ranzor skrev:
- tar man på det gamla skåpet så kittlar det ganska rejält i handen, vad kan vara fel då?
Är centralen monterad i t.ex källare/bottenplan med betonggolv och du står i strumplästen och det kittlar när du tar i centralkappslingen ?
Om det är så skulle jag gissa på att nätägaren leverera en dålig systemjord.
Du har kanske för stor potentialskillnad mellan verklig jord och systemjord.
Då är det ett jobb för nätleverantören att fixa till.
Men det kan vara allt mellan himmel och jord, så ta dit en elfirma och kolla upp det.

WATTisPOWER>Off topic men är nyfiken, är det verkligen nätägaren/leverantören som ansvarar för potentialskillnader?
Rimmar dåligt med kravet på potentialutjämning ju?

/Kent

C
Ansvarig och ansvarig, är det fel på grejerna in i huset ska man väl som husägare inte behöva kompensera det med en massa nät i plattan och jordade rör och grejer, bara för att dom inte pallar komma ut och fixa det som är på deras sida om mätaren?

cheetah1>Tja, de lär ju se det som att det knappast är fel på deras sida men du får gärna förklara hur de skall lösa det utanför inkopplingspunkten, jag är lite nyfiken på om det ens är möjligt.

/Kent

ranzor skrev:
Hej..

- tar man på det gamla skåpet så kittlar det ganska rejält i handen, vad kan vara fel då?
Lite offtopic Har du en JFB ?

snickarboden, det kan man lösa med ett jordtag nära huset (om man tycker att det behövs). Problemet med stor skillnad (2-3 Volt) mellan elverkets inkommande nolla och markens potens kan förekomma vid vissa jordtyper med som leder ström dåligt och det är långt till trafo. samt att nätet belastas snett.
I såna fall brukar ett jordspett och jordning av vatten, avlopp och annan metall i huset lösa "problemet"

Nu vet vi ju inte om det är potentialskillnaden mellan systemjord-jord som är trådskaparens problem, men om det är det så lär det vara mer än 2-3 V, snarare över 10V.
Om så är fallet så är det nätägarens ansvar och absolut inte den enskillde abbonenten.
En så stor spänningsskillnad kan t.ex orsaka brand.
Det brukar bli rätt bra fart på "elverket" när man hittar sånt där.

Redigerat:
snickarboden skrev:
cheetah1>Tja, de lär ju se det som att det knappast är fel på deras sida men du får gärna förklara hur de skall lösa det utanför inkopplingspunkten, jag är lite nyfiken på om det ens är möjligt.

/Kent
Nätägaren får helt enkelt se till att få mindre motstånd mot jord.
Det vanligaste är väl att dom gräver ner jordplåtar och linor. Men felet kan också bero på bristfälliga anslutningar, både på låg och högspänningssidan.

Potentialutjämning gör man väl inte primärt pga dålig systemjord. Det görs för personskydd vid kortslutning eller åsknedslag - för att förhindra farlig potentialskillnad mellan skyddsjord och främmande ledande delar. Den potentialskillnaden beror visserligen på systemjordens kvalite, men kravet på potentialutjämning finns ju även om systemjorden är ok (vad som nu är ok - finns det nån högsta siffra på resistansen mellan PEN och jord vid mätarskåpet?).

Vore intressant att veta mer om den kittlande elcentralen.

Bo.Siltberg skrev:
finns det nån högsta siffra på resistansen mellan PEN och jord vid mätarskåpet?).

Vore intressant att veta mer om den kittlande elcentralen.
Om jag inte minns fel så får ett ytjordtag inte överstiga 50 ohm och ett djupjordtag 100 Ohm.
Men innan man ger sej på att mäta, måste man inser riskerna i samband med mätningen samt vilka krav föreskrifterna ställer på ett systemjordtag.
Om man sen vill utföra ett systemjordtag, krävs elbehörighet.d^_^b

Mikael_L
WATTisPOWER skrev:
Om jag inte minns fel så får ett ytjordtag inte överstiga 50 ohm och ett djupjordtag 100 Ohm.
Hmmm, det lät som ganska höga ohm-tal i mina öron. Det blir ju snabbt rejäl effektutveckling där om det går någon ström ...

Det är just så högt effektuttag (kortslutningström) som möjligt, man eftersträvar.

Hittade denna text i "gamla" föreskrifterna,tror att värdet är gångbart även idag:
3.8 Krav på systemjordtag
Enligt elinstallationsreglerna skall ett systemjordtag ha låg och oföränderlig resistans vilket
för ett enskilt ytjordtag innebär att resistansen inte bör överstiga 50 ohm och för ett
djupjordtag 100 ohm.
Resistansmätning skall utföras vid nyinstallation och därefter i den omfattning som bl a
verksamhet och omgivande miljö kräver för att upptäcka e v förändringar av systemjordtagets
resistans.

Jag kan inget om detta med jordning men det verkar intressant.

• jordning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltid ägaren av en starkströmsanläggning som är ansvarig för att anläggningen är i fullgott skick. Många förleds att tro att bara man "anlitat en behörig firma" så är allt frid och fröjd.

Sedan kan man naturligtvis alltid diskutera juridiken i det hela om vem som verkligen blir ansvarig vid en eventuell olycka eller skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.