Det har inträffat ett mysko elfel, i ett uttag som fungerat länge och väl.

Jag har ett infält vägguttag 1 som skyddas av jordfelbrytare, från det uttaget är det vidarekopplat till ytterligare ett vägguttag 2.
I uttag nr 1 har jag ett 240v värmeelement anslutet, i nr 2 är en kyl/frys ansluten.
Nu har jordfelsbrytaren löst ut och jag har konstaterat att när jag ansluter något i uttag nr 1 så löser jordfelsbrytaren.
Uttag nr 2 fungerar utmärkt.
Någon som har ett förslag på lösning av problemet??

Tackar på förhand!

Är det samma grunka du ansluter i båda uttagen?

Hur stor är säkringen?

Om prylen funkar i uttag 2 men inte i uttag 1 så är uttag 1 felkopplat (om båda går på samma matning/samma jordfelsbrytare.

Rrrrr skrev:
Om prylen funkar i uttag 2 men inte i uttag 1 så är uttag 1 felkopplat (om båda går på samma matning/samma jordfelsbrytare.

Men det har fungerat länge och väl.

Testa som sagt att pröva de olika apparaterna i båda uttagen och se om alla löser på uttag 1 men ingen på uttag 2.

OM det visar sig att allt löser på uttag ett så bör någon öppna upp det och se hur det ser ut där inne, om det lossnat någon tråd / skavts av eller nåt. Du får göra det själv om du känner att du vet vad du gör. Känns det läskigt så be någon annan göra det ;)

Jag röstar på att det är kläm-klon i uttaget som klämmer mot nollan :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Jag röstar på att det är kläm-klon i uttaget som klämmer mot nollan :rolleyes:

Synd att det är så dyrt att köpa uttag utan klor.. :S

Klämd ledare i kombination med högt effektuttag (elradiator) under lång tid kanske? Kryddat med en dålig anslutning som ger extra värmeutveckling?

Som det är just nu så går både elementet & kylen i uttag 2, så elementet är det inget fel på :-)
Så fort jag stoppar ngt i uttag 1 så löser jordfelsbrytarn.

Min far får öppna och kolla uttag 1... återkommer.

ybu skrev:
Synd att det är så dyrt att köpa uttag utan klor.. :S
Det är ju bara att skruva loss klon

Om du var ironisk ber jag om ursäkt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.