17 594 läst ·
25 svar
18k läst
25 svar
Vad säger reglerna om lödning?
Om vi tittar på elektronikindustrin.
Det var åtskilliga år sedan man slutade med att löda kontaktstift. Jag likställer kabelskarvning med att löda stift till kontaktdon etc.
Alla stift kläms nuförtiden ( sedan finns det enstaka undantag, som visar att jag har rätt ändå).
Tunnare stift kan man handklämma med en tång. Till och med Biltema säljer riktiga kabelskotänger nuförtiden. (Inte det skämtet som följer med vanliga kabelskolådor).
Till grövre kabelskor finns det hydraliska pressmaskiner.
De finare kontaktstiften köper man på band och pressas ofta med en pneumatisk maskin.
I och med att du klämmer ihop stiften med ett kontrollerat verktyg, får du en hermetisk kontakt, som är åldersbeständig.
För att kontrollera att du klämt rätt avslutar du med att göra ett dragprov. Då ska kabeln gå av, dvs en del av kabeln ska sitta kvar i kontaktstiftet.
Dragprov är väl mer aktuellt när man har maskiner som ska ställas in och man ska tillverka en uppsättning likadana kablar
Det var åtskilliga år sedan man slutade med att löda kontaktstift. Jag likställer kabelskarvning med att löda stift till kontaktdon etc.
Alla stift kläms nuförtiden ( sedan finns det enstaka undantag, som visar att jag har rätt ändå).
Tunnare stift kan man handklämma med en tång. Till och med Biltema säljer riktiga kabelskotänger nuförtiden. (Inte det skämtet som följer med vanliga kabelskolådor).
Till grövre kabelskor finns det hydraliska pressmaskiner.
De finare kontaktstiften köper man på band och pressas ofta med en pneumatisk maskin.
I och med att du klämmer ihop stiften med ett kontrollerat verktyg, får du en hermetisk kontakt, som är åldersbeständig.
För att kontrollera att du klämt rätt avslutar du med att göra ett dragprov. Då ska kabeln gå av, dvs en del av kabeln ska sitta kvar i kontaktstiftet.
Dragprov är väl mer aktuellt när man har maskiner som ska ställas in och man ska tillverka en uppsättning likadana kablar
Produkter som diskuteras: "kabelskotänger"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det beror ju på hur man skarvar...
En granne vid vårt förra hus fick jordfelsbrytare installerad. Den löste ut omedelbart efter installationen.
Felsökning visade att det var en kabel till en lampa i en stolpe vid garageuppfarten. Gjort av förre ägaren. Kabeln gick ned i backen från garaget som en EKKJ eller liknande, men kom upp i lampstolpen kom en vanlig lampsladd. Kabeln grävdes upp och ca 1 m från stolpen så var kabeln skarvad med Torix, utan något skydd överhuvudtaget, det var bara igenskottat.
En granne vid vårt förra hus fick jordfelsbrytare installerad. Den löste ut omedelbart efter installationen.
Felsökning visade att det var en kabel till en lampa i en stolpe vid garageuppfarten. Gjort av förre ägaren. Kabeln gick ned i backen från garaget som en EKKJ eller liknande, men kom upp i lampstolpen kom en vanlig lampsladd. Kabeln grävdes upp och ca 1 m från stolpen så var kabeln skarvad med Torix, utan något skydd överhuvudtaget, det var bara igenskottat.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En gasdriven lödpenna är nästa intill oumbärlig om man är svagströmselektriker, vilket de flesta starkströmselektriker är också, och sysslar med larm och övervakning.Mikael_L skrev:
//Patrik
Byt elmånglare, vilka skarvklämmor som är bäst är understundom en fråga för diskussion här så jag nöjer mig med att säga att det finns en drös olika som klarar uppgiften galant.GoEk skrev:
Skarva en jordkabel medest lödning torde väl innebära hårdlödning iaf?
Minns ett jobb jag hade en gång i tiden där vi skarvade mycket AKKJ 3x150, Där svetsade vi kabeländarna med MIG-svets med aluminiumtråd och skyddsgas Inarc13(tror jag den hette)
Det var betydligt billigare än att lägga press skarvar(Vi gjorde ca 20 skarv i veckan) när det var som värst, detta för att repa och återanvända kabel!
Minns ett jobb jag hade en gång i tiden där vi skarvade mycket AKKJ 3x150, Där svetsade vi kabeländarna med MIG-svets med aluminiumtråd och skyddsgas Inarc13(tror jag den hette)
Det var betydligt billigare än att lägga press skarvar(Vi gjorde ca 20 skarv i veckan) när det var som värst, detta för att repa och återanvända kabel!
Summa sumarum så här långt:
Det kan vara OK men betraktas av branschen som "oseriöst".
Nåja, eftersom det i detta fallet är jag som är "kopplaren" och det handlar om en halogenlampramp för byggbelysning, d.v.s. inget som kommer sitta fastinstallerat om 25 år så ser jag det inte som ett problem. Lustigt att inte lokala elfirman hade några riktiga kopplingsgrejor att erbjuda, kanske fick fel person att snacka med.
Är elektroniker till yrket och har 30 års mjuklöderfarenhet, massor med högeffekt/högspänningsapparatur anväder sig av mjuklödda delar så att dom skulle vara "slut på några år" ser jag som tveksamt. Att lödda elinstallationskopplingar är "osmidiga" är jag dock helt med på.
Det kan vara OK men betraktas av branschen som "oseriöst".
Nåja, eftersom det i detta fallet är jag som är "kopplaren" och det handlar om en halogenlampramp för byggbelysning, d.v.s. inget som kommer sitta fastinstallerat om 25 år så ser jag det inte som ett problem. Lustigt att inte lokala elfirman hade några riktiga kopplingsgrejor att erbjuda, kanske fick fel person att snacka med.
Är elektroniker till yrket och har 30 års mjuklöderfarenhet, massor med högeffekt/högspänningsapparatur anväder sig av mjuklödda delar så att dom skulle vara "slut på några år" ser jag som tveksamt. Att lödda elinstallationskopplingar är "osmidiga" är jag dock helt med på.
Kostnadsfråga. Klämning lämpar sig utmärkt för maskinell montering och har i detta sammanhang i allafall ingen övrig teknisk fördel, förutsatt korrekt lödning förstås.magnu skrev:
Det har tidigare när det fanns lokala svenska föreskrifter varit uttryckligen förbjudet med mjuklödning som förbindningsmetod vid kopplingar i starkströmsinstallationer. Även förbud mot att förtenna ledarändar för skruvklämmor, stickproppar mm fanns med där från slutet av 60-talet.
Men med de nyare Elinstallationsreglerna är det numera "bör inte användas" och det finns ju heller ingen anledning att göra i en bostadsinstallation. Men om man ser upp med olika miljökrav som vibrationer, fukt, aggressiva ämnen odyl finns det ju inget som hindrar.
Som kuriosa används lödning vid förbindning av skenor i ställverk med de allra högsta kvalitets och tillgänglighetskraven, det är inte så vanligt och då rör det sig om hårdlödning.
Men med de nyare Elinstallationsreglerna är det numera "bör inte användas" och det finns ju heller ingen anledning att göra i en bostadsinstallation. Men om man ser upp med olika miljökrav som vibrationer, fukt, aggressiva ämnen odyl finns det ju inget som hindrar.
Som kuriosa används lödning vid förbindning av skenor i ställverk med de allra högsta kvalitets och tillgänglighetskraven, det är inte så vanligt och då rör det sig om hårdlödning.
Signalmek StabSBS Uppsala ?hempularen skrev:Om du skall löda ihop grova trådar så krävs det att du är ganska kunnig på lödning, och att du har en rejäl lödkolv alt. gaslåga. Det fanns åtminstone förr speciella kabelskor och troligen även hylsor som var avsedda för lödning.
Fick löda sådana kabelskor när jag gjorde lumpen för ca. 30 år sedan. Då höll vi på och förberedde ytorna för lödning i flera timmar, krävdes millimeterprecision på hur långt man hade skalat isoleringen osv. Om jag minns rätt så lödde vi 16 kvmm kabel till kabelsko.
Sedan fick vi såga upp kabelskon för att granska lödningen, I ungefär varannan lödning som såg helt OK utanpå så fanns det iallafall zoner som var kallödda inne i kabelskon.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men åk till Clas Ohlson eller nåt och köp torix eller wago är dyl. och gör det ordentligt! Du bor ju för sjutton i Sthlm, borde finnas en sådan butik runt hörnet bara.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden