Byter kök och tänkte mig ikeas keramikhäll,
jag har bara en fas till min lägenhet, men ikeas hällar vill ha två,
totalt är hällen på 5300w

går det att lösa endå?

har 4mm2 RK framdragen avsäkrad med 20A...

Vill hällen ha 400V går det inte. Du måste ha en 230V-häll. Om det är en 230V-häll som vill 2 faser så går det bra (att koppla in den på en fas).

230v häll är det,
kan man köra ugn och häll tillsammans på 20A ?

O
Teoretiskt ska det inte fungera... 20A ger dig 4600w att leka med och din häll vill ha 5300w så det borde inte ens fungera med en 20A säkring med andra ord borde spisen vara en 3-fas spis....

Odjuret skrev:
Teoretiskt ska det inte fungera... 20A ger dig 4600w att leka med och din häll vill ha 5300w så det borde inte ens fungera med en 20A säkring med andra ord borde spisen vara en 3-fas spis....
Men det är bara om du kör allt max, vilket du aldrig gör. Vanligvis förväntas 2-fas hällar gå på 2x16A, men 2x10A (1x20A) fungerar utmärkt i de flesta fall.

Frågan är om jag kan paralellkoppla både häll och ugn på 20A,
får man säkra av en inbyggnadsugn på 20A?
Jag får inte in mer kabel i det röret, (har 3x4mm2 nu)

Det kommer ju funka, men är det rätt?

Om du får avsäkra ugnen med 20A borde framgå av bruxet eller en märkplåt, även om jag aldrig sett nåt sådant. Det brukar bara stå vilken (minsta) säkring som krävs. Men troligen går det bra med 20A.

Står 16A på ugnen, men som du säger är nog minsta säkring,

Någon annan som har någon ide på att jag inte kan köra häll och ugn på samma 20A säkring?

(om vi bortser ifrån att säkringen går när jag eldar på alla plattor och grillar i ugnen)

penrik skrev:
Står 16A på ugnen, men som du säger är nog minsta säkring,

Någon annan som har någon ide på att jag inte kan köra häll och ugn på samma 20A säkring?

(om vi bortser ifrån att säkringen går när jag eldar på alla plattor och grillar i ugnen)
Problemet med att köra 1-fas med högre säkring är att du kan överbelasta någon intern noll-ledare i hällen. Den kan vara dimensionerad för 16A.

/Hasse

Jag får släpa hem en elektriker tror jag..

Om vi pratar om hällen så kolla bruxet om det står att den kan kopplas till 1 fas (dvs att hällens båda faser kan kopplas ihop). Då ska den tåla det också, dvs du ska kunna ta ut max effekt ur hällen utan att interna ledare brinner av.

Sedan har vi kortslutning att tänka på, ifall häll och ugn tål kortslutning med en 20A säkring. Jag har svårt att tro att de inte skulle det. En JFB skulle i så fall lösa det problemet.

Vill man gå ned till 16A säkringar måste du få in 3-fas till lägenheten och byta dina 3x4mm2 till 5x2.5mm2

Har ju jordfelsbrytare, den tar ju det mesta,
Angående hällen så kan jag brygga L1 och L2, så då borde den fixa det med.

Det borde ju funka tycker man...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.