7 316 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Liggande uttag under element
Glufsglufs skrev:Klart det är skillnad beroende hur brunnarna är, men det är i ett torrt utrymme och jag tror inte att man kan hitta något i regelverket som säger emot just detta men det är ingen installation jag hade gjort, hellre hitta lösning med mindre kanal och sätta utanpåliggande uttag liggande på vägg under fönstret istället eller i värsta fall i golvvinkeln. Sen gjuts det exempelvis in uttagsbrunnar ofta i golv i kontor och dom kan lika gärna bli vattenfyllda men som sagt, det är torrt utrymme.
Sen som anekdot så har en kollega varit med om fönsterbänkskanal som varit vattenfyllt pga av öppet fönster under en helg där snö drivit in , smält och lagt sig i kanalen, inte mycket vatten och väldigt långsökt men ändock.....
Så innan du gör påhopp så bör du tänka ett litet steg till eller så kan du börja med bananförsäljning själv.
Det är skillnad på kunskap och estetik, och det är inte estetiskt direkt det där.
Som jag sa tidigare, undrar just hur den fixar yttre påverkan.
Det var inte menat som ett påhopp på dig! sorry om du tog det så isåfall
Utan i din roll som elektriker tycker jag svaret borde vara NEJ NEJ inte bara estetiska invändningar (men det är vad jag tycker)
bananförsäljning tyckte jag den som installerat kanalen borde syssla med
Ja, ok, jag är med.tomlan skrev:
Men man kan inte säga nej nej pga något annat än det estetiska i det här fallet om det inte är så att fabrikanten vid det tillfälle kanalen installerats uttryckligen förbjudit den typen av installation för så länge det är i torrt utrymme så är det vidare upp till den som nyttjar utrymmet att inte hälla vatten i den, jag menar, hur överbeskyddande ska regler bli, det räcker med föreskrifter på dryga 400 sidor, ska man räkna in eventuella fadäser som tex att blomvattning kan ställa till problem och liknande saker så lär det bli ett litet häfte på kanske 10.000 sidor eller liknande.
Sen vad fabrikanten säger är ju lika luddigt som att få ett direkt svar från elsäkerhetsverket, skillanden på rekomendationers vara eller inte vara kontra fastlagda regler som är direkt lagstyrda eller som i det här fallet om fabrikanten förbjudit golvmontage en försäkringsfråga/strid mot ELSÄK:s hänvisningar vid evntuellt fel kan ju disskuteras, och delar av dessa disskutioner finns i andra trådar redan.
Klicka här för att svara