Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och eftersom dina nya element levereras med stickpropp rekommenderar jag att du monterar vägguttag i dosan.
3 svar · 1,7k läst
G
ganskaanonym: I värsta fall, om din transformator är "jobbig" får du helt enkelt köpa en "multidimmer", som klarar alla typer av laster. Dock är dessa rätt dyra, så det är oftast en bättre lösning att köpa ny transformator (gärna elektronisk).
17 svar · 3,8k läst
B
BigGitt: Jag undrar om det går att läsa någonstans om antalet tillbud som har med el att göra /dåliga installationer i länder som Tyskland och Polen. Det skulle ge lite information om deras kunskaper.
52 svar · 13,1k läst
G
GurraB: Har beställt 8st Hide-a-lite 1208 nu. Hoppas dom inte blir för varma för gipsen och regelverket.
4 svar · 859 läst
GK100
GK100: Motorns funktion (rotation) behöver du inte bekymra dig för, och med största sannolikhet är det i övrigt som Fotografen skriver.
10 svar · 9,5k läst
3
305: I och för sig, så brukar man ju kunna fastställa detta med utgångspunkt från vilken del av anläggningen som blivit spänningslös...
8 svar · 3,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hur mätte du? Det står 50-150W på sekundärsidan så den vill antagligen ha minst 50W belastning för att starta.
5 svar · 1,5k läst
·
electrocuted
electrocuted: man kan ju lägga en sträng silicon i skarven mellan dosorna om man gör som Rrr skriver, då kommer inte glipan mellan dosorna att synas. dock tucker jag att renova blir ganska fult utanpåliggande faktiskt, då dosan är så spikrak så att det ser knepigt ut..
5 svar · 4,7k läst
P
PetterW: Grymt, tack så mycket för alla svaren! Skall låta min elkille kika på det så att det blir rätt, men det känns mycket bra att det verkar vara redo för inkoppling.
7 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det är mycket sällan 1,5 kvmm avsäkrat med 10A innebär några värmeproblem. Men man får givetvis se upp dels när förläggningen är mycket välisolerad och dels när det passerar varmare utrymmen. Den erfarne elektrikern har förhoppningsvis lite maggropskänsla. Men förutom uppvärmning så finns det också spänningsfall och utlösningsvillkor att ta hänsyn till, vid
35 svar · 4,8k läst
P
petersv: Jordfelsbrytare och personskyddsautomater är rätt billiga ändå. Sätt en egen på värme / utomhusuttag / kyl+frys så slipper man fundera.
12 svar · 4,1k läst
GK100
GK100: [citat] Jo, det stämmer utmärkt, just elvärmekomponenter som elpatroner, radiatorer, värmefläktar etc kan ses som typexempel på belastningar där överlastaspekterna ses som under kontroll vid angivna märkdata. Inget konstigt med detta men det kanske inte så ofta används vid de typer av installationer som avhandlas här på Byggahus. Dessutom eftersom man riktar sig till
39 svar · 10,8k läst
H
hempularen: Om du menar all el i ett helt hus så vill jag å det bestämdaste avråda dig. Och vad du än gör så se till att diskutera med elektrikern innan du börjar. Det kan vara svårt att hitta en elektriker som går med på att göra något i anläggningen om du gjort en del själv. Sannolikheten att bli anmäld är troligen mycket liten så länge inget går fel. men jag tror inte att du skall
6 svar · 1,8k läst
Peter2400
Peter2400: I Göteborg är elnätsavgiften 1040kr per år upp till 63A mätarsäkring.
25 svar · 2,6k läst
ybu
ybu: [citat] Priset skiljer inte mycket, och EKRK är ibland t.o.m. dyrare.
29 svar · 4,2k läst
P
PappasHammare: Kom på en sak Då ofta ADSL routers har switch inbyggt så kan du göra så här Sätt en patch panel vid uttag 2 istället
13 svar · 6,4k läst
·
prototypen
prototypen: Japp, förr fanns både gul och grön (och gul/grön) FK, men efter några felkopplingar så försvann gul och grön. (Jag har gul, grön och brun som tändtrådar och mellantrådar) Protte
7 svar · 2,3k läst
D
df1: Hej Ja det sker bara när pumpen startar, har både bergvärmepump samt en luft/luft pump. Tror det svajar till ibland när bergvärmen också slår på. Dock mest tydligt med luft/luften, den går på samma propp som belysning och väggutag, kanske inte riktigt bra..... Mvh Daniel
2 svar · 1,3k läst
Y
yxis: Annars kan man ju penselmåla, då ser det ut som ett café eller en restaurant... Jag begriper inte hur de som driver såna ställen kan tycka att det på nåt sätt blir snyggare av extremt amatörmässigt målande än att låta bli?... ;)
5 svar · 3,2k läst
Y
yxis: Man kan ju alltid försöka sig på att bli av med missfärgningen: http://retr0bright.wikispaces.com/ (Det sägs för övrigt att om man vill betala massor av pengar istället för att göra som beskrivs på sidan ovan så kan man vända sig till fritidsbåtbranschen, där tas det visst rätt bra betalt för medel som tar bort "solbränna" på båtarnas däck o.s.v.).
8 svar · 10,8k läst
Rrrrr
Rrrrr: "Uterum" inglasningar osv är lite knepigt vad man ska räkna de som.. Vissa inglasningar är lika mycket "tort bostadsrum" som ett vanligt vardagsrum, medans vissa är kalla och fuktiga som en öppen altan. Man får "känna efter" från fall till fall.. Vet inte riktigt om de finns några klara regler var man ska dra gränsen?
4 svar · 2,6k läst
L
lillePer: Nu är den inkopplad och klar... Tackar ödmjukast för svaren, tråkigt att man inte själv kan tillföra något i detta forum utan bara tar och tar... Förövrigt vägde bandsågen 480kg helt i gjutjärn... 60 år gammal men bättre såg kan man inte lösa för pengar idag...
13 svar · 10,7k läst
·
nsiak
nsiak: [citat] Notera att jag skev att det var hos mitt ex jag satte upp lampan ;) Hade inte sett likadant ut hemma :p
16 svar · 42,2k läst
·
ybu
ybu: [citat] Jag ska försöka hitta om det står någon maximal längd på impulstråden. [citat] "Dimmern" är inbyggd i armaturen, och ljuskällan är en PL-C/T 6-stiftare som enligt instruktionerna ska vara rätt. :confused:
3 svar · 2,6k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Det går ju att dra kabel i rör/slang också om man vill det.
11 svar · 3,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, men det är väl en bra orsak till att passa på att sluta kolla på travet då. ;) Flytta till teknikforumet så får du nog fler svar än vad du kommer få på elforumet. :) Lycka till! //Patrik
1 svar · 889 läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Renova är ju runda. Blir nog jättesnyggt
4 svar · 1,8k läst
A
Avemo: Är det fyra trådar låter det väldigt mycket som en trefasmotor. En sådan kan gå om endast två faser är inkopplade, men den kan inte starta av sig själv. För att lösa detta problem används en startkondensator. Troligen sitter denna kvar där du hittade fläkten. Fas och nolla på två motortrådar. Kondensatorn mellan den tredje motortråden och en av de redan inkopplade. Den fjärde
1 svar · 965 läst
S
Skier12345: TS du påstår att du har köpt brytaren, då måste du ha kopplat in den också och bör kunna tala om vad blå FK går till i brytaren.
11 svar · 11,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.