Fy! Är det verkligen tillåtet?

Bo.Siltberg skrev:
Fy! Är det verkligen tillåtet?
Det vet jag inte. Det får de som jobbar dagligen med installationer uttala sig om.

kamilenski skrev:
Det vet jag inte. Det får de som jobbar dagligen med installationer uttala sig om.
Det är tillåtet med svart nolla enligt den gamla upplagan av Elinstallationsreglerna. I de nya så måste nolla vara blå under hela sin längd.

Den gamla upphör att gälla 1a maj 2010 tror jag de var.

Detta har ju främst gällt i kraftkablar där alla ledare varit svarta med nr 1-4 (och man använt 4 som nolla). Har aldrig sett en central med svart RK som nolla. (I gamla centraler kunde de vara alla möjliga konstiga färger, fast då fanns å andra sidan aldrig någon ren nolla)

kamilenski skrev:
Dessvärre saknar jag inte behörighet! Eller kanske om den måste förnyas? Men den var tagen för över 15 år sen!

Och en del forumister är undrande om kunskaper hos andra. Jag tycker det är bättre att ställa 100 dumma frågor, än att göra ett miss!
Om du syftade på mitt inlägg så beror det på ditt eget inlägg där du påstår att du har behörighet, eller i varje fall haft. Jag får inte ihop ditt uttalande med de fundamentala frågorna om färger på PEN-/ nolledare. Det är ju samma färger som när du tog din behörighet. :rolleyes:

I stället för att "syfta på" blir jag nöjdare om jag får svar på mina frågor. Och gör saker rätt från början. Livet är för kort för att bråka.

Nu är jag nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.