Byggahus.se

Problem med RUABs Jordfelsbrytare

1. H
    Medlem · Jönköping · 5 inlägg

hedenborn

Medlem
    Jag har installerat centraler från RUAB vid tre tillfällen där jordfelsbrytare, säkringar och allt är färdigmonterade i centralen. Alla gångerna har kablar från fabriken lossnat och skruvar får extradras samt att två av tre gånger har jordfelsbrytaren inte fungerat. Den har slagit ut allt så fort belastning har legat på. Är det någon annan som har samma erfarenheter av deras produkter?

Redigerat 29 dec 2009 12:43
  2. WATTisPOWER
    Medlem · Uppsala · 303 inlägg

WATTisPOWER

Medlem
    I en förmonterad central måste alltid alla anslutningar efterdras/kontrolleras i samband med montaget.
    Skakiga transporter gör att ledar-kardelerna "flyter" ut under klämmor ock skruvar.
    Detta gäller oavsett fabrikat.

3. E
    Medlem · jämtland · 19 928 inlägg

elmont

Medlem
    Dessutom är det ett lite "billigare" fabrikat och då kan man få på köpet lite mer "problem"

4. J
    Medlem · Norrbotten · 15 inlägg

JONKEN_

Medlem
    Du menar Rutab?
    Har dubbla jfb av dem som fungerar klockrent.

5. E
    Medlem · 4 194 inlägg

No, jag köper en färdig produkt, färdigmonterad, då är det upp till tillverkaren att transportera det säkert.

Jag efter drag aldrig skruvar i hager centraler.
    Men dom har bara gått från göteborg, värre med malmbergs skit, som någon sneögd kille har monterat ihop i mörkaste Kina.

6. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Det är inte så att du har jordfel i anläggningen då? Isolationstestat?

7. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Rutabs jfb + malmbergs jfb = sant. Det är samma skit

8. WATTisPOWER
    Medlem · Uppsala · 303 inlägg

WATTisPOWER

Medlem
    Det ingår i jobbet att kontrollera och efterdra centralen vid montage och jordfelsskyddet
    ska provas och dokumenteras.
    Det går aldrig att skylla på en dålig transport hur kort den än varit eller vilket
    fabrikat det än är.

RUAB känner jag inte till,men mistänker att det är samma Kinaskräp som Malmbergs.

9. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Rutab heter den väl (Jula säljer dessa)

Rutabs hemsida:
    Rutab är Sveriges ledande och mest innovativa leverantör av kabelförskruvningar och genomföringar...

Affärside: Att på den Nordiska marknaden skapa mervärde och egenvärde som genom val av leverantörer, produktportfölj, förvärv och egenutvecklade produkter skall vara mycket svårt att ersätta.

10. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Deras förskruvningar och genomföringar säger jag inget om, de är bra. Men den JFB jag sett har varit av samma modell som Malmbergs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.