Varför har elkos uttag och brytare tagit bort öronen som man kan skruva ut i dosan?
Jag har tyckt att dom var jätte bra och dom satt stadigt, finns bara öronen att köpa om man vill ha dom?
Jag har handlat på coop och classe och förut så fanns det öron men inte nu.

Kräver svar
Texastaz

Classe har "öronen". Jag köpte förra veckan till mina nya vägguttag. 19kr för 2 st.

Sett dom på Jula.

Såvitt jag förstår så undviker man öronen efterssom de kan klämma en tråd i dosan, i värsta fall skada isoleringen.

hempularen skrev:
Sett dom på Jula.

Såvitt jag förstår så undviker man öronen efterssom de kan klämma en tråd i dosan, i värsta fall skada isoleringen.
Öronen? Jag antar att ni menar klorna. Hos el-grossister kan man välja på att köpa med eller utan klor och det är väl ganska bra att inte butiker för hempulare säljer med klor för som "hempularen" sa att om man inte är vaksam så kan man klämma trådarna. Dessa klor är för övrigt för en elektriker en nödlösning som fästanordning.

Använd i första hand dosskruvarna, sen egna skruvar i dom skruvhål som finns i hörnen på apparaten och sist klorna.

Då det inte är så vanligt att de lösa fästanorningarna till gamla plåtdosor finns på typ classe eller kjell så är många "tvungna" att använda klorna.

Finns det inga fästskruvar i dosan använder man Eloks dosclips eller skruvhålen, man sätter ALDRIG uttag med enbart klorna för då lossar dom garanterat förr eller senare.

elmont skrev:
Finns det inga fästskruvar i dosan använder man Eloks dosclips eller skruvhålen, man sätter ALDRIG uttag med enbart klorna för då lossar dom garanterat förr eller senare.
Precis, antingen dosclipsen och klorna eller skruvar i skruvhålen i klorna, som elmont säger, ALDRIG bara klor. Ännu en sak som visar att hemapulare inte ska hålla på när dom tror sig veta vad dom gör.

Mina gamla vägguttag som suttit sen -65 satt bara med klor och dom satt bra. De klorna fäste bra i plåtdosorna och mina nya Elko med klor sitter fint så ni kan inte dissa klorna helt och hållet.
Men jag tar till mig att hålen i hörnen kan vara ännu bättre att fästa i.

• Gilla
mvh
  • Laddar…
elmont skrev:
Har inte en dosa i huset som det har suttit något annat an saker med klor sedan 50 talet. Numera alla bytta till modernare fortarande med klor. Bara för att kände jag nu på några och de sitter som berget. Det jag behöver dosclips till är att få skruvade doslock för att de vanliga vill inte sitta kvar när det har tillkomit mer tråd och små dosor. Risken är ju att skruvade lock inte heller kommer att passa då dessa är gjorde för större dosor. :(

snuttjulle skrev:
Har inte en dosa i huset som det har suttit något annat an saker med klor sedan 50 talet. Numera alla bytta till modernare fortarande med klor. Bara för att kände jag nu på några och de sitter som berget. Det jag behöver dosclips till är att få skruvade doslock för att de vanliga vill inte sitta kvar när det har tillkomit mer tråd och små dosor. Risken är ju att skruvade lock inte heller kommer att passa då dessa är gjorde för större dosor. :(
Min erfarenhet av fulla dosor är att thorsmans lock med snäppfästen går att pressa fast. (dom som har en längre rad med hullingar)

Ett alternativ till att fästa doslock med hål för dosskruv där det eventuellt inte går så som snuttjulle nämnde är att man har ett doslock som har hålen utanför kanten på dosan och man sätter gula spikplugg (inte skruv utan spik) och i dom fäster dosskruv kanon.

snuttjulle skrev:
Men kan man inte ta doslock som är till för dessa mindre dosor och göra egna hål för skruvarna? Så har jag gjor o det funkade bra. Fast klorna går bort för min del (eller rättare, elektrikerns del!)

Kjell G

Bra ide att ta orginal locken och göra hål för skruv. Nu ska det bara kommas ihåg att det ska beställas dosclips nästa gång det beställs något från elbutiken. För det va ju det. Varför saluför inte classe mfl dosclips när de med krokar nu är så dåliga att de inte bör användas?

snuttjulle skrev:
Bra ide att ta orginal locken och göra hål för skruv. Nu ska det bara kommas ihåg att det ska beställas dosclips nästa gång det beställs något från elbutiken. För det va ju det. Varför saluför inte classe mfl dosclips när de med krokar nu är så dåliga att de inte bör användas?
För att bygg och teknikföretag bara är kåta på pengar och säljer då vanliga elprylar och inte specialmaterialet för dom vet inte själva vad det är, alltså hjälper det inte direkt hempulare att göra rätt men det är ju en annan disskution.

Nu är det ju så att en vanlig händig person har full rätt att byta VU och brytare och då borde rätt saker finnas tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.