GK100 skrev:
Det finns många sådana fall men inga som vi någonsin behöver inom vad vi normalt diskuterar här.
Skulle du vilja råka ta ett exempel?

//Patrik

Ett som du kanske kommer att råka ut för kan vara distribution av allmän servicekraft i en större industrilokal. Lokalen i sig innehåller tex stora och kraftiga maskin och processinstallationer.
I lokalen behövs trefas och enfasuttag för tex serviceändamål.
På befintlig kanalisation högt upp lägger man några slingor FKKJ/AKKJ tex 25-50mm2, från avgreningslådor med plint går man sen ut med 6/10/16mm2 kablar 5-10m ner till uttagsboxar med JFB, dvärgar, uttag mm utmed väggar eller vertikala stegar.

Andra fall som liknar ovanstående är tex stora elvärmeugnar, skillnaden är att där har man inte någon avsäkring i grenledningarna till elementen.

Du får tänka ut några fall själv nu när du snart är fullärd.:)

Ovanstående räknas nog som en "central". Inne i en central är det ju rätt vanligt att man har ett grövre "huvudstråk" med tex 95mm2 sedan går det kanske 16mm2 till varje låda. Detta är ok fastän huvudsäkringen kanske är 100A.

Detta pga att ledningarna anses vara kortslutningsskyddade då de ligger inne i en centralkapsling.

Rrrrr skrev:
Tror inte att man kan lägga upp en sådan matning ens i tex Elvis. Byter man area så tror jag att man automatiskt måste räkna hela sträckan som den lägre kabeldimensionen. Jag har inte undersökt detta (har aldrig haft behovet) så jag kan ju givetvis ha fel ;)
Det går endast vid beräkning av utlösningsvillkoret i Elvis. Modulen för belastningsberäkning tar bara en kabeltyp i taget.

Det är ju fullt möjligt att gå ner i area så länge du räknar på det...
Ta tex om du har en längre kabel i mark, i mark kan du ha en lägre area medans sen när du klammrar den på vägg kan behöva en grövre...
Ett annat exempel kan ju vara om du har en innfälld installation och sen går över i en utanpåliggande på vägg... Men detta är ju inte frågor som vi bör detalj studera i detta forum anser jag. Finns bättre forum för det, t.ex. voltimum...

Förnyar denna tråd (som jag upptäckte att jag startat förut).

Om vi säger att man drar 10 mm2 och avsäkrar 35 A. Och ifrån den så går man sedan med en 2.5 mm2 10-15 meter till en motor med ett motorskydd inställt på 2 A.
Är det scenariot då godkänt?

//Patrik

Iom. att du sätter motorskydd så skyddas kabeln mot överlast men inte för kortslutning. Man kan säga att du garanterar att det aldrig går mer än 2A kont. ström i kabeln.

35A kan mycket väl fungera som kortslutningsskydd, men det är ju beroende på lednings impedans mm. mm.

Skulle vilja påstå att med största sannolikhet uppnår man önskat skydd i 2,5mm2 kabeln.

Usch, sånna här trådar med svar som kan ge möjlighet till "genvägar" kan sätta fart på alltför många "halvnoga" personers sinnenq(;^;)p

Mikael_L
Du gillar verkligen att misstänka resten av mänskligheten för diverse skumrask.

Jag tycker det framgår myyycket tydligt i tråden att detta gäller endast speciella fall och att man måste räkna på fallen osv.
Och den som inte alls bryr sig om det uppenbara budskapet här, behöver nog knappast läsa denna tråd för att ändå ta felaktiga genvägar.
Dessa personer kommer du förövrigt ändå aldrig få träffa i ditt yrke, möjligen de som köper deras hus. Och det oavsett vad vi skriver och inte skriver här och det oavsett vad elsäkerhetsverket och lagstiftarna skriver och hittar på.

Normalt ska kabeln tåla kortslutning. Dvs man måste kolla att säkringen inte släpper igenom mer energi än vad kabeln tål. Det saknas uppgifter på förimpedans/kortslutningsström i avgreningspunkten i ditt exempel. Det är nog på håret att 2.5mm2 kan kortslutningsskyddas med en 35A diazed. 32A har jag gör mig är max.

Har dock för mig att det också står nånting i reglerna om "risken för kortslutning", dvs att man inte skulle behöva ta hänsyn till kortslutning i kabeln under vissa förutsättningar. En sådan förutsättning, förutom att kabeln är "säkert" förlagd, torde vara kortslutningsskydd i apparaten.

Mikael_L skrev:
Du gillar verkligen att misstänka resten av mänskligheten för diverse skumrask.

Jag tycker det framgår myyycket tydligt i tråden att detta gäller endast speciella fall och att man måste räkna på fallen osv.
Och den som inte alls bryr sig om det uppenbara budskapet här, behöver nog knappast läsa denna tråd för att ändå ta felaktiga genvägar.
Dessa personer kommer du förövrigt ändå aldrig få träffa i ditt yrke, möjligen de som köper deras hus. Och det oavsett vad vi skriver och inte skriver här och det oavsett vad elsäkerhetsverket och lagstiftarna skriver och hittar på.
Jo, skumrask är världen befolkad av, jag ska säga att det är praktiskt taget omöjligt att vara ödmjuk när man är felfri :wow:

Det är väl inte så himla krångligt heller om man vill garantera kortslutningsskydd för kabeln. Bara att sätta en kapsling med säkring i matande ände, ingen större kostnad. Man kan dessutom sätta både motorskydd och säkring i samma kapsling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.