El
Rrrrr: Kopplingsdosa? Men de ser ju knappast snyggare ut dock..
Patrik_Hed: Har ni satt kontakten rätt? Om det är ett uttag utan jord så kan det mycket möjligt vara ett uttag som man brukar använda till krontändning, fast i detta fallet så kanske det bara finns en tändtråd till uttaget. Är det tre hål? Försök "vända" på stickproppen. Edit: Läste inlägget igen och fatta det som att ni öppnat uttaget. Alltså måste ni nog ha mätt där. Glöm mitt
Bo.Siltberg: [citat] Mitt försök att vara tydlig sket sig igen, ändå läste jag boken:blushing: Så här då: 1.45 x In: Skall lösa inom en timme. Allt mellan >1.13,
Fnularn: IP65 dosan heter väl u56= byte från 56 till 65 nån gång 2000? Där av namnet som är något förvirrande. Någon som vet varför?
el_richard: [citat] håller bara med... man passar inte med alla sorters människor, men med lite respekt för varandra, så kommer man långt...
Gurravasa: Blir till att testa några olika tror jag innan jag byter alla lampor till utebelysningen. Har 12*35W igång så det skulle ju bli några watt mindre med LED... Tack för tips!
j-o75: Har någon koll på om man kan hitta en lämplig brytare som tänder ljuset när man öppnar en sjutdörr? All belysning jag sett till sådana gaderober är ju manuella.
stilofunk: Jag syftar på de två olika delarna av centralen. Jag kan inte i varje inlägg förklara det jag skrivit tidigare i tråden., så jag föreslår att du läser resten.
fredrikbaveralg: Har Eljo Senso brytare hemma och vill byta en av dem mot en dimmer. Har en dimmer till spottarna i köket (via trafo) som regleras steglöst. Sedan har jag en dimmer till lampan över matbordet och den knäpper när man vrider på den. Vad är skillnaden mellan dessa dimmers och vilken typ (Eljo Senso) ska jag köpa om jag vill ha en dimmer i vardagsrummet? Lampan den ska vara till är en Ikea
jarlh: [citat] Du får inte ändra! Det går för den delen inte att bara byta propp; 25A har större diameter och passar därför inte där man har 20A - smart va! Vill du ha mer kräm får du kalla in en elektriker som drar nytt. Dessutom måste du först ha tillstånd från värden/brf.
Bo.Siltberg: Är garaget ihopbyggt med huset, och matar centralen i garaget huset också? I så fall kan du dra en kabel från denna central. Plastkanal utomhus tror jag inte fungerar så bra, om det inte finns plastkanaler som tål kyla och sol (det finns säkert). Hittar du en kanal som funkar så duger EKK. Annars skulle jag välja EKLK, EKKJ eller N1XV. EKK kan gå om du är säker på att just den kabel
Melpho: Får helt enkelt avvakta tills spisen är hemma så jag ser hur den ser ut på baksidan. Inge vidare att tvingas montera om uttaget.
GoEk: [citat] Deras elcad verkar vara baserad på "EasyCad" som är gratis: http://www.brothersoft.com/easycad-30400.html Man får naturligtvis inte hela symbolpaketet för svensk elsinstallation men kanske duger ändå?
prototypen: Elementet har ingen nolla, däremot kan (är det 4 trådar du mäter på) den 4:e tråden vara nattsänkning eller bara en lös tråd. Det du håller på med är inget do it yourself, det är en massa regler runt kombinerad en och trefaslast för du torde ha fler element kopplade till samma säkringar. Protte
Slugge: Det är inte så att någon bytt till lågenergilampor bara, då kan dimmern flimmra? I annat fall så funkar det med klor som du skriver, men det är gränsfall till att det får plats. Men det sitter så det behöver du ej oroa dig för.
mrfrenzy: Framförallt se till att tanken inte läcker. Nyttoförbrukningen är oftast försumbar i förhållande till det som läcker ut om man låter kompressorn stå ansluten.
Binesh: De flesta varuhus har typ 50 mm också, de gula som är till för att grävas ner men det är overkill för mig. Men ja jag ska kolla och se om Hornbach har något . Vad gäller elfirma. Någon särskild ni rekommenderar?
ganskaanonym: Du ska ha en transistordimmer. Dessa är oftast märkta med "fungerar med elektronisk transformator". Om du är priskänslig, så finns det ett antal varianter på Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Komplettera med en förhöjningsram för utanpåliggande montage under skåpet. Jag skulle inte rekommendera fjärrstyrning ihop med dimmer, i alla fall inte om du som du säger är priskänslig. Svårt
garet: Du är så jävla bra, vet du det! Jag gick och kollade igen (jag har ju varit och kollat om nån säkring var trasig tidigare). Kände lite på dem och döm om min förvåning om en av dem inte var iskruvad! Helt rätt av Mikael_L det var en av säkringarna till garaget som inte var med i leken. Ett stort tack!
MBZV: [citat] Skäms :blushing: Nä, blir till att kontakta en elektriker som får göra jobbet....Ingen mening att vara dumsnål.
thewolf: Avsäkrar du kabe med 16A i huvudcdentralem så räcker det. Vil man inte sätta en säking utan låter den sitta direkt efter huvudsäkringen så är det mins 6mm2 som gäller (vid femledarsystem). Så i ditt fall räcker det med 3 säkringar och 2,5mm2. Jag tror inte att du kommer belasta dom faserna med mer än 16A.
Rrrrr: [citat] Glödlampor ska ni då definitivt inte ha. Om det inte känns värt med LED/Lågenergi så sätt åtminstone Halogen (i glödlampsform). Med dessa sparar ni iaf 30% energi, och så håller de mycke längre.
GoEk: [citat] Nu for ingenjörsdjävulen i mig! Tror f-n jag ska sätta nätanalysatorn på den och göra en riktig "avhandling" på Julas "Firman"-verk och tillhörande anläggning, återkommer! ;)
Nyckelmossen: Monterat och klart. :) Elektroskandia hade bara RKK 5G2,5mm2 på 500 meters rulle. Så det blev en H05 VV-F 5G2,5mm2 (RKK) från Bauhaus istället. Jag har sedan tidigare 5 st FK 2,5 mm2 som matning (om någon skulle undra).
TLovskog: Nja kanske inte bussar i vanlig bemärkelse, men gott om tråd, och behörighetsfritt. IHC (som då dessa kablarna gäller). De flesta strömbrytare har 1st 2 pars ledare (1 och 2 knappars) eller 2st 2pars om det är 4 knappars med lysdioder. Dessa är då 1 jord och 1-4 signaler för vardera knapp. För att hålla nere på kabeldragningen går dessa till 4 (hela huset) kopplingsdosor som samlar