Ansluta 400 v element till 230 v

10k läst  43 svar

Status:
Stängt
  1. Patrik_Hed
    Medlem Nivå 15
    Men i Sverige så kan man inte koppla fas, nolla och få ut 400 V. Och eftersom att han skriver 400 V och i Sverige så antar man ju att det ska kopplas på två faser.

Eller menar ni att de är så att elementet egentligen ska kopplas där fasspänningen är 400 V och därmed enfas, fas och nolla, men att det i Sverige inte funkar eftersom att vi har 400 V mellan två faser. Alltså koppla ett enfaselement mellan två faser i vårt land?

//Patrik

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Ett element är inte bygd för två faser däremot för en viss spänning därmed är elementet inte en eller två fasigt. Däremot måste man i Sverige koppla elementet mellan två faser för att få 400 volts elementspänning.

3. Patrik_Hed
    Medlem Nivå 15
    Alltså är det fel att kalla det för enfaselement också, som Protte gjorde? Bara element, 400 V eller 230 V.

//Patrik

Redigerat 30 okt 2009 18:11
  4. E
    Medlem · Nivå 19
    Jag säger aldrig en eller tvåfas element utan pratar bara om elementspänning.

5. ybu
    Medlem Nivå 5
    Aight, men jag köper fortfarande inte att man inte kan få två faser från tre tåtar, det var det jag sa emot. :confused:

6. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Enfas, man har en enda växelspänning t.ex en sinusvåg.

Tvåfas, man har två st växelspänningar med samma frekvens som är tidsförskjutna till varandra, har inte max och min samtidigt. Mellan dessa faser kan man ta ut en skillnad, skillnaden kan inte vara flera faser samtidigt. Det finns bara en skillnad mellan två faser.

Trefas, man har tre st växelspänningar med samma frekvens som är tidsförskjutna till varandra, har inte max och min samtidigt.

Med tre tampar kan man ta ut både 2 och 3 faser MEN en av dessa tampar är ju SKYDDSJORD och har inget med strömmen och faser att göra. har vi dessutom skrivit om 4 trådar så är en nattsänkningen och en skyddsjord. så vi har bara 2 tampar kvar att mata in ström i elementet och det går inte att köra flera faser genom samma tråd. nada.

Genom elementet flyter ström, en enda sinusvåg, enfas.

Protte

7. H
    Medlem Nivå 9

Ansluta begagnat 400 v element till 230 v?

Efter utbyte av element i 70-talsvillan har jag nu fått över ett tidigare fast installerat element. Kan jag koppla in det med stickpropp i mitt förråd där jag inte har 3-fas? Och hur kopplar jag i så fall trådarna? Minskar effekten?

8. mycke_nu
    Medlem Nivå 22
    Effekten minskar till 33%, men visst går det.

9. Y
    Medlem Nivå 12
    Om elementet är orginal från 70-talet så har det säkert mekanisk termostat och då går det nog bra.

Däremot är det inte alls säkert att ett modernare element (t.ex. om nåt element blivit utbytt) funkar på 230V.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tvivlar nästan på att det finns kvar något gammalt 127V system någonstans i Sverige. Men på sent 80-tal jobbade jag lite i sådana anläggningar (på industri dock).
    Men en gång i tiden var det en ganska vanlig nätspänning. Man fick 220V mellan två faser då.

Så därför är det totalt felaktigt att kalla ett element för enfas eller tvåfas.
    Vad menar man med enfas, 127V eller 220V, 230V eller nåt annat ?
    Vad menar man med tvåfas, 220V, 400V eller ...?

Så spisar och element har en elementspänning. Punkt.

Sen får man se till att göra en enfas eller tvåfas-koppling som passar till den spänningen.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    ?
    kamilenski, tog du bort ditt inlägg? :S

12. B
    Medlem Nivå 15
    Är du verkligen säker på att det är 230volt? Har du mätt?

13. B
    Medlem Nivå 15
    Ja. Jag läste tråden en gång till. För mycket förvirring. Det mesta är rätt ju!
    Ska jag skriva samma sak? Jag har kopplat mina element mellan två faser + jord. Och de har med brun + blå + g/g och 400 V. Dvs en värmeslinga som matas med 400 V. Fungerar hur bra som helst. Alla är avstängda. L/L pumpar är på. Billigare :-D

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Den här tråden är urspårad.
    Jag stänger.

Status:
Stängt

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.