Alltså, jag har fått för mig att det måste finnas ett anställningsförhållande för att man ska få dra el "på annans behörighet". Stämmer det? Vad gäller?
Och hur går det till sen? Vem kontrollerar? Vem är ansvarig? Vem skriver på egenkontrollen? Om något är fel, vem går man på? osv :S
Upplys mig gärna om vad som gäller, och då menar jag regelverket, inte vad någon tycker om hur det borde vara ;)
Gärna länkar om vart jag kan läsa mera osv.

Vi misstänker starkt att vår entreprenör, som dragit elen, inte är behörig (finns inte med i elsäkerhetsverkets register). En annan elektriker har skrivit på anmälan till elbolaget, men såvitt vi vet har han aldrig varit här och kollat. "Vår" entreprenör är också den som skrivit på egenkontrollen? Skulle detta kunna vara OK? Om inte, har ni kloka personer någon bra ide på hur vi ska gå vidare?

Tack på förhand!
TeWa, som har en massa aningar, men väldigt lite kunskap på området inser jag

Ja precis, som regelverket ser ut nu måste man vara anställd hos personen med behörighet. Alternativt att företag anställer en person med behörighet. Men man måste vara anställd det duger tex inte att vara inhyrd.

Ring och prata med den elektriker som skrivit på anmälan. Vad det eg är han har blivit anlitad för?

Egenkontroll skriver varje enskild montör på. Men sen finns det även elsäkerhetsansvarig och kontroll ansvarig. Dessa personer blir delegerade arbetsupgifter från den behörige. Alternativt kan det ju så klart vara den behörige som även har detta ansvar om det är han själv som varit ute på plats och gjort jobbet. Så de dokumenten borde du ha fått tillgång till.

Du får gå in och läsa på elsäkerhetsverketshemsida där finns föreskrifterna som reglera detta.

En elinstallatör skall ha elektrisk behörighet för det arbete han utför, vid nyinstallation villa minst ABL för att kunna utföra alla momenten som krävs inklusive färdiganmälan.
Är inte elektrikern i fråga behörig för arbetet så skall företaget i fråga ha minst en anställd med rätt behörighet för arbetet som avses, 2 olika företag kan inte samsas om en behörighet så tillvida att den behörige inte är direkt anställd av båda företagen eller att montören ifråga är anställd åt rätt firma(den med behörighet)!

Av din beskrivning så låter det som att en obehörig underentreprenör varit hos dig å gjort ett jobb som sedan en bulvan undertecknat med sitt behörighetsnummer..
Sådant får juridiskt sett inte förekomma men är inte så lätt att komma åt, det kan ju vara så att underentreprenören tidigare varit anställd åt den behörige installatören eller åt hans firma men senare valt att starta eget och den behörige fortfarande har förtroende för dennes kunsaper som installationselektriker!

Det bästa sättet att komma vidare med detta skulle vara att antingen kontakta elsäkerhetsverket, de är säkert intresserade av att kolla den behöriges verksamhet när sådant förekommer! (Kan vara på plats med en varning)
Även elektrikerförbundet brukar intressera sig för denna typen av fusk då dom fundamentalt ogillar egenföretagare då dessa kan ses som fackets fiender(svartfötter å prisdumpare)
Hoppas att du kommer nån vart med detta! :)

Redigerat:
TeWa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.