Hej..
Blir min första post här nu efter man blivit villa ägare för 5 månader sedan, och tyvärr har det varit massor av problem, men funderar nu över en sak...

Elen i huset som är från -23, är nydragen av firma, men..

- de har satt nytt skåp med automatsäkringar till toalett och kök men till resten av huset har de använt det gamla proppskåpet och dragit ifrån, det nya skåpet är uppmärkt med små lappar under varje säkring, det gamla skåpet är inte alls uppmärkt, får det vara så? ska det inte märkas upp vid dragning?

- tar man på det gamla skåpet så kittlar det ganska rejält i handen, vad kan vara fel då?

- huset är 2 plans + källare och vind, källaren har några olika proppar verkar det som, liksom plan 1, men hela plan 2 är kopplat till en säkring på 10amp, brukar man göra så och är det ok?

är ägaren före mig som fixat detta men tycker det hela inte verkar riktigt gjort, så frågan är punkterna ovan ok, och om de inte är det vad bör man göra då?

:O Har de dragit om all el och använt sig av den gamla centralen?
Och sedan inte märkt upp riktigt med en gruppförteckning bredvid centralen?

Vad var det där för elfirma...

//Patrik

japp, det är precis vad de har gjort, frågan är om det är lagligt eller inte, har alla räkningar och fakturor på det och det är väl gjort mellan 1-2 år sedan, och om man då kan vända sig till el firman så de får komma tillbaka och göra om.

Klart man får återanvända en gammal central, om den är OK vill säga.
Däremot ska det INTE kittla om man tar i den, kolla upp det!
Märkning ja, det ska finnas ett schema men det saknas ofta.
Fungerar elen i övrigt, inga andra dragningar som ser lustiga ut?

Det jag ser verkar vara ok i övrigt och elen funkar som det ska....

Mikael_L
Kittlar det när du tar i centralens kapsling _MÅSTE_ du genast låta kolla upp det.
Egentligen borde huvudsäkringarna skruvas ut till dess det är gjort, men håll åtminståne alla människor djur och barn ifrån området. (Ja barn är väl också människor, bara mindre ;))

http://www.byggahus.se/forum/el/131197-doedad-i-badrummet.html

Ring elfirman direkt på Måndag morgon, att det kittlar när du tar i elcentralen kan tyda på ett väldigt farligt fel, ev. kan även andra saker i huset vara spänningsförande.

Mikael_L
Jag kan ju säga som så också.
Var det hemma hos mig som det kittlade i handen om jag tog på centralen, då skulle jag direkt:
Ladda en eller två ficklampor med fräscha batterier.
Slå av huvudbrytaren vid elmätaren, sen skruva ur mätarsäkringarna om dom inte är plomberade.
Sen gå in i huset, ta ut en säkring ur varje rad på elcentralen (nu pratar vi om en gammal, med porslinssäkringar) och mäta så det är spänninglöst på bottenkontakten (passdelen, som det heter).

Sen skruva av kåpan på centralen.
Mäta igen på de inkommande ledningarna, så _det_verkligen_är_spänninglöst.
Kolla noga runt noga så det inte ligger någon misstänkt ledare mot metalldelarna i centralens chassi.
Åtgärda ev hittade misstänkta saker.
Nu baklänges till steg 1, mäta med mätinstrument om det fortfarande finns någon spänning mellan kåpan och ett jordbleck på något jordat uttag.

Och just det, den sista mätningen jag beskrev ska man givetvis börja med också. Annars är man ju inte riktigt säker på om man fått det bättre, det kan alltså vara så farligt fel att även skyddsjorden i hela huset är spänningsförande. (och då mäter man noll volt mellan centralens kåpa och skyddsjorden.

edit:
Hittar man inte nåt fel här, är det troligen för komplicerat för att hjälpa över ett forum.

OCH, känner man sig lite osäker och att man har lite halvdålig koll och halvmycket tummar mitt i handen ska man kanske helt enkelt låta bli och leja bort istället. Allt för att det ska bli en god jul istället för en mycket tråkig sådan istället.

Redigerat:
Är centralens hölje spänningssatt så kan det mycket väl innebära att nollan och skyddsjorden (PEN-ledaren) ligger och flyter pga avbrott eller glapp.

Ring elektriker på direkten, det där kan få allvarliga konsekvenser som redan påpekats!

E
Det verkar j-t dålit.
Men vilka var förutsättningarna?
Gav han dig pris på att byta ut den gamla centralen med?
Eller nämt den bör bytas ut?

Men kontakta firman å de dem kolla över den iaf -oavsett vem som står för vad så är det på sin plats han iaf kollar utan beditering.
Det kan sluta illa annars - j-t illa

Det är Du som är ansvarig för elinstallationen men han borde ha gett en `besiktning´ med skrivet påpekande om den gamla cetralen var undermålig. Men han gör egentligen bara det du beställer.

Redigerat:
TS köpte huset för 5 månader sen men elinstallationen är gjord för 1-2 år sen, det är väl i såna fall den tidigare ägaren som är ansvarig för installtionen.

Frågan är ju då vad besiktningsmannen sa nu inför köpet?

inga anmärkningar var det innan köpet..

Ett centralhölje som är spänningssatt borde bero på minst två fel:

1. Centralens "stomme" är inte jordad. Annars skulle säkringen gått.

2. Någon av fasledarna har skadats och kommit i kontakt med centralens stomme eller hölje.

Båda felen skulle jag säga beror på ett dåligt och slarvigt montage.

ranzor skrev:
inga anmärkningar var det innan köpet..
Det var väl inte heller någon elbesiktning? En "normal" besiktning innefattar inte el.

Som sagts tidigare, ring elfirman som gjort jobbet och be dem titta över det illa kvickt.

Ibland kan man känna av skillnad mellan skyddsjord och jord från t ex vattenledningsrör om det saknas potentialutjämning (som det garanterat gör här i ett hus från 1923) utan att det är något fel. Detta kan dock elfirman ge närmare besked om.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.