El
raveper: De flesta material har ju en självantändningspunkt på ca 200-300 grader. Så det behöver ju inte vara extremvarmt.
ANDHOL: Icke att förväxla med (kraftigt) fasförskjutna laster då du kan få större problem med strömmen i PEN-ledaren då den kan bli för hög. Om du skulle ha rent resistiva laster och bara ha dem snedfördelade så ska din PEN-ledare klara detta då strömmen in är lika stor som strömmen ut så att säga och din area på såväl fasledare som PEN skall vara dimensionerad för detta. Det du
Patrik_Hed: Men åk till Clas Ohlson eller nåt och köp torix eller wago är dyl. och gör det ordentligt! Du bor ju för sjutton i Sthlm, borde finnas en sådan butik runt hörnet bara. //Patrik
mr.Ola: Angående materialåtgången så kan jag bara säga, det är dina pengar.. :) Att ha belysning o uttag samma rum, samma säkring gör ju att bara ett rum slocknar om säkringen går! Om alla sovrum har samma bel, säkring så så blir ju alla rummen mörka samtidigt! dock så har förmodligen alla rummen då kvar ström i vägguttagen så nån läslampa funkar! Ang el i ytterväggen(VP-rör) så
Tomas J: Var till en elfirma igår och köpte en "äkta" brytare och jag berättade för säljaren vad som hänt, det slutade med att jag fick den billigare än vad jag gav på Jula. Nu är det sluthandlat på brytare och vägguttag hos Jula i alla fall.
bonnen: Man tackar Bo. Jodå JFBer blir det på det mesta, funderar på om jag skulle koppla bort stickproppsanslutningarn och göra det till en fast anslutning. Men jag börjar nog med en 30mA och ser om det fungerar.
Slugge: Det kan vara så att säkringen innan din huvudsäkring löste samtidigt, antingen servissäkringar, ifall du har såna i huset eller servisledningssäkringen som sitter i nätägarens anläggning. Kan du prova vilken spänning du har fram? Sen är fråga, varför löste säkringen, kortslutning, överlast??
Mikael_L: [citat] Nädå, det finns inte så många regler att följa, det är enkelt faktiskt. :) För att pyssla med el, förutom byta befintligt vägguttag eller strömbrytare eller greja med skarvsladdar, så krävs det elektrikerbehörighet. Eller att man är anställd av någon som har behörighet (och kanske att det sker på arbetstid). Så troligen är de elektriker som fixar lite själv hemma, men
msvensson: Lite företag som växer även utanför danmark, men det gör ju inte prylarna sämre för det. Enligt deras sida har även Solar danmark dem, så även Solar sverige borde kunna få fram dem.
Yrrol: vilka säljer stort och fiffigt utbud på "gott och blandat" vägguttag?
elmont: Använder man ett mätarskåp med Dinskena kan jag inte tänka mig att nätägaren har nått att invända. Men då måste man ha dom "små" som kan monteras på skenan.
andreas5514: dom ringde från auktionsfirman o sa att dom hade hittat tillbehören till kompressorn...och där va "el-Skåpet" med!!! ibland har man tur! nu är allt inkopplat o färdigt...hade inte velat direktstarta den motorn, det dimmar i hela kåken även med y/d start. men de fungerar iaf. tack för alla svar...mvh Andreas
auffreto: Jag har börjat ett nytt ämne under badrum nu angående badrumsproblemet. Tack för tipset med latexen Forbo!
prototypen: Jag har bara en känsla att turbinen har låg verkningsgrad vid låga flöden, generatorn klarar sig bättre med låglast. Protte
Rikard Ågren: Det går finfint att dra i golv. Bryter ni upp det gamla så att reglarna kommer fram? Då är det inga problem.
-MH-: [citat] Jodå, man bokför när man får fakturan, och sedan när man betalar den. Innan fakturan kommer, spelar det ingen roll vilken bokföringsmetod man använder.
hempularen: En sådan skall ju bara ha impulser, du kan ha hur många brytare som helst. Alla brytare skall ha en returfjäder. Du kopplar bara fas till ena polen på brytaren och en tändtråd på den andra. Du kopplar ihop alla tändtrådarna till styringången på dimmax.
elmont: Eller försköt dom i sidled, det brukar inte vara panik om en brytare sitter några cm åt ena eller andra hållet. I alla fall bättre än att klippa och klistra dosor.
Patrik_Hed: Vilken typ av strömställare är det? En enpolig (en vippa), som ska tända en lampa? Är fasen både brun och svart? :S Vet du vad en nolla är för något? Är det två trådar ner till en enpolig strömställare så är det inte fas och nolla utan fas och tändtråd. Den blåa är alltså FÖRMODLIGEN en tändtråd. Man ska aldrig lita på färger och måste "alltid" mäta. (Går det två
Patrik_Hed: Om man ska sätta dosan på sidan som är "enklad" så kan man bara såga ett hål med dosfräsen, stoppa in dosan och ta två långa skruvar och skruva fast dosan med. Går fort. :) //Patrik
BigGitt: [citat] Det med tonåringar stämmer till 200%! Mina blev sura då jag installerade (vet inte vad det heter) en ventil som öppnar vatten i 30 sek. Sen måste man trycka in en gång till. Men förbrukningen blev mindre. MYCKET! För små barn gäller det att ha 2 tvättmaskiner. En pytteliten med snabb (15min) program och en typ 8 kilos. Jag är inte någon tonåring men min dator är på non
Mäster: Jepp, det var precis vad det var, Tackar för hjälpen !
Tostarp: 320m nedgrävd 50mm2 Aluminiumkabel gräver man bara inte upp och bytar för det kostar en bra slant att göra det. Billigast blir det att kontakta nätägaren och be dom koppla om helt enkelt...:|
lars_stefan_axelsson: [citat] Det får du nog lära dig att leva med, med den regulatorn. Som sagt, en fem-stegstransformator är det enda som kommer att vara helt tyst i längden. (Kolla som sagt att fläkten verkligen går vid den lägsta farten.)
mycke_nu: Jag skulle klippa av stickproppen.
Slugge: Luktar det bränt eller känns varmt kan det vara en bra idé att undersöka saken vidare, det kan vara ett begynnande fel som utvecklar värme. Detta kan även ha samband med dina blinkningar. Du bör kunna köra 1 kW utan att märka såna stora störningar, kan inte din elektriker kolla upp detta kanske? Då kan han ju samtidigt kolla om faserna är jämnt belastade.