Ska sätta upp en ny vägg och en hel del kablar kommer att byggas in.
Dessa måste förstås in i rör innan de byggs in, och det kommer att bli ett j-a jobba att koppla ur dom, dra fram, lägga in i rör och sen sätta tillbaka och koppla in allt igen.

Är det ok att helt enkelt knipsa dom på mitten, dra rör åt båda hållen och sen skarva dom i en dosa istället?

finns det slack så att du kan skarva dem och att du ser till att dosan är åtkomlig även när väggen är på plats så ser iaf inte jag något bekymmer. (Men jag är inte elektriker heller)

magnusj skrev:
Ska sätta upp en ny vägg och en hel del kablar kommer att byggas in.
Dessa måste förstås in i rör innan de byggs in, och det kommer att bli ett j-a jobba att koppla ur dom, dra fram, lägga in i rör och sen sätta tillbaka och koppla in allt igen.

Är det ok att helt enkelt knipsa dom på mitten, dra rör åt båda hållen och sen skarva dom i en dosa istället?
Ja det är helt okej så länge som dosan är synlig. Men som sagt kommer du få tillräcklig läng för att kunna göra så?

Tack. Ja, jag tror inte att längden blir något problem.
Många doslock blir det... Men det kanske räcker att köra den lösningen på dom krångligaste kablarna.

Om du ska sätta upp en ny vägg (Där de inte varit någon vägg tidigare??). Hur kan det då komma sig att det är massa kablar där?

tänk också på att om du lägger in kablar i rör i väggen så förändras strömvärdet på dessa...

Akzid skrev:
tänk också på att om du lägger in kablar i rör i väggen så förändras strömvärdet på dessa...
strömvärde vad är det Och varför förändras det om man lägger in kablarna i rör?

Akzid skrev:
Kan du förklara närmare...?
Antar att elektrikern har koll på detta, men jag vill gärna veta också.

Akzid skrev:
Jag med. Vad menas med det?

Akzid skrev:
Här är en till som gärna vill veta:D

Strömvärdet ändras eftersom kablarna kommer gå varmare om de ligger inne i en vägg jämfört med om de ligger klammrade utanpå.

Är det bara grupper för belysning/uttag och inte väggen är 50m lång så är detta ingenting att bry sig om.

men en uttagsgrupp ska dimensioners för full belastning...
har du en 3 fasgrupp så skulle jag definitivt inte nonchalera det... speciellt om du har diazed säkringar...

Det är inkommande matning, trefas till verkstan och värmepumpen, belysning mm...
Inbyggnadslängden blir kanske tio meter.

De är de 3 mest effektkrävande kablarna i en villa.. förutom spisen...
Då hade åtminste jag gjort en beräkning på det...

Oftast är kablarna i ett normalt hem överdimensionerade och kan vara infällda i en vägg hela sin sträcka.

Om det är på gränsen, att man gjort en uträkning tidigare för att kunna använda tex 1,5mm2 för 16A så är det inte alls säkert att de går om du bygger in kablarna!

Hur har kablarna gått tidigare? Vad är det för rum? Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara så mycket kabel där det inte varit någon vägg tidigare. Var alla dessa kablar klammrade i taket just där väggen ska sitta?

Ta en bild och lägg in här så vi får se!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.