9 235 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Elektrikern kopplade inkommande nollan fel...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nja, frågan om betalning är inte relevant i elsäkerthetssammanhang. Frågan är mer; var lägger man nivån för att få en säker installation?. Alla installationer måste vara OK. Vilken nivå ska kvalitetssäkringen ligga på? Är jag passagerare i rymdfärjan så kan jag hysta upp några tusingar får att få en extra kontroll av eldragningen... för installation av cykelbelysningen ger jag inte ett nickel för extra kontroll...Patrik_Hed skrev:
Precis som i tidigare inlägg så jobbar jag numera med konstruktion men har tidigare jobbat som elektriker utan egen behörighet. Jag vet att det är enklare för mig att konstruera, tillverka och CE-godkänna den apparat jag konstruerat och kopplar in i mitt vägguttag, än att jag montera upp vägguttaget på laglig väg.
Så... egenkontroll. Vissa saker ska kanske bockas för i ens protokoll innan man skruvar på locket å slår på? Protokollet kan man ha i huvet eller i pärmen?? Var lägger man nivån? Själv måste jag ha alla dokument som styrker min konstruktion tillgängliga för eventuell kontroll...
/Beng-Ha
i Baren
det är nog så att i "ofarligt" tillstånd så låter inte elen.. om du tillexempel beskådar kopparskenor i ett ställverk med 20kV och flera tusen ampere så märker du ju inte hur stor kraft som gömmer sig i den kopparn, men snubblar du och trillar emot dom där skenorna så blir elen som ett aggresivt monsterlars_stefan_axelsson skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jo, men självklart ska man göra en egenkontroll, men att en opartisk kontrollant ska komma ut och kontrollera varje installation man gör... njae...benpalm skrev:Nja, frågan om betalning är inte relevant i elsäkerthetssammanhang. Frågan är mer; var lägger man nivån för att få en säker installation?. Alla installationer måste vara OK. Vilken nivå ska kvalitetssäkringen ligga på? Är jag passagerare i rymdfärjan så kan jag hysta upp några tusingar får att få en extra kontroll av eldragningen... för installation av cykelbelysningen ger jag inte ett nickel för extra kontroll...
Precis som i tidigare inlägg så jobbar jag numera med konstruktion men har tidigare jobbat som elektriker utan egen behörighet. Jag vet att det är enklare för mig att konstruera, tillverka och CE-godkänna den apparat jag konstruerat och kopplar in i mitt vägguttag, än att jag montera upp vägguttaget på laglig väg.
Så... egenkontroll. Vissa saker ska kanske bockas för i ens protokoll innan man skruvar på locket å slår på? Protokollet kan man ha i huvet eller i pärmen?? Var lägger man nivån? Själv måste jag ha alla dokument som styrker min konstruktion tillgängliga för eventuell kontroll...
/Beng-Ha
i Baren
//Patik
Egenkontroller innebär ju att man som elektriker kollat, mätt osv och sen godkänt anläggningen för elsäkert bruk och är någon så dum så att han/hon kryssar i att något är kollat men inte är det så får ju personen stå sitt kast sen om det händer något så en oberoende kontrollant är ju bara onödigt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Tja, för det första så har jag aldrig varit inne i ett tyst ställverk. Det låter alltid 50Hz någonstansifrån.electrocuted skrev:det är nog så att i "ofarligt" tillstånd så låter inte elen.. om du tillexempel beskådar kopparskenor i ett ställverk med 20kV och flera tusen ampere så märker du ju inte hur stor kraft som gömmer sig i den kopparn, men snubblar du och trillar emot dom där skenorna så blir elen som ett aggresivt monster
Klicka här för att svara