå avtalet ju.

Tackar på förhand!
Niklas å Caroline.

Det är elementen i ungnen som är trasig. I en vanlig ugn så byter man elementen på 30min.

Okej, är det något man gör själv? och vet du kostnaden för ett byte?

Tackar för hjälpen

Går spisen på tre faser? Var på ett ställe där det endast fans en fas och så byglade man spisen till de övriga faserna. Detta medförde givetvis att efter man belastade spisen ökade strömen och säkringen gick efter en stund.

Det var över 4 år sedan detta togs upp, ugnen är nog fixad nu ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.