Vad jag är sur... Skulle dra en fas till ( sep mattning till L/L värmepumpen) och konstaterade att det måste finnas en gömd kopplinsdosa! Troligen under golvet! Går det att hitta på nåt sätt?

När jag drar i FKn vid centralen är det helt stum. Har hittat många dosor med en mattningen men just den första går inte att hitta. Ser dock i en dosa vid pumpen (där även trappbrytaren sitter) att fasen kommer underifrån. Eftersom huset är byggt 76 har jag inte ens några ritningar på elen.

Hur göra? Känner inte för att ha gömda dosor eller att dra en kabel på utsidan av fasaden. Även om det vare det enklaste.

Det är mycket osannolikt att du har en dosa under golvet. Däremot så kan röret gå under golvet.

I värsta fall så har du ingen dosa. men ett knäckt rör, det kan vara lika mycket stopp som en dosa.

Har du kollat under taklampan? På 70-talet var det vanligt med takdosor under takarmaturerna.

Undrar om det går att mäta. Vad har 1.5 mm2 FK för resistans per 100m?

p.s. Då min kompis bytte golv i sitt hus, hittade han en dosa under laminatet. Så säg inte det är omöjligt!. Nu har han ett fult lock i golvet!

kamilenski skrev:
Undrar om det går att mäta. Vad har 1.5 mm2 FK för resistans per 100m?
Ingen aning, men mätvärdet du får säger inte hur långt det är till nästa kopplingsdosa.

0,012 ohm per meter. med ett någorlunda normalt instrument kan du inte mäta och få ut sträckan med rimlig upplösning. Ex. så har du troligen en övergångsresistans där du håller proben mot tråden som motsvarar flera meter kabel.

Finns manicker du kan hyra som lägger på en signal på ledarna som du sedan följer med en mottagare. Ledarna fungerar som antenn.

hempularen skrev:
0,012 ohm per meter. med ett någorlunda normalt instrument kan du inte mäta och få ut sträckan med rimlig upplösning. Ex. så har du troligen en övergångsresistans där du håller proben mot tråden som motsvarar flera meter kabel.
Problemet är snarare att vid kopplingsdosan som han letar efter är inte resistansen helt plötsligt oändlig, utan det fortsätter en eller flera trådar som givetvis minskar resistansen.

Slå av stömmen och peta i en dragfjäder och lyssna var det tar stopp. Kolla även hur långt du får in fjädern från båda hållen.

Det kan gå till nått uttag först och sedan vidare, går den till nån dosa gömd i golvet har du hittat ett hempul i den högre skolan. Jag har aldrig sett en dosa i golvet om man inte har satt ett golvuttag, man har liksom ingen nytta av den. Däremot brukar man gå i golvet mellan uttag.

den går inte till en takdosa i rummet under då?

electrocuted skrev:
den går inte till en takdosa i rummet under då?
Bottenvåning. Ombyggt. Kan hända dosan ligger var som helst. Måste skaffa en metallfjäder.
Har bara de i "plast" :-(

snuttjulle skrev:
Slå av stömmen och peta i en dragfjäder och lyssna var det tar stopp. Kolla även hur långt du får in fjädern från båda hållen.
Min fjäder är tyst som skam... Men det är bra tips.

Patrick E skrev:
Har du kollat under taklampan? På 70-talet var det vanligt med takdosor under takarmaturerna.
Är det väl fortfarande.........

Aerostaffan skrev:
Är det väl fortfarande.........
Ja.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.