4 217 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Svagströmsbrytare för strömavbrott
Sida 1 av 2
I brf:en där jag bor, så har vi tre trapphus som ligger i mitten av huset och alltså inte har fönster. Det har ibland varit strömavbrott och det blir då väldigt mörkt i trapphusen. Jag har tagit på mig att installera en nödbelysning och har tänkt mig ett bilbatteri som spänningskälla och sedan 12-volt-armaturer i trapphusen.
Men: Det är ju onödigt att nödbelysningen alltid lyser. Så det jag behöver är en brytare som med automatik sluter 12-voltkretsen då det blir strömlöst i 230-voltsystemet och vice versa.
Finns sådana att köpa någonstans (var?) eller finns det någon ide om hur jag kan konstruera en?
Men: Det är ju onödigt att nödbelysningen alltid lyser. Så det jag behöver är en brytare som med automatik sluter 12-voltkretsen då det blir strömlöst i 230-voltsystemet och vice versa.
Finns sådana att köpa någonstans (var?) eller finns det någon ide om hur jag kan konstruera en?
En lite snitsigare lösning vore kanske att byta ut lämpligt antal armaturer till några med inbyggd batteribackup som fungerar som vanligt och som tänder en mindre ljuskälla vid strömavbrott. Inget konstigt finns på hyllan
Kräver att det finns en fast fas till dessa armaturer.
Kräver att det finns en fast fas till dessa armaturer.
Några timmar vore väl bra...kaka84 skrev:
Och var köper jag en "vanlig kontaktor med brytande kontakter" som passar för ändamålet?
Elfa, expressel, elbutik.se. Standardpryl, finns "överallt".
gjorde en sådan förut då jag löste säkringar lite ofta :blushing:
köpte mina saker på kjell och feltema och då körde jag med en nätadapter och en kontakt till den och ett 12v batteri (köpte bland de minsta på biltema och det räckte i två dygn ändå) och sen en reläsockel och ett växlande relä så det var slutet så länge det fanns ström på nätadapter så är kretsen bryten och när strömmen går så tänds alla lampor som du har på den
om du ändå ska använda en transformator till enbart det så kan du löda ihop sakerna direkt och då behöver du typ detta från biltema
38-111
35-873
43-304
42-315
44-385 så många du behöver
och ett batteri och kablar och snabbkontakter så du kan göra det enklare vid installation och använder du 10 sådana lampor så räcker ett friskt bilbatteri på 70Ah ca 60timmar vilket borde räcka.
köpte mina saker på kjell och feltema och då körde jag med en nätadapter och en kontakt till den och ett 12v batteri (köpte bland de minsta på biltema och det räckte i två dygn ändå) och sen en reläsockel och ett växlande relä så det var slutet så länge det fanns ström på nätadapter så är kretsen bryten och när strömmen går så tänds alla lampor som du har på den
om du ändå ska använda en transformator till enbart det så kan du löda ihop sakerna direkt och då behöver du typ detta från biltema
38-111
35-873
43-304
42-315
och ett batteri och kablar och snabbkontakter så du kan göra det enklare vid installation och använder du 10 sådana lampor så räcker ett friskt bilbatteri på 70Ah ca 60timmar vilket borde räcka.
Något liknande borde nästan vara standard sittande vid alla elcentraler så man kan hitta dit och byta säkring.
Det är helt riktigt. I mitt fall med trapphusen, så saknas vägguttag på alla nio ställena, samt även att jag helst vill skruva fast nödbelysningen så att den inte får fötter.PST skrev:
Dessutom finns det redan en ringledning framdragen överallt och denna blir snart övertalig p.g.a. att alla dörrar, ska bytas ut mot sådana som har inbyggd mekanisk ringklocka.
Eftersom jag inte vill kandidera till tråden om värsta hempulet, så har jag inte tänkt koppla in 230 volt i gammal svagströmstråd som haft 8 volt AC i sig, de senaste 50 åren. Men 12 volt DC, vågar jag koppla in.
Vågar någon ha en uppfattning om vilket spänningsfall det blir, om jag matar in 12 V DC i en c:a 20 m lång (ena vägen) 1-1,5 mm2 ledare, men med bara enstaka watt i last?
Tackar!miry skrev:gjorde en sådan förut då jag löste säkringar lite ofta :blushing:
38-111
35-873
43-304
42-315
Men stämmer nummer 43-304? (Jag får ingen träff på den...)
felslag det ska vara 42-303305 skrev:
ett växlande relä
och en tanke jag har är hur många våningar är det och vill ni ha kablar dragna mellan våningarna eller skulle det vara bättre med en separat enhet för varje våning ?
för då skulle ett litet batteri ju räcka bra och ställa det i undertaket eller sätta det som en låda på väggen men då måste du ha tillgång till ett utag eller en kopplingsdosa så du kan få 230v så du kan hålla relät brytet när det finns ström i huset och då kan du använda ganska så små batterier till varje enhet som
80-405 80-409
och med två lampor på varje så det lyser upp mer så kommer den klara sig ganska så länge ändå (3w/1,2Ah -> 4timmar och 3w/4,5Ah -> 15timmar sen börjar det minska men det kan räcka att man har lite ljus från de i nära 20timmar med det lite störra batteriet och det är inte stort ändå)
använde det större själv och en sådan lampa och en till diod på 0,3w och det tog 50timmar innan den slockna för mig
OK, men hur ska jag kunna styra den här med 230 V AC? (Den tycks ju vara avsedd för att styras av 12 V DC?) Eller ska jag kanske ha ett extra nätaggregat (trafo+likriktare) till att styra med, samtidigt som ett annat underhållsladdar batteriet?miry skrev:felslag det ska vara 42-303
ett växlande relä
och en tanke jag har är hur många våningar är det och vill ni ha kablar dragna mellan våningarna eller skulle det vara bättre med en separat enhet för varje våning ?
för då skulle ett litet batteri ju räcka bra och ställa det i undertaket eller sätta det som en låda på väggen men då måste du ha tillgång till ett utag eller en kopplingsdosa så du kan få 230v så du kan hålla relät brytet när det finns ström i huset och då kan du använda ganska så små batterier till varje enhet som
80-405 80-409
och med två lampor på varje så det lyser upp mer så kommer den klara sig ganska så länge ändå (3w/1,2Ah -> 4timmar och 3w/4,5Ah -> 15timmar sen börjar det minska men det kan räcka att man har lite ljus från de i nära 20timmar med det lite störra batteriet och det är inte stort ändå)
använde det större själv och en sådan lampa och en till diod på 0,3w och det tog 50timmar innan den slockna för mig
jag körde med nätagget enbart för att hålla reläet och inte för att underhållsladda och sen tar man och laddar på det med en bilbatteriladdare nån gång då och då
så allt är frånkopplat från 230v förutom nätagget som styr reläet men det går att kolla om det orkar att hålla reläet brytet och samtidigt underhållsladda det med (de brukar bara orka 500mA och underhållsladdar den lite för mycket (om det är dålig kräm från början) så orkar den inte med reläet med men det har jag inte testat så det kan vara värt det
så allt är frånkopplat från 230v förutom nätagget som styr reläet men det går att kolla om det orkar att hålla reläet brytet och samtidigt underhållsladda det med (de brukar bara orka 500mA och underhållsladdar den lite för mycket (om det är dålig kräm från början) så orkar den inte med reläet med men det har jag inte testat så det kan vara värt det
Är inte problemet det att om man använder samma nätaggregat både till underhållsladdning och till reläet, så blir väl batteriet och reläet paralellkopplade vid påföljd att då ett strömavbrott inträffar, så tänds inte nödbelysningen eftersom reläet då får 12-volt-ström från batteriet?miry skrev:jag körde med nätagget enbart för att hålla reläet och inte för att underhållsladda och sen tar man och laddar på det med en bilbatteriladdare nån gång då och då
Eller går det att koppla så att detta inte kan hända?