11 449 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Snedbelastning av 3 faser?
JAg kanske har problem med att förstå.
För mig, att balansera alla faser betyder att lika mycket ström går genom varje fas. Jo mer lika värde = bättre ballans!
Och då spelar det ingen roll vad man belastar de med.
Har man en VV beredare på 2kW samt kyl+frys+ t.ex. badrummens golvvärme på en,
kam värmeelementen hänga på kvarstående 2. Bara inte för mycket ström ligger på en.
Dessutom även radiatorer är inte på konstant. Vintertid slås de på och av. Och inte alla är inställda på. Sommar tid = tror inta någon har dessa på.
HAr jag fattat det hela fel?
För mig, att balansera alla faser betyder att lika mycket ström går genom varje fas. Jo mer lika värde = bättre ballans!
Och då spelar det ingen roll vad man belastar de med.
Har man en VV beredare på 2kW samt kyl+frys+ t.ex. badrummens golvvärme på en,
kam värmeelementen hänga på kvarstående 2. Bara inte för mycket ström ligger på en.
Dessutom även radiatorer är inte på konstant. Vintertid slås de på och av. Och inte alla är inställda på. Sommar tid = tror inta någon har dessa på.
HAr jag fattat det hela fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Jag tror du fattar rätt. Balanserad last innebär dels att det går mindre ström i PEN-ledaren, vilket alltså är nackdelen med kraftigt obalanserad last. Och dels innebär det att du kan nyttja hela det möjliga effektuttaget genom dina tre huvudsäkringar.
Tack ! Det var just det med PEN som jag instämmer med till 100%.Bo.Siltberg skrev:
Icke att förväxla med (kraftigt) fasförskjutna laster då du kan få större problem med strömmen i PEN-ledaren då den kan bli för hög.
Om du skulle ha rent resistiva laster och bara ha dem snedfördelade så ska din PEN-ledare klara detta då strömmen in är lika stor som strömmen ut så att säga och din area på såväl fasledare som PEN skall vara dimensionerad för detta. Det du vinner på att omfördela dina resistiva laster är att du sänka strömmen in och ut per fas (samt i PEN) vid samma effektuttag. Samt på så vis klara dig med en så låg huvudsäkring som möjligt.
Om du skulle ha rent resistiva laster och bara ha dem snedfördelade så ska din PEN-ledare klara detta då strömmen in är lika stor som strömmen ut så att säga och din area på såväl fasledare som PEN skall vara dimensionerad för detta. Det du vinner på att omfördela dina resistiva laster är att du sänka strömmen in och ut per fas (samt i PEN) vid samma effektuttag. Samt på så vis klara dig med en så låg huvudsäkring som möjligt.
Klicka här för att svara