På jobbet håller man på att bygga om och nu såg jag en fyrkantig kabelkanal med eluttag och nätverksuttag liggande på golvet med uttagen uppåt. Under ett element och ovanför elementet ett fönsterbräde med blommor, vilka förmodligen kommer att vattnas.
Är det här ett korrekt sätt att göra elinstallationen?
Ser tokigt ut, men kanske är helt OK.
Är det här ett korrekt sätt att göra elinstallationen?
Ser tokigt ut, men kanske är helt OK.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Kabelkanal liggande på golvet?? Det är inte meningen att den ska fästas på väggen?
I min värd låter detta väldigt konstigt. eluttag skall ses som en fast installation och skall skruvas fast på lämpligt sätt enligt elsäk.
kan man inte dra el där man tänkt sig så måsta man finna alternativa lösningar?
är det är certifierad elektriker som gjort arbetet?
/karl Högbom
kan man inte dra el där man tänkt sig så måsta man finna alternativa lösningar?
är det är certifierad elektriker som gjort arbetet?
/karl Högbom
Redigerat av moderator:
Det låter som en fönsterbänkskanal och ska säkert monteras upp mellan fönster och element.

EDIT: såg nu att du skrivit att den inte fick plats där. I så fall har elektrikerna gjort en nödlösning. Kanske inte den lämpligaste placeringen. Hade i så fall varit bättre med en vertikal fönsterbänkskanal mellan golv och tak.

EDIT: såg nu att du skrivit att den inte fick plats där. I så fall har elektrikerna gjort en nödlösning. Kanske inte den lämpligaste placeringen. Hade i så fall varit bättre med en vertikal fönsterbänkskanal mellan golv och tak.
Redigerat:
Bloink: Ja så brukar de ju sitta.
Karl: Den är ordentligt fastskruvad och andra kanaler är dragna från taketet ner till den på golvet, vid sidan av fönstret, så allt ser snyggt och ordentligt gjort, men en konstig plats...
Slugge: Foto kommer.
Jag vill inte vattna blomorna, brukar alltid spilla...
Karl: Den är ordentligt fastskruvad och andra kanaler är dragna från taketet ner till den på golvet, vid sidan av fönstret, så allt ser snyggt och ordentligt gjort, men en konstig plats...
Slugge: Foto kommer.
Jag vill inte vattna blomorna, brukar alltid spilla...
Redigerat:
mycket märklig installation.
Hade personligen hittat på någon annan lösning.
Hade personligen hittat på någon annan lösning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vad ända in i... :O
//Patrik
//Patrik
Hehe, kreativt.
Installatören var säkert nöjd i alla fall 
Tur man inte bor i Skåne
allvarligt, det där ser ut som nåt man gör när man inte begriper sej på el, ungefär som när frun ställer blommor på tv:n och sen vattnar :O Även om jag som kund skulle önska att få det gjort så där borde proffset säga, nej så kan man inte göra.
Köp platt-tv så är problemet löstJan-Å skrev: