Finns det något hinder i reglerna att koppla i dosor genom lödning och sedan dra på en krympslang över lödningen?

Varför? Om man behöver få ihop 5 st. 1.5mm2 blir det en ganska tjock trådklump och lokala elfirman hade ingen plint som klarade det.

• Gilla
JoGy1
  • Laddar…
Vill man koppla ihop 5 st trådar så passar Wago- eller Helacon-toppklämmor utmärkt!

//Patrik

Redigerat:
Man kan ju ta två plintar med en bygel emellan.

Den elfirman ska du nog se upp för... Lyssna på Patrik ovan, en vanlig kopplingsdosa klarar nog 5x5 trådar på olika WAGO innan det börjar bli fullt...

Kan ju varit så att den lokala elfirman inte ville att GoEk skulle in i dosan och koppla själv. Och därför inte ville sälja rätt grejer.

Mikael_L
För en drygt 50 år sedan var lödkolven ett av gnistens verktyg. ;)

Förutom att det luktar hempul lång väg och att isoleringen är problematisk så försämras en lödskarv med tiden.

Om man skulle vara tvungen att löda så bör ledarna först tvinnas ihop hårt så att det med tiden uppstår kallflytning i kontaktytorna vilket gör att kontakten i stället gradvis förbättras.

Som redan sagts ovan: Skaffa riktigt anslutningsmaterial i stället.

Det helt förbjudet att förtenna kablar och skruva fast i sockerbitar..
Det är nog inte tillrådigt att löda ihop kablar heller.. Blir det ett fel så smälter tennet ganska så lätt.. Skall man löda så bör man gå via ett lödstöd så att
kablarna går att vira runt något. Att bara tvinna ihop kablar är inte tillräckligt.
som mycke_nu skriver (även fast jag själv gör så ibland fast inte i el-dosor) I en anläggning där man själv har fullkoll är det nog helt ok.. Fast huset tar du nog inte med dig när du går vidare... Nej håll lödningen till apparatsåp mm..

O använd toppklämma..

Jag har ännu en lödfråga.
Kan man löda ihop två markkablar. Det är ju ganska grova massiva kopparledare. Jag misstänker att det inte är tillåtet. Allt stoppas naturligtvis in i en tät tub sedan.

Å ena sidan känns en lödskarv lite säkrare än en skruvskarv.
Å andra sidan är lödtenn "svagare" än koppar, tror jag. Det kanske kan bli värmeutveckling om det är minsta svaghet i skarven.

Men det finns ju hårdlod/silverlod som man löder kopparrör med i VVS-system med. Skulle det vara ok?

Det vore bra att få ett korrekt juridiskt svar på detta, och gärna en tillhörande förklaring.

Markkablar skarvar man med presshylsor med godkänt verktyg eller motsvarande skruvhylsor.
Tillverkaren av hylsan har ju testat och godkänt sin skarv att klara viss spänning och ström. Därav har de ansvaret att den ska hålla. Trixar man till en skarv på annat sätt så får man så snällt ta på sig det ansvaret själv. -och det vill man oftast inte.

Om du skall löda ihop grova trådar så krävs det att du är ganska kunnig på lödning, och att du har en rejäl lödkolv alt. gaslåga. Det fanns åtminstone förr speciella kabelskor och troligen även hylsor som var avsedda för lödning.

Fick löda sådana kabelskor när jag gjorde lumpen för ca. 30 år sedan. Då höll vi på och förberedde ytorna för lödning i flera timmar, krävdes millimeterprecision på hur långt man hade skalat isoleringen osv. Om jag minns rätt så lödde vi 16 kvmm kabel till kabelsko.

Sedan fick vi såga upp kabelskon för att granska lödningen, I ungefär varannan lödning som såg helt OK utanpå så fanns det iallafall zoner som var kallödda inne i kabelskon.

Redigerat:
Mikael_L
Det här är (såvitt jag vet) inte något juridiskt korrekt svar ... :)

Jag tror att lödning är tillåtet, det står iaf inget mot det i elinstallationsreglerna.
Lödning kan möjligen falla på den luddiga lydelsen "god elsäkerhetsmässig praxis" som man finner i föreskrifterna.

Lödning faller definitivt bort vid en massa tillfällen, pga denna "goda elsäkerhetsmässig praxis", då en lödskarv fungerar dåligt i t.ex. varm miljö eller i fuktig miljö.

Idag finns det ingen bra anledning att löda, därför är det inga gnistjagare som går omkring med lödkolv heller. Lödning kräver mer verktyg, mer kunskap och tar längre tid. Moderna kopplingsmaterial är snabbare och säkrare. Så då kanske det faller tillbaka på "god elsäkerhetsmässig praxis" igen, det är inte bra att välja ett sämre alternativ.

Då inga proffs någonsin löder skulle en lödning lukta hempul lång väg.

En lödning tappar 25% av sin hållfasthet efter 2 år. det fick jag lära mig i skolan. Hur det är efter 10 år fick vi inte lära oss.

Jag har varit tvungen att löda grov kabel och det är ingen höjdare, skarven blir lång och styv och det tar lång tid att få bra. Vilken toppklämma som helst är 10 ggr bättre.

Protte

Man bör/skall alltså undvika lödning.
Jag vet inte exakt vad en bra markskarv kostar, men vill minnas att jag sett priser på ca 500-1000:-.
För 500:- får man ca 10 meter FKKJ 3x16+16 så för kortare sträckor mellan hus/garage/uthus/verkstad/friggebod/mm är det nog bättre att köpa en ny kabel än att skarva ihop två kortbitar.
Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.