Hej,
Det började brinna i brorsans tvättmaskin, en 10,20,30 år gammal med mekaniska reglage...

Om intresse finns om historien annars fortsätt ner till frågan:

Han bor året runt i våran gemensamma sommarstuga. Jag var och satte in en 3-fas fläkt i förrådet för att torka upp där i tisdags. Och åkte hem vid 22:30, brorsan hade gått och lagt sig... 30min senare vaknar han av brandvarnaren, rummet och huset är helt rökfyllt. Han blir förbannad och skriker efter mig och undrar vad jag höll på med (får jämt skiten för allt)...

Tvättmaskinen stod i lågor, lågorna sträckte sig upp till taket. Först skyfflade han snö på den (fanns ju gott om det) men det hjälpte inte, över till grannarna och letade efter brandsläckare... En hade 2st 1kg men ingen av dom fungerade...!
Han kom då på att jag ställt en 12kg skumsläckare i förrådet. Fick tag i den och tryckt av och fick släkt det...

Hans minnesbild av det hela är lite osammanhängande men en fas gick, han vet inte om den hade gått när han vaknade eller om den gick senare men inte jordfelsbrytaren... Huset har 3-fas element och huvudsäkringarna är på 16A...

Fråga
Kan det vara så att tex tvättmaskinsmotorn fick någon konstig spänning via elementena pga fas bortfallet och inte klarade av att starta, blev varm och började brinna?

Till er alla: det är uppenbarligen farligare att använda tvättmaskinen än att hempula med elen...!d^_^b

Var tvättmaskinen igång?

Jag har hört att tvättmaskinen är en av de vanligaste brandorsakerna i svenska hem. Själv kör jag varken tvättmaskin eller diskmaskin då jag inte är hemma eller sover....

Japp den gick, den skulle hängas upp på morgonen dagen efter...

Han kommer nog att slå av huvudströmbrytaren och plocka ur huvudsäkringarna innan han går och lägger sig i fortsättningen. Och tjejen får finna sig i att det ligger en brandsläckare i sängen mellan dom...

Iofs så är nog den troligaste förklaringen som Larsa säger, de är vanligt med brand i TM.

MEN om man skulle försöka hitta ett orsakssamband med att du ställde dit en fläkt. Så visst kan det vara så att fläkten tillsammans med TM blivit för hög belastning för en fas, säkringen går och motorn i TM brinner.

Men man borde kanske undersöka att nollan är hel och intakt i kretsarna till TM OCH till där fläkten kopplades in. Det skulle ev. kunna vara så att nollan ligger och flyter, med en ny stor belastning inkoppladså driver den iväg och TM får överspänning (uppmot 400V istället för 230).

Om det verkligen är så att det var en allmän brand på gång och inte bara mycket rök från motorn, då skulle jag också noga undersöka varför inte jordfelsbrytaren löste ut. Om ex. motorn brinner ordentligt så borde det bli ström mot jord också, och jfb borde bryta. Kontrollera att TM verkligen går på jfb, och att jordfelsbrytaren verkligen fungerar.

hempularen skrev:
Iofs så är nog den troligaste förklaringen som Larsa säger, de är vanligt med brand i TM.

MEN om man skulle försöka hitta ett orsakssamband med att du ställde dit en fläkt. Så visst kan det vara så att fläkten tillsammans med TM blivit för hög belastning för en fas, säkringen går och motorn i TM brinner.

Men man borde kanske undersöka att nollan är hel och intakt i kretsarna till TM OCH till där fläkten kopplades in. Det skulle ev. kunna vara så att nollan ligger och flyter, med en ny stor belastning inkoppladså driver den iväg och TM får överspänning (uppmot 400V istället för 230).

Om det verkligen är så att det var en allmän brand på gång och inte bara mycket rök från motorn, då skulle jag också noga undersöka varför inte jordfelsbrytaren löste ut. Om ex. motorn brinner ordentligt så borde det bli ström mot jord också, och jfb borde bryta. Kontrollera att TM verkligen går på jfb, och att jordfelsbrytaren verkligen fungerar.
Okej, det var en fult utveckla brand med lågor upp till taket... Kan man mäta sig fram till om nollan flyter? TM går på jordfelsbrytaren däremot så kör han tvättmaskinen på det värsta tänkbara sättet. Vet inte ens om jag kan med att skriva det här...

TM står i duschrummet och där finns ju inget uttag så, en förlängningssladd från hallens ojordade uttag var lösningen tills rummet skulle renoveras i sommar.
Jag tvingade honom därför att sätta in en jfb under tiden... Men det blev väll inget jordfel till riktig jord då...

Så här ser den ut...

• P21120892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lillePer skrev:
TM står i duschrummet och där finns ju inget uttag så, en förlängningssladd från hallens ojordade uttag var lösningen tills rummet skulle renoveras i sommar.
Jag tvingade honom därför att sätta in en jfb under tiden... Men det blev väll inget jordfel till riktig jord då...
Ett bra exempel på hur man för död och pina absolut inte ska göra, ursäkta mig...hade tvättmaskinen varit korrekt installerad eller åtminståne suttit i ett jordat uttag skulle med stor sannolikhet jordfelsbrytaren eller säkringen hejdat förloppet på ett tidigare stadium.

OK det förklarar varför inte jfb löste ut.

Ok det är med andra ord en enfasinkopplad maskin. Ett sätt att testa om nollan flyter är att du ohmmäter mellan nollan och äkta jord. Frågan är om du har en äkta jord, en vattenledning skulle kunna vara det.

Du kan också mäta spänningarna i 3 fasuttaget där fläkten är inkopplad, gärna både när fläkten är igång och när den är avstängd.

Vad var det för säkring som hade löst ut? Var det en huvudsäkring, eller var det någon till fläkten eller TM?

Har du annat som går på 3 fas i huset, värmen?

Elementen är 400v och varmvattenberedaren är 3-fas.

Det var en huvudsäkring som hade gått 16A, TM var avsäkrad med 10A och fläkten var avsäkrad med 3x16A i en annan undercentral och den var inställd på 4,5kW...

Skall dit imorgon och kolla läget lite mer grundligt men är tacksam för alla tips inför besöket...

Jag har sett några ( 5 st) som tagit eld och i samtliga dom fallen satt en kran före maskinen som man inte öppnat innan maskinerna startades. Det som hade hänt var att värmeslingorna gick till och när dom inte fick någon kylning av vatten blev dom så heta att det tog eld i tvätten.
Allt berodde på att man inte ville få nån vattenskada OM det skulle bli nått fel och man inte var hemma.

Är det verkligen sannolikt att ett jordat uttag hade hjälpt? Om en tvättmasking skal brinna är det inte mellan fas och nolla (ev. annan fas) som det är mest troligt att strömmen går? Jmf elmonts erfarenhet.

elmont skrev:
Jag har sett några ( 5 st) som tagit eld och i samtliga dom fallen satt en kran före maskinen som man inte öppnat innan maskinerna startades. Det som hade hänt var att värmeslingorna gick till och när dom inte fick någon kylning av vatten blev dom så heta att det tog eld i tvätten.
Allt berodde på att man inte ville få nån vattenskada OM det skulle bli nått fel och man inte var hemma.
Kranen låg omonterad i fönstret bakom så det berodde inte på vattenbrist pga av stängd kran iaf...

elmont skrev:
Det borde ju vara lätt för TS att kolla om tvätten brunnit eller ej.

Att någon annan apparat varit inblandad verkar ju inte så sannolikt, inte heller att nollan släppt, det händer nästan aldrig.

Svarta vitvaror är ju inne nu..skämt å sido tur att det slutade lyckligt iaf och även en tankeställare för det kanske man inte tänker på i 1a hand att en tvättmaskin hör till en vanlig brandrisk eller orsak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.