tål apparatdosor och FK att ligga på kallvinden?

eller blir de sköra i plasten eller något sådant?

Japp på båda frågorna, apparatdosor (tänker mest på kapslade kopplingsdosor) kan spricka om man är ovarsam med de på vintern. Ligger de still så är det INGA problem.

Protte

Tänk dock på att man inte skall dra rör från varma till kalla utrymmen.

Stigande varm inneluft i rören bildar kondens som rinner tillbaka. Det har uppstått bränder i bla elcentraler då kondensvatten orsakat överledning.

Håll hela installationen antingen varm eller kall. Lägg mantlad kabel (ej rör) där du måste gå mellan varma och kalla utrymmen.

mycke_nu skrev:
Tänk dock på att man inte skall dra rör från varma till kalla utrymmen.

Stigande varm inneluft i rören bildar kondens som rinner tillbaka. Det har uppstått bränder i bla elcentraler då kondensvatten orsakat överledning.

Håll hela installationen antingen varm eller kall. Lägg mantlad kabel (ej rör) där du måste gå mellan varma och kalla utrymmen.
Är inte det det vanligaste förläggningssättet av alla? Rören ligger väl nästan alltid på vinden?

Ligger väl oftast direkt bakom skivan i vägg/tak. I taket kan det kanske vara på vinden men varmt.

Protte

• Gilla
clain
  • Laddar…
Rören och dosorna ligger aldrig på vinden vid nyproduktion, om man inte gjort nån tabbe som måste fixas, utan precis under skivan mot rummet.

B
min elektriker sa att det bara gäller att trycka in lite silicon så det tätar vid den varma delen, så kommer inte någon luft att röra sig och inga problem med kondens. detta är rätt lätt att pilla bort om det ska dras om, det fäster inte så jättebra i VP-röret.

Risken med specialfixar typ silicon är att det inte alltid är uppenbart varför dessa är gjorda. Vid nästa modifikation av installationen finns det goda chanser att behovet av tätning inte uppmärksammas och så får man problem. Är rören tätade bör man nog sätta upp en skylt vid centralen som informerar om detta.

Tätningar runt ledningar försämrar även värmeavledningen vilket kan leda till överhettning och brand så gå inte och proppa in olika tätningsmateriel på egen hand i rören där hemma.

Det är självklart bäst att hålla sig på varma ELLER kalla sidan med elen som mycke_nu skriver. Men ibland går inte detta (tex i Älvsbyhus där all el är dragen till utanpåliggande kopplingsdosor på vinden). Då får man se till att täta rören.

Så vad tätar man bäst med? Finns någon lämplig produkt?

En tuss vanlig isolering brukar funka utmärkt.

Jaha, det var ju enkelt! Jag har sånt hemma tror jag. Jag gissar att det skall vara gul isolering? Den där stenullen ramlar ju i småbitar och kliar något fruktansvärt. Den är ju bara bra när man skall skära den med kniv.

Redigerat:
Lindrev, såklart! Gärna med lite tjära, så att det luktar gott!

Har man gjort fel? Kan det bli knas?
Jag la en flexislang från mitt infälda uttag på väggen med antenn kabel i till vinden genom isoleringen upp till vinden där jag har omkopplaren från antenn.
Kan det bli kondens i flexi slangen?
Ska jag skära av flexislangen under isoleringen och täta med något och sedan fortsätta med slangen ovanför isoleringen? låta antennkabeln ligga fritt genom isoleringen?
La slangen lite fint under golvet ovanför isoleringen på vinden ut till vägg och sedan vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.