Hej, jag har nyss installerat en induktionshäll av modell EHD 6005 P(electrolux). Men den ger ifrån sig ett olidligt högfrekvent ljud ifrån grytorna. Jag har testat med flera olika grytor och alla grytor ger ifrån sig ett mer eller mindre högfrekvent ljud. Mina äldre föräldrar som inte hör syrsorna hör inte heller detta ljudet. Men jag och mina äldre bröder tycker det är olidligt.

Är det någon mer som har detta problemet och i så fall hur står ni ut?
 
Har en kompis som har induktion.. låter som... ja syrsor nästan ja... Inget ja skulle stå ut me iaf.
 
Det är just det som är vitsen med induktion att det är en hög frekvens annars blir det ingen induktion.
 
Granit999 skrev:
Det är just det som är vitsen med induktion att det är en hög frekvens annars blir det ingen induktion.

onej, det är inte högfrekvent ljud du snackar om, det är microvågor
 
HuBaKo skrev:
onej, det är inte induktion du snackar om, det är microvågor
Citat från råd och rön "Induktionshäll
Induktionshällen ser ut som en vanlig glashäll men har helt annan teknik under glaset. Den värms upp betydligt snabbare, går snabbt och lätt att reglera och är i vissa fall energisnålare. Värmen alstras direkt i kastrullens botten. Hällen blir inte het - därför bränns inte överkok fast på samma sätt som på en vanlig glashäll - och den är mycket lätt att rengöra. Tekniken bygger på en induktionsspole och elektromagnetiska fält i stället för ett värmeelement. "


 
Granit999 skrev:
Citat från råd och rön "Induktionshäll
Induktionshällen ser ut som en vanlig glashäll men har helt annan teknik under glaset. Den värms upp betydligt snabbare, går snabbt och lätt att reglera och är i vissa fall energisnålare. Värmen alstras direkt i kastrullens botten. Hällen blir inte het - därför bränns inte överkok fast på samma sätt som på en vanlig glashäll - och den är mycket lätt att rengöra. Tekniken bygger på en induktionsspole och elektromagnetiska fält i stället för ett värmeelement. "

det är ju inte ljudvågor, det är ljuslängder(strålning)
 
att den surrar för dig kan ha att göra med din kastrull.
prova att flytta på/trycka lite på kastrullen

det sär är ett vanligt problem om man inte har kastruller som är fullkomligt plana i botten.

ikea-kastruller har ofta det problemet har jag märkt.
 
HuBaKo skrev:
det är ju inte ljudvågor, det är ljuslängder(strålning)
Alla frekvenser är vågor. Det är bara det att inom området 20-20000Hz så är det hörbart ljud.
Du kan höra ljudet av en trasformator som går på våra vanliga 50Hz i nätet när den inducerar över spänning från primärsidan till sekundärsidan.
 
Granit999 skrev:
Alla frekvenser är vågor. Det är bara det att inom området 20-20000Hz så är det hörbart ljud.
Du kan höra ljudet av en trasformator som går på våra vanliga 50Hz i nätet när den inducerar över spänning från primärsidan till sekundärsidan.
detdär lär sig alla i skolan
det är inte ljudet från induktionen som låter utan det låter i kastrullerna.

Ontopic: folk som har högfrekvent ljud får gärna beskriva vilka grytor ni har det i, för jag har det i alla oavsett platt botten eller inte. har 7 rostfria grytor hemma
 
Har exakt samma beteende med min häll (likadan som din). Låter mest när man kör "Power" läget och upphör nästan helt vid effekt 8 och lägre....
 
hallgren, hehe, jag tror denna modellen måste vara extrem, för jag och mina bröder som är runt 20 tycker verkligen ljudet är olidligt. Min smärtgräns går ungjefär på nivå 5, sen börjar jag tycka att det är över vad som kan anses vara godkänt.

Om ni har en induktionsspis som inte låter så får ni gärna skriva vad ni har för modell och vilken ålder ni är i. För jag tycker verkligen inte det kan vara naturligt med det högfrekventa ljudet.
 
Jag har tur som har en köksfläkt som låter för j-vla mycket på högsta läget. Den överröstar hällen (och allt annat inom 10m radie). :o
 
Det ni hör kommer säkerligen från grytor som har en separat magnetisk botten. Ju sämre kvalitet ju mer vibrationer där. Våran siemens induktionshäll låter inget (förutom när kylfläkten sätter igång). Prova gjutjärnsgrytor om de låter lika dant. Skulle inte klara mig utan induktionsspis nu (gas är enda alternativet som jag ser det).
 
Vi har en Boschhäll, den låter lite grann när man använder IKEAs 365 serie verktyg, men har provat en stekpanna från Fizzler, den är så homogen i stålet att det uppkommer knappt några ljud.

Har förövrigt även fått råd från både säljaren på köksbutiken och Bosch om att kastrullerna måste vara helt plana samt att så lite föroreningar i stålet som möjligt på kokkärl etc. Detta för att motverka de ljud som uppkommer.

De ljud som uppkommer är otroligt högfrekventa. hör mycket och är 28 år.
 
Jag har en annan induktionshäll, men med vissa pannor samma fenomen. Ljud uppstår när lätta "lågkvalitativa" pannor används. Den gamla solida gjutjärnsgrytan står stabilt och vibrerar inte. Alltså inte hällen utan det som ställs på dem. Däremot är det nog svårt att helt få dem knäpp tysta utan att använda bara gjutjärn. Tungt är bra i detta hänseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.