2 279 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Statisk elektrisitet
Köpte mig en begagnad festool dammsugare men hade inte råd till att köpa en antistatisk slang...
Ibland blir slangen som som ett träd, fullt med sågspån som står rätt ut! Men bara ibland...
Hur fungerar statisk elektrisitet? Kan man inte jorda slangen eller nått för att få bort det?
Tack
Ibland blir slangen som som ett träd, fullt med sågspån som står rätt ut! Men bara ibland...
Hur fungerar statisk elektrisitet? Kan man inte jorda slangen eller nått för att få bort det?
Tack
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Luften som går genom slangen skrämmer fram en massa elektroner som då drar åt sig positivt laddade partiklar. Då slangen är av plast så leds inte elektronerna bort åt något håll. Enklaste lösningen är en antistatisk slang, då har man vanligtvis blandat kolpulver i plasten som leder bort elektronerna.
Blir nog enklast att ta fram plånboken eller se till att luften blir fuktigare eller stå ut med problemet eller ett finmaskigt metallnät runt slangen.
Protte
Blir nog enklast att ta fram plånboken eller se till att luften blir fuktigare eller stå ut med problemet eller ett finmaskigt metallnät runt slangen.
Protte
Okej, tack...
En ny slang går på 1500kr så jag får väll gilla läget...
Kan man inte iaf efter man e klar på något sätt göra den mindre laddad så man slipper dra runt skiten när man inte använder den?
En ny slang går på 1500kr så jag får väll gilla läget...
Kan man inte iaf efter man e klar på något sätt göra den mindre laddad så man slipper dra runt skiten när man inte använder den?
I vissa fall kan man få upp en extrem statisk spänning, jag köpte för några år sedan en volta bolido dammsugare, till den hörde en sorts "cyklon"/grovavskiljare i plast som kunde fästas på röret mellan munstycke och slang, när jag använde denna för att suga upp spackelslipdamm från golvet slog det gnistor på 5cm !! mellan dammsugarröret och värmeelementet...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Uh, överslagsspänningen i luft, är det 1000V per mm eller var det ännu mer?
Nåt sånt är det, det kan bli rejäla spänningar med statisk elektricitet, speciellt om man praktiken får en typ av Van de Graaff / bandgeneratorfunktion driven av en > 1000W dammsugarmotor, så 50 000V är lätt att åstadkomma. I mitt fall var det det tunga slipdammet som agerade "band", riktigt läskigt faktiskt...Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara