Viste inte vart jag skulle lägga den frågan men eftersom det troligen är ett elfel fick det bli här.

Bak på min W74 sitter det en säkring, den utlöste häromdagen och när jag provade att byta sköt den direkt. Efterssom jag inte har något schema till denna underbara gamla tvättmaskin (använder den i stallet) så kan jag inte felsöka ordentligt.

Finns det någon här som har en bra idé om vad felet kan vara eller har ett inskannat schema som h*n kan dela med sig av?

Det är lite bråttom för högen med leriga hästtecken växer och jag vill inte gärna köra dom i min vanliga maskin.....

Hur fuktigt är det i stallet? (Vår billiga mätare vi har i stallet brukar visa närmare 100% höst o vår).
Skulle nog rekommendera att du skruvar isär maskinen och inspekterar det elektriska. Troligen ser det inte så roligt ut - skicka oss en bild :)

Jag har "lyft på locket" inga problem där, en kabel var lite musäten men den bytte jag ut, gjorde dock ingen skillnad på huvudproblemet. Har en tempererad "tvättstuga" med en avfuktare där tvättmaskinen står. Mao så tror jag inte problemet är korrosionsrellaterat......
Hade även ut och bytte bottenventilen i vintras, en musjävel tyckte tygligen att gummi var gott, passade då på att kolla kontakter och dyligt i underdelen av maskinen och rent visuellt är det ua,

Ok, då blir jag lugnare...
Har inte sett maskinen på insidan så jag vet inte vad som kan orsaka kortis.
Du säger att säkringen går direkt? Är det direkt när du slår på strömmen, eller när den börjar ta in vatten, starta motorn eller börjar värma?

Den gick när han skulle köra sista centrifugeringen sist jag tvättade, uppmärksammade det inte förrän jag skulle köra nästa tvätt. Det är den lilla interna säkringen som går, den borde ha med styrmekaniken att göra, knappast värmare eller motor....

Finns det ingen här som har lite koll?

Tvättmaskiner är onda kreatur. När jag växte upp så byggde min far och min dagmammas man (farbror Nisse) tvättmaskiner från skrotdelar. Jag hade råd med en lamullströja (80-tal). Hemmabygget kokte sönder tröjan... :(
Skämt åsido: Om en säkring går varje gång man försöker koppla in den så är strömmen för hög - så är det bara. Du har fel på elektroniken någonstans, det är bara att bena ut var någonstans felet ligger. Det här är felsökning som nog inte går att göra på distans.

Denna maskin saknar helt elektronik.... är elektromekanisk, men utan ett schema är det helt omöjligt så det är i första hand det jag söker.....

Ryttarn skrev:
Denna maskin saknar helt elektronik.... är elektromekanisk, men utan ett schema är det helt omöjligt så det är i första hand det jag söker.....
Alldeles rätt, jag skulle inte använt ordet "elektroniken" utan istället sagt något i stil med "det är något fel på elledningarna i maskinen, i första hand en kortslutning eller möjligen en bränd komponent". Hoppas du får tag i det du söker.

Du kanske redan har hittat och åtgärdat felet, men om maskinen fortfarande är trasig vill jag ge dig lite vägledning.
Säkringen som löser ut är en manöversäkring. Den avsäkrar manöverkretsen, så som alla kontaktorspolar, reläspolar, brytare mm och även programverk. Har du tillgång till en ohmbryga, eller en universalinstrument, kan du kolla resistansen i kontaktorspolar. Det är kortslutning i spolen om du får värdet 0 ohm. Du måste naturligtvis koppla bort spolen du mäter från den övriga kretsen annars får du fel värden.
Det kan även röra sig om jordfel i kretsen.
För att kolla detta skall du mäta resistansen mellan misstänkta komponenter och skyddsjorden eller en blank del på tvättmaskinens chassi. Även i detta fall måste komponenten du mäter vara bortkopplad. Visar instrumenten 0 ohm, har du hittat jordfelet.
Om säkringen smäller under en viss funktion, (du skriver att den löser ut vid den sista centrifugringen), då kan felet ligga i programverket, eller i en komponent som kopplas in under den funktionen. Men som sagt, det är svårt att hitta felet på distans. Lycka till, men glöm inte att bryta strömmen annars kan du bli jordad i stället för tvättmaskinen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.