Hej!

Var och tittade i ett gammalt kök från -52 där man skall göra ytrenovering. All el ska bort och ny ska dras. Elektrikern ska komma nästa vecka och börja jobba...

En sak jag funderade på är hur elektriker tänker med kabeldragning externt vid dylika jobb. I detta kök vill man ha två taklampor med strömbrytare vid båda dörrarna, dvs en dubbeltrapp. Och under strömbrytarna vill man ha vägguttag. Dörrarna 'r mitt emot varandra så man måste dra kabel runt hela rummet i princip.

Hur gör ni när ni planerar utanpåliggande installationer av dylik typ? Jag har varit med vid en liknande infälld installation och det blir en hel del kabeldragning. Fast då kopplade vi inte med "sparkopplingen", samt att man själv får välja vilka kablar man drar...

Hur tänker man vid val av EKK-kabel? Vilka färger brukar man använda för tändtråd och mellantråd?

Jag antar att sparkopplingen är att föredra då man vill ha vägguttag vid strömbrytarna?
 
Är du säker på att du vill ha utanpåliggande installation? I taket kanske man måste gå utanpåliggande om man ej vill förstöra taket. Men det är svårt med helt utanpåliggande installation i en köksrenovering eftersom man behöver gå förbi bänkskivor osv.

Gör infälld installation på alla ytor du ska göra om (tapetsera/kakla).
 
Om man skall ha elen efter "modern" standard med 20 halogen spottar, 10 uttag och ungefär lika många grupper, så är väl utanpåliggande lite bökigt. :)

Men om köket är i ett 50-tals hyrshus i betong, med 2 grupper för hela lägenheten, och man önskar väldigt "låg" elektrisk standard (köksfläkt, takbelysning x 2, ett uttag+belysning vid bänken), borde utnpåliggande kunna funka?
 
Hej!

Det är totalt

2 lampor i taket

1 lampa över köksbänk

1 lampa över spis och arbetsbänk (klot)

1 spis med stickkontakt

1 fläkt modell jättegammal (drar i ett snöre och en propeller snurrar). Denna vill man ha kvar.

Kyl och frys

Sedan 6 st vägguttag lite här och var.

Man är ute efter väldigt låg elektrisk standard, i alla fall om man jämför med dagens moderna familjer. Huset är gammalt så jag tror att det blir snyggast med klamrad EKK. Det är så det är draget i resten av huset. Hål rätt genom väggarna från ett rum till ett annat. JFB är inte installerad. Kopplingsdosorna ser väldigt skumma ut, Runda och lite ovala typ som ett halvt ägg.

Tydligen kommer det ibland gnistor från vägguttagen och vissa kablar när det blixtrar ute. Det är jordade uttag i köket, så långt är det bra!

/H
 
hen_rik79 skrev:
Huset är gammalt så jag tror att det blir snyggast med klamrad EKK.
Nja, EKK klamrar inte så snyggt. Dra EKLK istället.
 
Ifö skrev:
Nja, EKK klamrar inte så snyggt. Dra EKLK istället.
Eller ännu bättre, EKRK. :p

//Patrik
 
EKRK är väl ändå en självklarhet?
 
Kök räknas som torra utrymmen?
 
Javisst. Om du inte ska tvätta bilen med högtryckstvätten där inne förstås :)
 
Rikard Ågren skrev:
EKRK är väl ändå en självklarhet?
Åter igen blandar jag ihop EKK och EKRK. Tack för påpekandet. Borde inte gå att blanda ihop egentligen....

En fundering ytterligare.

Jag brukar utgå ifrån denna guiden:

http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf

Vilken är den absolut vanligaste EKRK som används? Är det med 3 eller 4 ledare (3G1.5 eller 4G1.5 kulo). Vilken färg brukar man använda som mellan - och tändtråd? Antar det finns många genvägar man kan ta för att spara antalet kablar som skall dragas, dvs montera smart.

/H
 
3-ledare är nog det vanligaste ledarantalet på alla installationskablar.

//Patrik
 
Redigerat:
Nog skulle jag kunna använda svart som fas och brun som tändtråd i en äldre installation.
 
Det blir tufft att lyckas med en dubbeltrapp-koppling med endast en kabel (EKRK 5G1,5) mellan brytarna.. Eller rättare sagt, omöjligt...
 
Man kan ju köra med impulsrelä
 
spinout skrev:
Man kan ju köra med impulsrelä
Eller tryckknappsdimmer.

Fast lite svårt att rymma imprelä eller tk-dim i en utanpåliggande kulo-installation (iaf att få det snyggt). TK-dim i en koplingsdosa inne i ett av köksskåpen kan funka!

Edit: Dock är det troligen bara dubbeltrapp i ena änden (ena knappen används som 1pol och styr tex fönsterbelysning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.