10 260 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
ikea häll på en fas
Byter kök och tänkte mig ikeas keramikhäll,
jag har bara en fas till min lägenhet, men ikeas hällar vill ha två,
totalt är hällen på 5300w
går det att lösa endå?
har 4mm2 RK framdragen avsäkrad med 20A...
jag har bara en fas till min lägenhet, men ikeas hällar vill ha två,
totalt är hällen på 5300w
går det att lösa endå?
har 4mm2 RK framdragen avsäkrad med 20A...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Vill hällen ha 400V går det inte. Du måste ha en 230V-häll. Om det är en 230V-häll som vill 2 faser så går det bra (att koppla in den på en fas).
Men det är bara om du kör allt max, vilket du aldrig gör. Vanligvis förväntas 2-fas hällar gå på 2x16A, men 2x10A (1x20A) fungerar utmärkt i de flesta fall.Odjuret skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Om du får avsäkra ugnen med 20A borde framgå av bruxet eller en märkplåt, även om jag aldrig sett nåt sådant. Det brukar bara stå vilken (minsta) säkring som krävs. Men troligen går det bra med 20A.
Står 16A på ugnen, men som du säger är nog minsta säkring,
Någon annan som har någon ide på att jag inte kan köra häll och ugn på samma 20A säkring?
(om vi bortser ifrån att säkringen går när jag eldar på alla plattor och grillar i ugnen)
Någon annan som har någon ide på att jag inte kan köra häll och ugn på samma 20A säkring?
(om vi bortser ifrån att säkringen går när jag eldar på alla plattor och grillar i ugnen)
Problemet med att köra 1-fas med högre säkring är att du kan överbelasta någon intern noll-ledare i hällen. Den kan vara dimensionerad för 16A.penrik skrev:
/Hasse
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Om vi pratar om hällen så kolla bruxet om det står att den kan kopplas till 1 fas (dvs att hällens båda faser kan kopplas ihop). Då ska den tåla det också, dvs du ska kunna ta ut max effekt ur hällen utan att interna ledare brinner av.
Sedan har vi kortslutning att tänka på, ifall häll och ugn tål kortslutning med en 20A säkring. Jag har svårt att tro att de inte skulle det. En JFB skulle i så fall lösa det problemet.
Vill man gå ned till 16A säkringar måste du få in 3-fas till lägenheten och byta dina 3x4mm2 till 5x2.5mm2
Sedan har vi kortslutning att tänka på, ifall häll och ugn tål kortslutning med en 20A säkring. Jag har svårt att tro att de inte skulle det. En JFB skulle i så fall lösa det problemet.
Vill man gå ned till 16A säkringar måste du få in 3-fas till lägenheten och byta dina 3x4mm2 till 5x2.5mm2
Klicka här för att svara