46 040 läst ·
10 svar
46k läst
10 svar
Skarva lampsladd?
Jag ska koppla in en lampa, men det finns ingen kronkontakt där lampan ska sitta, behöver skarva dit ca 33,5 m. sladd. Jag har bestämt för mig att man kan skarva lampsladd med så kallad "sockerbit", men jag hittar inga sådana när jag klickar runt på Clas Ohlson. Är en "anslutningsklämma" som den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135417294
måhända dagens sockerbit? :blushing:
Finns det några skäl till att man ska låta bli att skarva? Är det bättre att gå till en lampaffär och köpa en lagom lång sladd där de har monterat kronkontakt?
måhända dagens sockerbit? :blushing:
Finns det några skäl till att man ska låta bli att skarva? Är det bättre att gå till en lampaffär och köpa en lagom lång sladd där de har monterat kronkontakt?
Tack för ditt svar! Då vet jag att det är rätt pryl.
Men ja, kanske är det enklare att gå till en lampbutik och be dem fixa. Jag tänkte att jag skulle fixa det själv när jag nu ändå ska montera sladden i själva lampan, men om det ändå blir billigare (eller kostar ungefär detsamma som) att köpa färdigt så ...
Men ja, kanske är det enklare att gå till en lampbutik och be dem fixa. Jag tänkte att jag skulle fixa det själv när jag nu ändå ska montera sladden i själva lampan, men om det ändå blir billigare (eller kostar ungefär detsamma som) att köpa färdigt så ...
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Wago och sockerbitar etc. får inte användas i "fria luften" de måste sitta i en dosa, eller annat godkänt kopplingsutrymme. Kopplingen som sådan har inte tillräcklig isolation för att vara godkänd att vidröra när det ligger spänning på den.
En lampsladdskarv däremot kappslar in skarven på ett godkänt sätt, och har en dragavlastning så att man inte belastar själva kopplingen om ngn. drar i sladden.
En lampsladdskarv däremot kappslar in skarven på ett godkänt sätt, och har en dragavlastning så att man inte belastar själva kopplingen om ngn. drar i sladden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om det ska monteras sladd i lampan, varför inte få dit en sladd som är tillräckligt lång utan skarv? Eller har jag missat något.Modig skrev:Tack för ditt svar! Då vet jag att det är rätt pryl.
Protte
Klicka här för att svara