Har sett reklamen på tv:n om att just eon gräver ned 10mil ledning i veckan men..

Gäller det hela landet?

samt

Gäller det alla abonnenter oavsett vilket elbolag man har?

Nå´n som vet?

(blev osäker nu på om de heter eon men nämner det nu rätta mig gärna om jag skrev fel)

C
Halvt OT, men, är det nån som vet vad för fågel det är som är avbildad i reklamen? Pappa hävdar med bestämdhet att han aldrig har sett den arten förr.. :D

Det flesta nätbolag gräver ner 10 kV distributionsnätet eftersom det är där man har stora problem med avbrott i samband med oväder.

(Staten har lagstiftat om kraftiga ersättningar vid långa avbrott och därför får vi konsumenter nu betala nya jordkablar via nätavgifterna. Elbolagen är bara glada..)

Elbolagen är det sällan synd om :cool:

Å ännu en gång är förväxlingen mellan elnätsbolag och elhandelsbolag igång... Grov generalisering: Elnätsbolag = monopolverksamhet som varje år måste redovisa sina finanser gentemot en tillsynsmyndighet och om de tagit ut några oskäliga nätavgifter skall dessa återbetalas. Elhandlare = agerar på öppna marknaden och sätter sina egna priser mer eller mindre.

Det är VERKLIGEN inte synd om Elnätsbolagen.

Är det synd om konsumenterna som får ett fruktansvärt bra elnät då?

ANDHOL skrev:
Är det synd om konsumenterna som får ett fruktansvärt bra elnät då?
Nej, personligen är jag glad att vi ute på landet får bättre leveranssäkerhet, men..

Det är lite uppseendeväckande att politikerna (efter Gudrun) plockar poäng på att lagstifta om kraftiga böter för långa leveransavbrott. Elbolagen får nya och mer rationella elnät och konsumenterna (väljarna) får notan.

Och förklara vem som ska betala annars än konsumenten, det finns inga gratisluncher.

Om vi betalar nu så kanske vi får ett billigare underhåll i framtiden, granskas elnätsbolagen då så kanske vi totalt får ett billigare nät.

Protte

Naturligtvis finns det inga gratisluncher, men ägarna till nätbolagen skulle gärna få lov att hjälpa till lite i min lilla värld.

Är ganska hårt reglerat vad ett elnätsbolag får göra och inte när det gäller att flytta pengar mellan olika verksamheter (eller från andra ägarbolag än själva nätbolaget)

Blir precis som prototypen skriver att om vi tar investeringen nu och betalar för den i några år så blir underhållet och kostnaderna för driftstörningarna (inklusive avbrottsersättning) betydligt billigare de närmaste åren än om man inte investerat i sitt nät genom att antingen gräva ner eller stormsäkra (röja+bredda) ledningsgatorna.

Självklart. That wasn't the point..

Poängen är att de hårt reglerade bolagen är garanterade en viss vinst. Om man sedan har försummat sitt åtagande under många år och plockat vinster så är det bara sedan att debitera kunderna när problemet skall lösas samtidigt som politikerna gratulerar sig själva till sin handlingskraft.

Det vore klädsamt om bolagen kunde erkänna detta och minska vinstuttaget något samtidigt som politikerna inte tillät att kunderna får ta hela smällen.

För min del så torde jag få lägre kommunalskatt om elnätsbolaget visar vinst.

Protte

Och jag får lägre statsskatt! :D Tror jag..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.