8 627 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
380v-uttag direkt från fasadskåp?
Sida 1 av 2
Ja, men du bör sätta dit en säkringsinsats så du kan avsäkra uttaget. Är skåpet lite äldre kan det vara lite besvärligt att hitta insatsen, så man kan få fixa en själv. Det är ett arbete som är lite mer än vanligt hempul.
Huset är ett älvsbyhus och byggt -06. Det kanske är enklare och billigare att dra det från befintligt säkringsskåp i tvättstugan?
380v uttaget där ute är tänkt som en tillfällig lösning, ska ha in ström i garaget o 380v där i framtiden!
Planen är att från fasadskåpet dra kabel till garaget och sätta ett säkringsskåp där med bla 380v uttag.
Ngn som kan ha ett hum om vad de olika alternativen kan kosta?
Alt 1
380v uttag från fasadskåpet ut på väggen bredvid skåpet?
Alt 2
380v uttag från säkringsskåpet i tvättstugan. Kabeldragning ca 6m
Alt 3
Kabel från fasadskåpet till garaget (rör i marken finns) ca 12 kabel, ett säkringsskåp i garaget och ett 380v uttag bredvid det
380v uttaget där ute är tänkt som en tillfällig lösning, ska ha in ström i garaget o 380v där i framtiden!
Planen är att från fasadskåpet dra kabel till garaget och sätta ett säkringsskåp där med bla 380v uttag.
Ngn som kan ha ett hum om vad de olika alternativen kan kosta?
Alt 1
380v uttag från fasadskåpet ut på väggen bredvid skåpet?
Alt 2
380v uttag från säkringsskåpet i tvättstugan. Kabeldragning ca 6m
Alt 3
Kabel från fasadskåpet till garaget (rör i marken finns) ca 12 kabel, ett säkringsskåp i garaget och ett 380v uttag bredvid det
Medlem
· Västerbottens län
· 17 901 inlägg
Men plåga dig själv lite och gör alt 3, då är det FÄRDIGT på en gång och inget som ska göras SEDAN (det blir nästan aldrig). Röret finns ju.
Alt 3 behöver ingen jordfelsbrytare i fasadskåpet.
ALLT du investerar i alt 3 kommer att finnas kvar.
Protte
Alt 3 behöver ingen jordfelsbrytare i fasadskåpet.
ALLT du investerar i alt 3 kommer att finnas kvar.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tänk på att uttaget ska sitta 1700 över golv/mark om det inte är blockerat.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 901 inlägg
Men var det inte så att uttag ute måste föregås av JFB
Med JFB faller väl kravet på 1700 över golv/mark om ej blockerbart.
Snälla Tedde, kör alt 3 så slipper vi alla kryphål - pekpinnar.
Protte
Med JFB faller väl kravet på 1700 över golv/mark om ej blockerbart.
Snälla Tedde, kör alt 3 så slipper vi alla kryphål - pekpinnar.
Protte
Nu hakar jag på den här tråden och ställer två relaterade frågor:
Gäller jordfelsbrytarkravet och kravet på avstånd från golv/mark även om man byter ut ett gammalt befintligt "platt" "Semko-uttag" mot ett modernt CEE-uttag?
Är det ett absolut krav att avsäkra ett trefasuttag (eller uttag/belastning över huvud taget) om huvudsäkringarna i princip utgör tillräcklig avsäkring?
Det vore väl dumt om man får ha kvar sitt gamla SEMKO-uttag utan jordfelsbrytare men inte får byta det mot ett modernt utan att installera jordfelsbrytare? Eller är tanken att "alla" vet att SEMKO-uttaget är farligt och därför gör det mindre om det är än farligare än om ett modernt uttag inte är jättesäkert?
Gäller jordfelsbrytarkravet och kravet på avstånd från golv/mark även om man byter ut ett gammalt befintligt "platt" "Semko-uttag" mot ett modernt CEE-uttag?
Är det ett absolut krav att avsäkra ett trefasuttag (eller uttag/belastning över huvud taget) om huvudsäkringarna i princip utgör tillräcklig avsäkring?
Det vore väl dumt om man får ha kvar sitt gamla SEMKO-uttag utan jordfelsbrytare men inte får byta det mot ett modernt utan att installera jordfelsbrytare? Eller är tanken att "alla" vet att SEMKO-uttaget är farligt och därför gör det mindre om det är än farligare än om ett modernt uttag inte är jättesäkert?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 901 inlägg
Finns det någon anledning över huvud taget att försöka slingra sig runt montering av JFB? Beställ en elektriker måndagen den 4:e januari!
SEMKO 17 får användas om de är i gott skick.
Det är dumt att inte sätta säkring till uttagen, behöver man höja huvudsäkringen så är det "någon" som måste komma ihåg/leta upp det där "osäkrade" 3-fasuttaget.
Sedan faller det på att man inte får minska på arean utan att sätta dit en relevant avsäkring, är det 6 mm2 från huvudsäkringarna till din elcentral så måste du fortsätta med 6 mm2 och måste då sätta ett 32 A uttag (som då inte behöver en JFB).
Det sista yxis skriver:
Vi försöker att höja säkerheten med nya saker och bättre material men kraven är inte retroaktiva men vid större ombyggnad gäller dagens krav.
Protte
SEMKO 17 får användas om de är i gott skick.
Det är dumt att inte sätta säkring till uttagen, behöver man höja huvudsäkringen så är det "någon" som måste komma ihåg/leta upp det där "osäkrade" 3-fasuttaget.
Sedan faller det på att man inte får minska på arean utan att sätta dit en relevant avsäkring, är det 6 mm2 från huvudsäkringarna till din elcentral så måste du fortsätta med 6 mm2 och måste då sätta ett 32 A uttag (som då inte behöver en JFB).
Det sista yxis skriver:
Vi försöker att höja säkerheten med nya saker och bättre material men kraven är inte retroaktiva men vid större ombyggnad gäller dagens krav.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Fem åtgärder räknas upp för begränsning av barnolycksfall vid användning av EJ petskyddade uttag: 1: 1700 över golv/mark 2: Skyddad av fast inredning/utrustning 3: Blockerat 4: Låsbart lock 5: Skyddat på annat sätt.prototypen skrev:
Är jordfelsbrytare det som menas med "Skyddat på annat sätt"? I så fall tycker jag att det borde stått uttryckligen.
Och monteras uttaget utomhus, eller om det förväntas att försörja något utomhus, så bör man komplettera med JFB. Men måste man det även vid byte av uttag utomhus? Eller räknas det som underhåll? Och om det räknas som underhåll, måste man då sätta det 1700 över golv/mark?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är väl en bedömningsfråga. Som elektriker vill man ju dit med jordfelsbrytare överallt. Om jag samtidigt byter kabel skulle jag nog räkna det som större ombyggnad eftersom det blir till att rota i centralen. Bara byte av uttag blir väl svårare att få till som större ombyggnad.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 901 inlägg
Rikard Ågren skrev:Fem åtgärder räknas upp för begränsning av barnolycksfall vid användning av EJ petskyddade uttag: 1: 1700 över golv/mark 2: Skyddad av fast inredning/utrustning 3: Blockerat 4: Låsbart lock 5: Skyddat på annat sätt.
Är jordfelsbrytare det som menas med "Skyddat på annat sätt"? I så fall tycker jag att det borde stått uttryckligen.
Och monteras uttaget utomhus, eller om det förväntas att försörja något utomhus, så bör man komplettera med JFB. Men måste man det även vid byte av uttag utomhus? Eller räknas det som underhåll? Och om det räknas som underhåll, måste man då sätta det 1700 över golv/mark?
Tänkte inte på att CEE inte har petskydd, fel av mig.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det händer att jag inte tänker på det heller.
Nä, nu måste jag nog starta snöslungan
Nä, nu måste jag nog starta snöslungan