Rrrrr
Rrrrr: Du drar ut kabel till något lämpligt, helst regnskyddat, ställe. Där sätter du ett uttag (måste gå via jordfelsbrytare). Där pluggar du i din ytterbelysning/trafo.
11 svar · 2,8k läst
S
Slugge: EKK finns som 2-ledare, var mycket vanlig förr. Exempel på artikelnummer 0410065. Däremot kan 3-ledare vara billigare.
9 svar · 1,0k läst
B
Bluff: Hej Kom på att jag INTE behöver 20 mm luft. Har tidigare gjort en sådan vägg med stående plank. Då körde jag samma typ av plank som reglar som jag drog horisontellt i de befintliga reglarna. Nu ska jag köra liggande plank och då kan jag ju dra dem direkt i befintliga reglar utan att första regla upp (20 mm). Alltså kommer min plankvägg ligga dikt an mot gipset.
6 svar · 8,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Har häftat många meter antennkabel för läänge sedan, och speciellt på trånga vindar där man inte såg så bra hamnade ofelbart ett klammer genom kabeln.
12 svar · 3,9k läst
C
caanol: Ok, vad bra. Längre kommer de knappast att behöva vara. Tackar så mycket.
4 svar · 978 läst
T
tomsa1962: Just därför ville jag veta att det var godkänt innan jag sätter upp allt och elektrikern kommer för kontroll d^_^b Är en nydragning pga gamla ledningar & konstiga dragningar typ Från toalett på övervåningen via vinden ner på utsidan huset in i köket på nedervåningen :D Telekabeln gick från skorsten in på vinden ut till ena gaveln ner på utsidan huset till källarndörrn mitt på
10 svar · 1,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns större "pottor" som passar perfekt mellan glespanel (rektangulära pottor)
4 svar · 2,2k läst
M
Melpho: De är anslutna till samma vägguttag.
14 svar · 2,7k läst
E
ekstedt: yxis sa [citat] Pennan lös på när jag pekade på lampans sladd. Detta problem är nu löst! hempularen sa [citat] En av kablarna satt löst i 1:an, kopplade fast den och nu fungerar det. Tack för tipsen.
9 svar · 16,3k läst
·
pellefant
pellefant: Ja och ett apparatskåp med tex en lampa i metalldörren ska ju ha jordad dörr....
4 svar · 3,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Eller kalibrerade handleder när dom drar åt skruvarna på plintarna ;)
15 svar · 6,8k läst
H
henjon: Tangenterna sitter för nära varandra ! Tack !
2 svar · 1,5k läst
S
Slugge: [citat] Det är inte riktigt sant, men men, tillbaka till ämnet nu.. :) 16 A kan räcka i många fall, men då vi inte vet förutsättningarna här är det svårt att säga. Har du maskiner, pool, bastu osv... Testa och se, eller kör 20 med en gång, handlar om cirka en tusenlapp extra varje år, ledningar är dimensionerade så att du kan säkra upp till 25 A i vart fall så du kan vänta och
17 svar · 5,3k läst
WATTisPOWER
WATTisPOWER: Schemat visar hur du ska koppla in hygrostaten till en befintlig fläkt eller 3.polig kontaktor. Hygrostaten ska föregås av en 2.polig brytare som måste placeras intill hygrostaten, eller i vart fall så nära att du kan ha uppsikt över den från hygostaten. Det där jobbet ska du inte göra själv.:mad: Du kommer med hyffsat stor sannolikhet få in två olika grupper i hygrostaten, vilket
2 svar · 1,6k läst
·
Vispen74
Vispen74: [citat] Kan mycket väl stämma. Den upplevda effekten är dock att LEDen ger mer ljus än våra IKEA 35W 230V halogen spottar. Verkar som att LEDen är skarpare så mer ljus träffar den upplysta ytan (cirkeln), som för övrigt är lika stor för båda spottar.
15 svar · 14,0k läst
R
R Göran: Man kan ju ev byta. Dvs fru alltså!
8 svar · 1,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Ja.
16 svar · 10,2k läst
C
cheetah1: eller fyra mellantrådar till en dubbeltrapp. :) Konstant fas till ett uttag Nolla till två uttag Skyddsjord till två uttag Tändtråd till den ena trappomkopplaren Fyra mellantrådar till de två trappomkopplarna (Den sista tändtråden ska då gå åt andra hållet till ett uttag styrt av den ena brytaren...
20 svar · 2,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Exakt! Man ska inte dra i tejpen tills den går av, utan man ska klippa av den (eller nafsa lite med tänderna). Men oftast så drar man. //Patrik
13 svar · 1,4k läst
E
Elrandhir: [citat] OK tack för svaret, får fixa till det på annat sätt då.
15 svar · 2,2k läst
T
Tomas J: Tack för hjälpen.
6 svar · 2,4k läst
Fnularn
Fnularn: Ja ska du ändå ner med gipset kan du ju lika gärna spika vanlig apparat-dosa i regeln.
7 svar · 5,4k läst
H
hempularen: Jag vill påminna om att forumet är avsett för konsumentfrågor. Stänger tråden.
4 svar · 1,1k läst
·
E
Eyeball: Skulle vilja säga att det är i princip bara fantasin och kanske plånboken som sätter gränser på hur man vill ha saker och ting styrt. men att ha det automatiserat är nog det bästa om man vill att det ska lysa, för man tröttnar snart på att springa och trycka på knappen. dela upp belysningen i olika grupper, typ fasad, mark, etc. finns kablarna inne vid centralen kan man styra som man
9 svar · 3,6k läst
G
ganskaanonym: Gammal tråd, men fortsätter ändå. Julas "nya" anslut-serie i rostfritt stål (ja, det är äkta) verkar ljusår bättre än övriga av samma märke. Känns riktigt bra kvalitetsmässigt och ser bra ut. Har valt att sätta dessa dimmers och uttag i mitt nya kök, eftersom de passar väldigt bra stilmässigt. I övrigt sätter jag ELJO Trend i alla rum jag renoverar.
18 svar · 5,7k läst
D
Danne031: Om det inte funkar så finns det genomföringar typ sådana man kan sätta på avloppsluftare. De är som en ihålig stolpe som sticker upp, toppen är en 180 graders böj så att vatten inte kan komma in. Till det har man en fot i plåt eller bly t.ex.
2 svar · 3,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Bra fråga. De som vi brukar använda slår på då man slår på spänningen direkt.. utan att behöva bygla nånting..
3 svar · 1,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Badrumsfläkten mår knappast speciellt bra av dimmrad ström. Finns speciella dimmrar med en potentialfri kontakt som bara slår till/från. Vill du absolut ha styrning till fläkten från dimmern så måste du nog ha en sådan.
1 svar · 1,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns ju dosor speciellt gjord för ändamålet. Vita snygga anslutningsdosor med dragavlastning. Finns i IP44
22 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.