3 698 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Installationshandbok
Sida 1 av 2
Hittar man någonstans installationshandbok gärna i pdf?
Gäller samma grundregler för kabeldragning för starkström och signal/nätverk?
Jag letar efter info om hur man drar slang runt hörn, genomgång väggar/betongplatta dvs. hur man placerar dosor när slang/kabel byter vinkel t.ex. 90 grader svängning eller övergång vägg-tak och dylikt.
Gäller samma grundregler för kabeldragning för starkström och signal/nätverk?
Jag letar efter info om hur man drar slang runt hörn, genomgång väggar/betongplatta dvs. hur man placerar dosor när slang/kabel byter vinkel t.ex. 90 grader svängning eller övergång vägg-tak och dylikt.
Yrkes hemlighet... vi säger inget.
Vet tyvärr inte om det finns någon handbok, akn tänka mig att det är samma sak som att operera människor, många delmoment.
Vet tyvärr inte om det finns någon handbok, akn tänka mig att det är samma sak som att operera människor, många delmoment.
Ja och nej...:Szlatan01 skrev:
Sånt är svårt at läsa sig till, en gnutta grundläggande teori samt en hel del praktisk övning tillsammans med någon erfaren är vad som gäller.zlatan01 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns så otroligt många olika situationer när det gäller rörläggning, så att skriva en bok om allt detta är nog ganska svårt.
Kanske finns lite information här?
http://www.eio.se/ElIHemmet/ideboken_for_villaagare/Sidor/Bygg-ochinstallationstips.aspx
http://www.eio.se/ElIHemmet/ideboken_for_villaagare/Sidor/Bygg-ochinstallationstips.aspx
Hur gamla är de där tipsen egentligen?
Rekommenderar JFB som ett bra komplement, tycker att man ska ha telefonjack i alla rum, men nämner inte LAN. Titta sedan på inredningsdetaljerna och armaturerna..... skulle gissa på 80-tal.
Står under:uppdaterad 2008-12-17........
Rekommenderar JFB som ett bra komplement, tycker att man ska ha telefonjack i alla rum, men nämner inte LAN. Titta sedan på inredningsdetaljerna och armaturerna..... skulle gissa på 80-tal.
Står under:uppdaterad 2008-12-17........
Är inte det bästa att köpa samma böcker som el-prorammet använder? Borde väl gå att få tag på i valfri studentbokhandel? Jag har själv funderat på att lära mig lite mera teori, var längesen man gick el-ing programmetpå universitetet och där fick man inte lära sig något om just det praktiska. Borde väl stå en hel del praktiska tips också. Nu pratar jag inte om ohms lag och kirchhoffs strömmar utan mera jordnära "elektriker-böcker" där man lär sig olika sorters kontrollmätningar, hur olika kopplingar ska göeas och med vilka material, vilka verktyg en elektriker använder osv. Det är den sortens info som är intressant, i alla fall för mig.
/H
/H
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Boken Arbeta med el/Elinstallation yrkesmannaskap, Montörshandbok innehåller en hel del praktiska tips, dock inte så mycket som man skulle önska.
Orsaken till avsaknad ligger väl även till en stor del i att det inte finns nått sätt som är rätt, men många som är fel/dåliga. Och alla som arbetar med el har sina egna vägar och idéer som hela tiden anpassas efter det "jobb" som man för tillfälligt utför.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg