Hur gör man en isolationsmätning i ett modernt hus?
Jag tänker på åskskydden som sitter i fasadmätarskåpet, alla elektroniska trafo till infälld belysning.
Hur skriver man protokollet, liggande 8 som betyder oändligt motstånd?
Mätningen görs med ett Fluke instrument.

Redigerat:
sammankoppla L1, L2, L3 och Noll. Mät mot jord.
I protokollet skriver du in mätvärdet. Är det oändligt så kan du skriva de.

Det finns en del trådar om detta. Några saker direkt ur minnet:
Du behöver bygla alla dimmers, sluta alla strömbrytare etc så att du mäter på hela installation.
Skulle åskskydden störa får du antingen koppla bort dem eller mäta med 250V.

Sen i protokoll skriver man ej oändligt. För oändligt motstånd är omöjligt att mäta...
Utan man skriver det mätta värdet eller så skriver man det högsta motståndet som mätinstrumentet klarar av att mäta. ex går skalan upp till 200MΩ Så då kan man skriva >200MΩ. (strörre än 200MΩ)

Undra om det inte stod i den gamla standarden för kontroll före idrifttagning.

Man skall mäta "framåt" i anläggningen, dvs om man mäter efter åskskydden skall den matande delen där de sitter vara bortkopplade.

Åskskydden skall kopplas bort under isolationsprovningen,
ska finnas en lapp monterad på/bredvid centralen som säger det..

Och som amatör lägger jag till, inga inkopplade förbrukare. Dels lär de väl inte gilla den spänning som läggs på vid mätningen, dels kan väl mätvärdet bi rätt felaktigt. Rätta mig om jag har fel.

norrbottenstorpet skrev:
Och som amatör lägger jag till, inga inkopplade förbrukare. Dels lär de väl inte gilla den spänning som läggs på vid mätningen, dels kan väl mätvärdet bi rätt felaktigt. Rätta mig om jag har fel.
Om man kopplar ihop fas och nolla och enbart mäter mot jord är det ingen risk för att någon komponent tar skada.

Ahh, självklart, man lägger ju ingen dif. spänning över förbrukarna eftersom nolla och faser får samma potential.

Men om det finns förbrukare där det finns en viss överledning mellan fas/nolla och jord, t.ex. ett tvättmaskin med vatten i (kanske dåligt exempel, man lär ju inte tvätta just när man isolationsmäter), finns det då inte risk att man får ett alldeles för lågt värde på isolationsmätningen?

Ja det är ju syftet med isolationsmätningen (inte bara mäta gruppledningarna) om man står i färd med att installera JFB. Därför är det bra om alla apparater (spis, VVB) är påslagna, och helst "varma" (nyss använda).

Bo.Siltberg skrev:
Ja det är ju syftet med isolationsmätningen (inte bara mäta gruppledningarna) om man står i färd med att installera JFB. Därför är det bra om alla apparater (spis, VVB) är påslagna, och helst "varma" (nyss använda).
Kalla är nog bättre (mer fukt..) ;)

Hmm, både och kanske. Många värmespiraler i t.ex spisar börjar ju läcka när dom är varma.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Kalla är nog bättre (mer fukt..) ;)
Infravärmarna på uteplatsen ska vara kalla, alla andra värmeelement varma, tycker jag.
(Så jag håller med dig om fukten där)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.