Snase skrev:
El syns inte, el luktar inte, el låter inte, men det kan mycket väl döda en människa så hur säker man än är inom sitt yrke ska man dagligen vara kritisk till sitt eget kunnande på alla jobb, alltid.
Ljusbåge, överström, sprakande/50Hz brum. Tycker nog den både syns, luktar och hörs... :D

Patrik_Hed skrev:
Skulle kunden vilja betala för en sådan kontroll? På ett eller annat sätt så är det ju kunden som får betala.

//Patrik
Nja, frågan om betalning är inte relevant i elsäkerthetssammanhang. Frågan är mer; var lägger man nivån för att få en säker installation?. Alla installationer måste vara OK. Vilken nivå ska kvalitetssäkringen ligga på? Är jag passagerare i rymdfärjan så kan jag hysta upp några tusingar får att få en extra kontroll av eldragningen... för installation av cykelbelysningen ger jag inte ett nickel för extra kontroll...

Precis som i tidigare inlägg så jobbar jag numera med konstruktion men har tidigare jobbat som elektriker utan egen behörighet. Jag vet att det är enklare för mig att konstruera, tillverka och CE-godkänna den apparat jag konstruerat och kopplar in i mitt vägguttag, än att jag montera upp vägguttaget på laglig väg.

Så... egenkontroll. Vissa saker ska kanske bockas för i ens protokoll innan man skruvar på locket å slår på? Protokollet kan man ha i huvet eller i pärmen?? Var lägger man nivån? Själv måste jag ha alla dokument som styrker min konstruktion tillgängliga för eventuell kontroll...

/Beng-Ha
i Baren

lars_stefan_axelsson skrev:
Ljusbåge, överström, sprakande/50Hz brum. Tycker nog den både syns, luktar och hörs... :D
det är nog så att i "ofarligt" tillstånd så låter inte elen.. om du tillexempel beskådar kopparskenor i ett ställverk med 20kV och flera tusen ampere så märker du ju inte hur stor kraft som gömmer sig i den kopparn, men snubblar du och trillar emot dom där skenorna så blir elen som ett aggresivt monster

benpalm skrev:
Nja, frågan om betalning är inte relevant i elsäkerthetssammanhang. Frågan är mer; var lägger man nivån för att få en säker installation?. Alla installationer måste vara OK. Vilken nivå ska kvalitetssäkringen ligga på? Är jag passagerare i rymdfärjan så kan jag hysta upp några tusingar får att få en extra kontroll av eldragningen... för installation av cykelbelysningen ger jag inte ett nickel för extra kontroll...

Precis som i tidigare inlägg så jobbar jag numera med konstruktion men har tidigare jobbat som elektriker utan egen behörighet. Jag vet att det är enklare för mig att konstruera, tillverka och CE-godkänna den apparat jag konstruerat och kopplar in i mitt vägguttag, än att jag montera upp vägguttaget på laglig väg.

Så... egenkontroll. Vissa saker ska kanske bockas för i ens protokoll innan man skruvar på locket å slår på? Protokollet kan man ha i huvet eller i pärmen?? Var lägger man nivån? Själv måste jag ha alla dokument som styrker min konstruktion tillgängliga för eventuell kontroll...

/Beng-Ha
i Baren
Jo, men självklart ska man göra en egenkontroll, men att en opartisk kontrollant ska komma ut och kontrollera varje installation man gör... njae...

//Patik

Egenkontroller innebär ju att man som elektriker kollat, mätt osv och sen godkänt anläggningen för elsäkert bruk och är någon så dum så att han/hon kryssar i att något är kollat men inte är det så får ju personen stå sitt kast sen om det händer något så en oberoende kontrollant är ju bara onödigt.

electrocuted skrev:
det är nog så att i "ofarligt" tillstånd så låter inte elen.. om du tillexempel beskådar kopparskenor i ett ställverk med 20kV och flera tusen ampere så märker du ju inte hur stor kraft som gömmer sig i den kopparn, men snubblar du och trillar emot dom där skenorna så blir elen som ett aggresivt monster
Tja, för det första så har jag aldrig varit inne i ett tyst ställverk. Det låter alltid 50Hz någonstansifrån. :)Men om man skall vara semiseriös. Jag ser egentligen inte någon direkt skillnad mellan "el i ofarligt tillstånd" och exv. en tank som är trycksatt (med några hundra bar), en stålbalk med mycket stor last på sig, en dynamitgubbe, eller en tegelsten/istapp som ligger/hänger löst på hög höjd över marken. Överallt där man lagrar stora energier som snabbt kan omsättas i arbete så finns det risker, och i många (men inte alla) fall så är dessa risker långt ifrån uppenbara.

• Gilla
lbs129
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.