Hur kopplar ni en separat JFB till bef gammal elcentral? Kör ni med separata ledare?
Det är 8 tampar som ska in och ut från lådan?
Eller använder ni vanlig 5G2,5 gånger två?

Och hur gör ni med skruven som förbinder nollan med skyddsjord?

Det är en förlängning av huvudledningen att dra från HB till JFB till fasskenorna, därför bör du dra samma area som de gamla huvudledningen är gjord av, alternativt om du har max 16 A huvudsäkring så kan man använda 2,5 mm2, men då bör detta märkas upp att huvudledningen är på 2,5 mm2
Angående noll-skruven så öppnas den genom att mätning av returströmmen(Summaströmmen fas + noll) kmmer att gå in på nollan å passera JFB innan den leds bort via PEN-ledaren!

Sätt nya kapslingen tätt mot den gamla så klarar du dig med enkel isolering på ledarna (lös tråd).

"Nolledaren" som går genom JFB ersätter "nollskruven" så den ska tas bort.

Så var det det här: Är du säker på vad du ska göra, JFB är en fin säkerhetshöjare men det får inte bli fel, kan bli dyrt då.

Protte

20 A huvud säkring. Får skaffa 4mm2. Får man köra med enbart svart? Eller måste nollan vara blå? Det är ju bara 30 cm emellan.
?

4 mm2 brukar vara svårt att få tag på men 6 mm2 är mera vanligt och då räcker det för maximalt för gänga II på huvudsäkringarna. Vad som skiljer en riktig installation från någon slags puleri är att rätt material används.

En rulle svart (brun, kanske det ska vara) och en rulle blå kostar bara drygt 2000 spänn och moms på det. Men du sparar mycket på jobbet om du gör det själv.

Protte

Nu kan jag ha fel, men jag tror att man som ren princip aldrig kör med mindre än 6kvmm på internkablage i en central.

Skall kanske betona detta är ett jobb jag trots min signatur inte skulle hempula.

För 10 år sen var det inga problem att köpa kabel per meter. Idag vet jag inte.

Tack för all hjälp. Min gamle kusin dör inte av en gammal handdukstork! Den kopplade jag bort då jag insåg att han saknar JFB!
För att inta tala om en GAMMAL EL RADIATOR i DUSCHUTRYMME!

En korrekt inkopplad handdukstork, även gammal elradiator är inget fel att ha i ett duschutrymme (nu förutsätter jag att den inte var direkt inne i duschen?). Det du absolut inte får ha i ett badrum som saknar jordfelsbrytare är uttag och golvvärme. Men som sagt en korrekt jordad handdukstork som är monterad i rätt zon i förhållande till sin isolationsklass är inte fel. Samma gäller ellement.

Däremot så får du inte göra så idag om du bygger ett nytt eller bygger om ett badrum, då måst det dit en jordfelsbrytare.

hempularen skrev:
Nu kan jag ha fel, men jag tror att man som ren princip aldrig kör med mindre än 6kvmm på internkablage i en central.

Precis, kabel före säkringarna ska vara dimensionerad efter gängan i mätarskåpet, så du ska ha 6mm2 om du har GII (mest troligt). Annars måste du ha rediga trådar..

Men utför detta jobb bara om du känner att du har full koll på vad du gör.

hempularen skrev:
En korrekt inkopplad handdukstork, även gammal elradiator är inget fel att ha i ett duschutrymme (nu förutsätter jag att den inte var direkt inne i duschen?). Det du absolut inte får ha i ett badrum som saknar jordfelsbrytare är uttag och golvvärme. Men som sagt en korrekt jordad handdukstork som är monterad i rätt zon i förhållande till sin isolationsklass är inte fel. Samma gäller ellement.

Däremot så får du inte göra så idag om du bygger ett nytt eller bygger om ett badrum, då måst det dit en jordfelsbrytare.
Jag tänkte mest på mannen som avlidit i badrummet pga fel på handdukstorken. Han saknade JFB!

Mikael_L
Tveklöst ska du använda 6kvmm samt blå och fasfärg. Vill man göra übersnyggt använder man tre olika fasfärger (brun, svart, grå), men det är nog att anse som överkurs i sammanhanget. :)
Detta projekt är tillräckligt vansinnigt att utföra utan behörighet så fuska inte med något onödigt. :cool:

Kortare längder av RK6 finns på Jula, Biltema och CO om jag inte missminner mig.
Bauhaus har ev på lösmeter.

Hur var det nu, skulle inte PEN fram till JFB vara gul/grön med blå tape, då den definitionsmässigt är PEN? :O
Fast det är nog också snudd på överkurs, en elektriker som för tillfället saknar gul/grön RK6 bryr sig knappast utan drar blå direkt, tror jag.

JFB är bra, så kan och vill du så är det bra för mycket mer än din handdukstork.

Mikael_L skrev:
Hur var det nu, skulle inte PEN fram till JFB vara gul/grön med blå tape, då den definitionsmässigt är PEN? :O
Fast det är nog också snudd på överkurs, en elektriker som för tillfället saknar gul/grön RK6 bryr sig knappast utan drar blå direkt, tror jag.
Aldrig PEN till JFB:s anslutningar, nollan (N) går till och igenom JFB, så om någon färgkod så blir det blå.
Däremot kan (ska) inkommande PEN som ansluts till skyddsjordledarskenan (PE) vara färgmärkt gul/grön med blå tilläggsmärkning.

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Detta projekt är tillräckligt vansinnigt att utföra utan behörighet så fuska inte med något onödigt. :cool:
Dessvärre saknar jag inte behörighet! Eller kanske om den måste förnyas? Men den var tagen för över 15 år sen! Och sen dess har jag inte arbetat med elinstallationer i hushåll. Du anar inte hur fort man glömmer. Dessutom mycket ändras. Jag har inget minne från skolan om JFB!
Det är helt andra saker vid projektering av automationsanläggningar och villor.

Hehe. Tiden går. Det var över 20 år sen :-(

För mig är det mycket längre sedan som jag utbildade mig och
jag arbetar med helt andra uppgifter sedan mer än 25 år, men jag blir fundersam över de frågor du ställer. De speglar oförstående till elementära kunskaper och om du inte med broschyren jag länkade till och de kunskaper du borde förvärvat för att erhålla behörighet klarar av att installera en JFB bör du överlåta det till någon annan.

Jag är nu för tiden inte alls i elbranschen så jag säger det helt utan egenintresse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.