1 786 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Reservkraftsintag, vilken?
Jag bor på landet och vill ha lite möjligheter, lite fakta: 16 A huvudsäkringar som räcker gott, 4-ledar system, har jordvärme. Vilken brytare skall jag välja?
Hoppas länken funkar
http://www.blocket.se/landskrona/Reservkraftsintag_24908652.htm?ca=1_2&w=3
Hoppas länken funkar
http://www.blocket.se/landskrona/Reservkraftsintag_24908652.htm?ca=1_2&w=3
3-polig 16A duger till dig, MEN du MÅSTE slå ner ett eget jordtag och koppla in till denna lådan, det är ett krav för att ha reservkraftsintag.
och jordtaget måste mätas upp med speciellt instrument..
och jordtaget måste mätas upp med speciellt instrument..
Tänk på att med 4-ledarsystem kan problemet med vagabonderande jordströmmar förvärras rejält med ett bra lokalt jordtag. Det beror på många faktorer som avstånd till nätets jordtag, markens beskaffenhet, snedbelastning mellan faserna mm.
Det kan i värsta fall behöva installeras en isolationstransformator. Efter installationen av det lokala jordtaget kan man kontrollmäta. Mät summaströmmen i nätets matningsledning med en tångamperemeter. All obalans där är vagabonderande jordströmmar.
Oftast är det inga större problem då nollströmmen är låg vid jämn belastning.
Det kan i värsta fall behöva installeras en isolationstransformator. Efter installationen av det lokala jordtaget kan man kontrollmäta. Mät summaströmmen i nätets matningsledning med en tångamperemeter. All obalans där är vagabonderande jordströmmar.
Oftast är det inga större problem då nollströmmen är låg vid jämn belastning.
Vid ett 4-ledarsystem sker återledningen av obalansen mellan faserna i nollan, som är kombinerad med skyddsjord. När du har ett lokalt jordtag finns det två vägar för den strömmen att gå, dels i PEN-ledaren från elnätet, dels via lokala jordtaget->marken->jordtaget i elnätet.
Strömmarna i marken kan ställa till problem i en del fall. De har en förmåga att leta sig in i metallkonstruktioner på vägen, och de kan ge upphof till rejäla magnetfält i närheten.
Problemet finns i princip alltid vid 4-ledarsystem då det alltid finns någon koppling från systemjorden till lokal jord (rör, åskledare osv). När man skapar ett lokalt jordtag blir motståndet i den oönskade ledningsvägen mindre och mer av strömmen går den vägen.
Enda sättet att helt slippa problemet är att ha 5-ledarsystem hela vägen från transformatorns nollpunkt, eller att ha en lokal isolationstranformator (samma sak egentligen).
Om man mäter runt huvudledningen från elnätet med en tångamperemeter får ser man hur mycket ström som går den oönskade vägen då all ström som inte går i kabelns PEN-ledare letar sig en annan väg. Är det lite så är det inget problem. Är det >10A skulle jag fundera på vad jag ska göra vidare.
Strömmarna i marken kan ställa till problem i en del fall. De har en förmåga att leta sig in i metallkonstruktioner på vägen, och de kan ge upphof till rejäla magnetfält i närheten.
Problemet finns i princip alltid vid 4-ledarsystem då det alltid finns någon koppling från systemjorden till lokal jord (rör, åskledare osv). När man skapar ett lokalt jordtag blir motståndet i den oönskade ledningsvägen mindre och mer av strömmen går den vägen.
Enda sättet att helt slippa problemet är att ha 5-ledarsystem hela vägen från transformatorns nollpunkt, eller att ha en lokal isolationstranformator (samma sak egentligen).
Om man mäter runt huvudledningen från elnätet med en tångamperemeter får ser man hur mycket ström som går den oönskade vägen då all ström som inte går i kabelns PEN-ledare letar sig en annan väg. Är det lite så är det inget problem. Är det >10A skulle jag fundera på vad jag ska göra vidare.
Klicka här för att svara