Kjell_G skrev:
-82 hade de dock börjat med jordade uttag rakt igenom.

Kjell G
1994 kom i alla fall kravet på skyddsjord överallt i nya anläggningar.

//Patrik

Kjell_G skrev:
Byggde med Myresjöhus -82 och minns egentligen inga kopplingsdosor? Däremot vet jag att allt låg draget i bjälklaget direkt på innertaket, alltså ingen glespanel utan urtag/hål i bjälkarna. Tror som någon skrev att det kopplades i takdosorna men på den tiden rev jag inte i elen själv (och det får jag inte nu heller förstås)
-82 hade de dock börjat med jordade uttag rakt igenom.

Kjell G
Hej!

Förmodligen är det i takdosorna som kopplingarna ligger. Borde vara jäkligt trångt i dem... Huset är byggt -80 eller -81

Tack för hjälpen
/H

hen_rik79 skrev:
Hej!

Förmodligen är det i takdosorna som kopplingarna ligger. Borde vara jäkligt trångt i dem... Huset är byggt -80 eller -81

Tack för hjälpen
/H
Det är mycket möjligt att det är jäkligt trångt, ja. ;)

//Patrik

Hej!

Vill berätta hur det gick, en elektriker kom dit och kopplade, mer eller mindre exakt som jag beskrev. Jag skrev fel ovan dock, det är EKK, inte EKLK som användes.

Dock tycker jag inte att han gjorde ett snyggt jobb, han klamrade EKK-kabeln snyggt intill dörrfodret, men jag hade nog gått ner till golvsockeln och gjorde en U-sväng och gått in underifrån på den utanpåliggande dosan. Han vek helt enkelt av från fodret ca 1 dm ovanför dosan och gick in ovanifrån. Ser inte snyggt ut tycker jag men smaken är som baken. Räta vinklar är snyggare vid externa installationer tycker jag.

/Henrik

Det snyggaste (subjektivt) i det fallet hade nog varit att följa fodret ända ner till golvlist, precis som du säger, och sedan gå in underifrån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.