3 692 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Hjälp. Vad heter/är detta?
Sida 1 av 3
Ursäkta den dåliga bilden, men vad är detta?

Nån typ av (automat)säkring har jag förstått. Det finns en ratt som man kan justera mellan 18-22,5A samt en liten knapp som man kan åteställa med om den löser ut. Är detta nån gammal typ av säkring? Varför är skillnaden mot en dvärgbrytare och varför är den ställbar?
Den löste ut när det var som kallast och pannan gick på högvarv (elpatron) men det har hänt efter det också, så jag undrar om det är nåt med elpatronerna eller om det är säkringen som spökar?

Nån typ av (automat)säkring har jag förstått. Det finns en ratt som man kan justera mellan 18-22,5A samt en liten knapp som man kan åteställa med om den löser ut. Är detta nån gammal typ av säkring? Varför är skillnaden mot en dvärgbrytare och varför är den ställbar?
Den löste ut när det var som kallast och pannan gick på högvarv (elpatron) men det har hänt efter det också, så jag undrar om det är nåt med elpatronerna eller om det är säkringen som spökar?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Svårt att se åp bilden, men det verkar vara ett motor skydd.....
Varför den sitter före en elpanna är för mig obegripligt.........
Nån `duktig´ som trott det varit säkrare kanske..
Det är ju säkringen i centralen som begränsar kabeln fram å sen har pannan själv glas säkring -om det skulle behövas.
Så.........en arbets brytare skulle nog ersätta motorskyddet.
Men är Du osäker ring en elfirma så får de kolla över å montera brytarn...
Varför den sitter före en elpanna är för mig obegripligt.........
Nån `duktig´ som trott det varit säkrare kanske..
Det är ju säkringen i centralen som begränsar kabeln fram å sen har pannan själv glas säkring -om det skulle behövas.
Så.........en arbets brytare skulle nog ersätta motorskyddet.
Men är Du osäker ring en elfirma så får de kolla över å montera brytarn...
Ok, men vad har man ett motorskydd till "i vanliga fall" då? Har du nån gissning om varför den löser ut? Den är inställd på 20A. Inget annat verkar stanna när den löser ut, bara pannan.Elinstallatören skrev:
Ja, glassäkring finns och det sitter en säkerhetsbrytare vid pannan också, är det detsamma som arbetsbrytare? Skulle det vara mycket jobb för en elektriker (läs 'dyrt') att koppla bort motorskyddet, förutsatt att det inte styr någon annan utrustning?Elinstallatören skrev:
ps tack för det snabba svaret. (och förlåt för dumma frågor....)
Motorskydd har man för att skydda 3-fasmotorer vid överbelastning och fasbortfall.
Borde inte vara någon större kostanad att byta den mot en arbetsbrytare. Troligen är bef kablar tillräckligt långa. Max en timmes jobb.
Borde inte vara någon större kostanad att byta den mot en arbetsbrytare. Troligen är bef kablar tillräckligt långa. Max en timmes jobb.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Motorskyddet är just till för att skydda motorer 
I det här fallet kan det vara därför den löser ut, den drar olika mkt ström i olika safer.
Glas säkring -om det finns- är monterad inuti pannan å mest för att skydda tex krets kort
Det brukar vara så att man få lite udda monteringar vid byte/ombyggnationer tex från vattenpump som flyttats å pannan tilkommit -en teori om det här fallet
Men att byta det här tar inte mkt tid, men Du är helt säker om Du får hjälp av ett företag å det kan vara värt de hundra lappar vi talarom.
En genomsyn åxå så att det inte ligger nå mer på skyddet...
I det här fallet kan det vara därför den löser ut, den drar olika mkt ström i olika safer.
Glas säkring -om det finns- är monterad inuti pannan å mest för att skydda tex krets kort
Det brukar vara så att man få lite udda monteringar vid byte/ombyggnationer tex från vattenpump som flyttats å pannan tilkommit -en teori om det här fallet
Men att byta det här tar inte mkt tid, men Du är helt säker om Du får hjälp av ett företag å det kan vara värt de hundra lappar vi talarom.
En genomsyn åxå så att det inte ligger nå mer på skyddet...
Räcker det inte med nödig kännedom för att BYTA EN STRÖMSTÄLLARE? Då borde detta vara hempuleritillåtet.
TS verkar dock vara lite osäker, så han/hon kan kanske ta hjälp av en erfaren vän i bekantskapskretsen?
TS verkar dock vara lite osäker, så han/hon kan kanske ta hjälp av en erfaren vän i bekantskapskretsen?
Oavsett så är strömen större än 16A i varje fall om man ska tolka det som står på motorskyddet...
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Och så vitt jag vet så gäller det undantaget bara för infällda strömställare och uttag. Rätta mig någon om jag har fel.
//Patrik
//Patrik
ser ut som du har fel.. så här definierar elsäkerhetsverket elkopplare:Patrik_Hed skrev:
elkopplare
Apparat avsedd att sluta och öppna en eller flera strömbanor medelst öppningsbara
kontakter (mekanisk elkopplare) eller på elektronisk väg (elektronisk elkopplare).