7 319 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Heta huvudsäkringar
Hej. Har haft lite problem med att huvudsäkringarna går lite nu och då. Det är inte samma säkring, vilket skulle kunna tyda på någon sned belastning.
De blir så heta att man måste ha handskar på sig och senast det hände häromdagen så hade hela botten-mojängen spruckigt och föll i bitar när jag tog ut säkringen.
Man är lite rädd att det ska börja brinna eller så. Nån som har några ideér om åtgärd?
De blir så heta att man måste ha handskar på sig och senast det hände häromdagen så hade hela botten-mojängen spruckigt och föll i bitar när jag tog ut säkringen.
Man är lite rädd att det ska börja brinna eller så. Nån som har några ideér om åtgärd?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Minska din elförbrukning eller be elektrikern att säkra upp, finns bara de två alternativen. Brinna börjar det inte göra.
Protte
Protte
Vad har du för storlek på säkringarna.
Det är inte alls ovanligt att säkringarna blir svinvarma. Har själv upplevt det när vi hade problem med överbelastade säkringar.
Däremot är det viktigt att du drar åt säkringarna så hårt du kan för hand, ta i för kung och fosterland.
Sedan ska bottenpluggen vara ordentligt dragen också.
Glappkontakt i form av dåligt dragna säkringar och bottenpluggar genererar varmgång, vilket gör att säkringarna lättare går.
Men har du rätt storlek på säkringarna?
Det är inte alls ovanligt att säkringarna blir svinvarma. Har själv upplevt det när vi hade problem med överbelastade säkringar.
Däremot är det viktigt att du drar åt säkringarna så hårt du kan för hand, ta i för kung och fosterland.
Sedan ska bottenpluggen vara ordentligt dragen också.
Glappkontakt i form av dåligt dragna säkringar och bottenpluggar genererar varmgång, vilket gör att säkringarna lättare går.
Men har du rätt storlek på säkringarna?
Kan också vara dålig kontakt i säkringshållaren, är det ärg och oxid så kan det göra att det blir varmgång i anläggning. Är det så så gäller rengörning eller att byta till nya fräscha grejer.
tack för alla svar.
25A är storleken. Gammal installation, trähus från 20-talet och luftledning som vajjar i vinden. Man tycker att det borde vara ungefär lika varmt hela tiden, men det kan gå veckor mellan säkringsbytena. Numera känner jag på proppskåpet varje gång jag går förbi men det är som sagt kallt och bra mest hela tiden.
25A är storleken. Gammal installation, trähus från 20-talet och luftledning som vajjar i vinden. Man tycker att det borde vara ungefär lika varmt hela tiden, men det kan gå veckor mellan säkringsbytena. Numera känner jag på proppskåpet varje gång jag går förbi men det är som sagt kallt och bra mest hela tiden.
Jag vill opponera mig lite här. Man ska givetvis dra så att det blir bra kontakt, men man vill inte dra sönder grejerna heller. Passdelen är speciellt känslig, eftersom den har ett tunt gängat stift som håller den, och inte nån stor gänga som säkringshylsan.magnu skrev:
Till TS: låt bli att köra strykjärnet, spisen, ugnen, värmefläkten, värmepannan, torktumlaren och tvättmaskinen på samma säkring samtidigt. Antagligen nåt sånt som utlöser det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Var ut till en kund som ville säkra ner från 25 A till 16 A och som bottenplatten på L1 var oxiderad och helt slut. Porslinet var borta också.
Kunden hade en 6 A automatsäkring (diazedtyp) på L1 istället för 25 A för att annars så sprakade det bara. Efter byte så funkade det finfint med 16 A.
//Patrik
Nu gäller det här 63A huvar, inte de mindre 25A som sitter i villor.cheetah1 skrev:Jag vill opponera mig lite här. Man ska givetvis dra så att det blir bra kontakt, men man vill inte dra sönder grejerna heller. Passdelen är speciellt känslig, eftersom den har ett tunt gängat stift som håller den, och inte nån stor gänga som säkringshylsan.
Till TS: låt bli att köra strykjärnet, spisen, ugnen, värmefläkten, värmepannan, torktumlaren och tvättmaskinen på samma säkring samtidigt. Antagligen nåt sånt som utlöser det.
Problemet med dessa är att om man drar dem för löst, kan de svetsas ihop av värmen. Huvarna drar man för hand så hårt man vågar ( en liten nyansering)
Ett gott råd vid huvudsäkringsbyte är. Stänga av strömmen med huvudbrytaren före montage av de nya säkringarna, för att undvika "svetsloppor" på passdelen eller i propphuven vilket medför till sämre anläggningyta och kan orsaka varmgång.
Om det finns små svetsloppor på passdelen eller i propphuven så byt dem.
Dessa kostar inte många kronor.
Om det finns små svetsloppor på passdelen eller i propphuven så byt dem.
Dessa kostar inte många kronor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
De är gratis, du kan FÅ en hel drös av mig, endast porto tillkommer.
Prutte
Prutte
Klicka här för att svara