Rikard Ågren
Rikard Ågren: Visst kan du göra så. Håll dig till samma area.
2 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, ibland är det svårt att stå emot en extra kurva :D
13 svar · 4,5k läst
miza1466
miza1466: modellen som sitter i vägguttag fungerar såvitt jag vet, mina gör det iaf med både lysrör och lågenergi. det är när den ska ersätta en brytare problemet uppstår som jag förstår pga att elektroniken inte får någon driftspänning
15 svar · 5,2k läst
M
-MH-: Effektvakt är nog en bra ide.
6 svar · 2,1k läst
G
Glamox: Okej tack för svaren! Sätter upp dom gamla armaturerna och stoppar i nya enkelfärgsrör. Kommer stå tänt ca 4 timmar per dag vintertid. Har ljusinsläpp i taket.
6 svar · 3,8k läst
prototypen
prototypen: Parallellt. Protte
1 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: metallförtjockning under krympplasten kan vara ett motstånd och det kan nog blir ganska "hett", men inte mer än 70 grader. Och värmen kan nog sprida sig till kabeln, men inte hur långt som helst. Har du möjlighet att mäta strömmen?
15 svar · 2,1k läst
S
Sputnic: Tack för synpunkterna. Det är just utseendet som gör mig lite skeptisk. Förstår dock att det är bra med en brytare. Skulle vara intressant att höra hur lösningen ser ut hos er som har motordrivna markiser.
9 svar · 3,1k läst
M
miko: Jag har monterat både Jula och CO. CO vinner lätt. Det går att köra 2st EKLK - en från vardera hållet för vidarekoppling och sockerbiten sväljer 2st 1,5kvadrat i alla fall. Du behöver säkerhetsglimtändare i djurstallar - ingen stor kostnad (håller 3ggr längre än vanliga) även om det inte fyller någon större funktion om du bara har ljuset tänt när du är där.
25 svar · 6,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Vilken elgrossist som helst borde väl kunna fixa fram sådana. (Eftersom att du kallar dig för ÉlPontus så kanske du får handla hos grossisterna) Annars någon elfirma eller kanske så att elbutik.se kan ta hem (om de inte redan har). //Patrik
57 svar · 31,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Apparaten blir spänningsförande (ca 115V) i upp till 400ms innan säkringen löser, om det är korrekt dimensionerat. Det överlever dock dom flesta, åtminstonde många:S. Med JFB överlever alla, åtminstonde nästan alla... Det är dock kännbart. //Bosse
9 svar · 8,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: Inga problem. Edit: Kom ihåg att köpa spottar som är gjord för vidarekoppling! Vissa billigare (läs: skräp) spottar har så liten plint att det knappt ens går att få in 1st 1,5mm2 q(;^;)p
1 svar · 2,4k läst
I
Ingvald: Bra påpekande att det inte handlade om gemensam jord/nolla. Självklart var det bara skyddsjord. Ursäkta!
11 svar · 1,4k läst
A
Akzid: Jag har bara ett vagt minne av att jag läst i 100 frågor och svar som elsäkerhetsvärket gav ut att man skulle använda sig av spikskydd när man gick igenom reglar när man annvänder "slang". Jag har dock aldrig anvnänt det själv... Någon som har nått minne av detta? ska se om jag hittar boken...
15 svar · 19,5k läst
B
bertilbertilsson: Precis sitter en brytare under termostaten. Tack! :)
2 svar · 3,8k läst
T
tomlan: [citat] Fasen innan brytare=obruten fas Fasen efter brytare mot lampa=Tändtråd dvs om fasen byter färg(varför!?) i kopplingsdosan blir den inte tändtråd för det
7 svar · 3,0k läst
M
magnu: [citat] Speciellt bra för kyl och frys. Det ger dem extra marginaler mot falska frånslag. Jordfelsbrytaren kan ge falskt frånslag vid åska. Visst går det felströmmar vid åska, så agerandet är korrekt, men utfallet oönskat.
20 svar · 2,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Här har du exempel på ROT-dosa: http://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-rot-2?category_id=1960
2 svar · 1,7k läst
T
Titan123: Vi har valt att inte elpatronen skall gå igång när pelletsen stannar, så det kan inte vara den som spökar.
8 svar · 2,8k läst
P
petersv: Klart du ska isolera mellanrummet, om inte annat så för de akustiska egenskaperna. isoleringen dämpar skivornas trumljud utmärkt .
12 svar · 1,9k läst
P
petersv: Plast är ju om inte annat isolerande, ingen risk för kontakt mot t.ex. en spikskalle bakom en tapet e.d. Bra apparater är gjorda i självslocknande plast. Att prylar av märket Malmbergs gör en sak tyder väl på att motsatsen är den bättre lösningen? :-) Gips är inte testat / godkänt av tillverkaren och står inte heller med i några av Svensk Standard vad gäller isolering av
23 svar · 27,5k läst
M
mrfrenzy: Det finns också en risk att han har 3 faser och skyddsjord men ingen nolla. I så fall kan endast 3-fasspis inkopplas såvida man inte kan dra in nolla i röret.
5 svar · 2,4k läst
P
PST: När man rivit ut den kan man roa sig med att mantla av den och smälta ner blyet i tackor med en gasolbrännare... (Men andas inte in något...) det är oerhört mycket bly i de där kablarna... och mycket lite koppar i ledaren inuti....sytrådsledare...iallafall om de gjordes under kriget.
5 svar · 3,4k läst
D
dell4: Oki men då känns det lugnt att sätta borta vid dörren tycker jag. tackar mvh dell
2 svar · 1,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Helt överens där, jag försökte bara säga att man kan få lite skumma reslutat.
15 svar · 4,1k läst
M
magnu: [citat] Joo i och för sig, men en enkel villa, hur lång tid tar det att gå igenom och fixa den. 1-2 dagar för två man, i princip ingen materialkostnad annat än lite kablar. Landar på 10-20 ksek. Vad kostar en elbesiktning? 2-4ksek? Mycket grova siffror kan bli mer, kan också bli mindre. Det är alltid lätt att vara efterklok, men att skippa elbesiktningen är nog en rimlig risk man kan
5 svar · 3,4k läst
M
MTTJ: Den beskrivnigen är till en nyare modell men det löste sig ändå. N=nolla Pil=fas T=Tändtråd jag kopplade T från lampan. Nu startar den när man tänder lampan och kör sedan ca 5min efter man släckt.
2 svar · 11,9k läst
A
Avemo: Om du är bekymrad över säkerheten med att blanda jordat och ojordat: Blanda inte. Om du misstror dina medmänniskor om samma omtänksamhet: Jorda alla uttag. Om man gör alltför krångliga system för att höja säkerheten så kommer folk förr eller senare att kringgå dem just därför att de är krångliga. Långa skarvsladdar till uttag av rätt sort, skarvsladdar med jordad stickpropp
8 svar · 2,5k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Ja, det går bra.
3 svar · 4,4k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: [citat] Han har en brumfri redan.
8 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.