6 076 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Varför JFB löser inte ut ?
Sida 1 av 3
Jag har en Uttagsprovare PRT 1002 med justerbar jordfelsbrytartest som inte fungerar
som den ska bara på en gr om består av ett uttag.Alla 4 lampor på uttagsprovaren indikerar att uttaget är Ok men JFB löser inte ut när man trycker på testknappen, dock på alla andra grupper löser JFB ut när uttagsprovaren är kopplad till resp uttag och testknappen blir påverkad.
Jag kontrollerade eluttaget och såg inga konstigheter med den.
Tacksam för tips till felsökning.
som den ska bara på en gr om består av ett uttag.Alla 4 lampor på uttagsprovaren indikerar att uttaget är Ok men JFB löser inte ut när man trycker på testknappen, dock på alla andra grupper löser JFB ut när uttagsprovaren är kopplad till resp uttag och testknappen blir påverkad.
Jag kontrollerade eluttaget och såg inga konstigheter med den.
Tacksam för tips till felsökning.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Fast det kollar nog uttagsprovaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
ybu, ta och tänk efter var strömmarna kommer att gå vid "fuljord" JFB kommer INTE att lösa oavsett belastning,
Till Tony sm, lös ut JFB och ohmmät mellan det felande uttagets skyddsjord och en skyddsjord du vet att den finns, är det då avbrott så är det en "fuljordning", du kan även ohmmäta med JFB tillslagen också.
Protte
Till Tony sm, lös ut JFB och ohmmät mellan det felande uttagets skyddsjord och en skyddsjord du vet att den finns, är det då avbrott så är det en "fuljordning", du kan även ohmmäta med JFB tillslagen också.
Protte