davidgp
davidgp: Ok, tack herrarna!
5 svar · 1,6k läst
1
123johan123: Nja, min tanke är att klamra fast kabeln mellan dosa och armatur. Och funderingen var om det är ok med RKK-kabel, för att jag har några meter hemma av den varianten. Har nämligen för mig att jag någonstans, någon gång hört något om att RKK inte alltid är ok i/vid lysrörsarmatur pga RKK-kabel inte nödvändigtvis är tillräckligt skyddad mot den mängd UV-strålning som ett vanligt
3 svar · 2,3k läst
janwide
janwide: Använde presshylsor och det fungerade bra.. Löda var ju också ett alternativ som hade fungerat. Tack för tipsen :o)
3 svar · 3,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Blir ingen ström utan spänning.. ;) fast mycket är det ju inte.
4 svar · 1,1k läst
Freco
Freco: Tror minsann att jag var lite trött när jag tittade på det. Snabbkoppling finns, även om det ser ut som att det även kan anslutas via någon sorts kopplingsplint. Slutet gott, allting gott :rolleyes:
1 svar · 1,6k läst
davidgp
davidgp: [bild] Vet inte om du blir så mycket klokare på ovan skiss, men så är mina kopplade i allafall. Jag tar inget ansvar för att elektrikern som kopplat mina gjort rätt... inte heller om du kopplar fel... ;)
8 svar · 27,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Naturligtvis, det är ju simpel trefaslära. :)
36 svar · 6,1k läst
H
hempularen: Den här tråden är urspårad. Jag stänger.
43 svar · 29,7k läst
·
B
BigGitt: I stället för att "syfta på" blir jag nöjdare om jag får svar på mina frågor. Och gör saker rätt från början. Livet är för kort för att bråka. Nu är jag nöjd.
34 svar · 14,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: Be din elektrikervän (eller annan elektriker ifall det är för avancerat för kompisen) att felsöka bastuaggregatet. Låter väldigt osannolikt att alla slingor i aggregatet gått sönder. Mer troligt är att termostaten pajjat, eller överhettningsskyddet löst ut.
3 svar · 2,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: Är det gips så sätter vi alltid bara längre skruvar. Är det något annat mer tvivelaktigt material kan man kanske sätta distansringar. Jag var nyss på ett ställe där husägaren hade reglat ut väggen 45x45regel + träpanel. Där hade han flyttat ut uttagen helt utan distansringar, dessutom 5-10cm i sidled från dosan i väggen. Uttagen satt med klämskruvar i träpanelen, med fk
11 svar · 2,6k läst
P
penrik: Har ju jordfelsbrytare, den tar ju det mesta, Angående hällen så kan jag brygga L1 och L2, så då borde den fixa det med. Det borde ju funka tycker man...
11 svar · 10,3k läst
tallmilan
tallmilan: Jättebra då var det som jag kom ihåg och som verkade mest logiskt. Tack
2 svar · 1,9k läst
E
elmont: Och glöm inte jordfelsbrytaren det är ett absolut måste i ett badrum om man vill ha ett uttag. Och det duger INTE med en portabel som man sätter i uttaget utan MÅSTE vara en fast monterad. Om inte är risken stor för att en olycka med dödlig utgång.
7 svar · 2,0k läst
Y
yxis: Tänk på att kolla att nya hällen verkligen är specad för att tåla 20A enfas. Det kan vara så att den är avsedd för att helst köras på 2-fas 16A men kan köras på 16A enfas, men noll-ledaren i hällen inte tål 20A.
5 svar · 1,6k läst
Y
yxis: Om en huvudsäkring går så att man får underspänning (bakmatning via 400V-laster) så kan det ju bli så att värmen går igång men spänningen inte räcker för att öppna magnetventilen. Men är tvättmaskiner verkligen konstruerade så att programverket "kör vidare" om vissa villkor inte uppfylls? Jag hade alla gånger gissat att det funkade så att tvättprogrammet inte körde vidare
33 svar · 8,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Infravärmarna på uteplatsen ska vara kalla, alla andra värmeelement varma, tycker jag. (Så jag håller med dig om fukten där)
12 svar · 9,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Och jag får lägre statsskatt! :D Tror jag..
13 svar · 2,4k läst
Fnularn
Fnularn: Hur många amp ligger huvudsäkringarna på? Nu behöver det inte va för lågt säkrat. Kan va så att din trefas är väldigt sne-belastad, för många förbrukare på samma fas.
6 svar · 1,9k läst
P
PST: [citat] Nåt sånt är det, det kan bli rejäla spänningar med statisk elektricitet, speciellt om man praktiken får en typ av Van de Graaff / bandgeneratorfunktion driven av en > 1000W dammsugarmotor, så 50 000V är lätt att åstadkomma. I mitt fall var det det tunga slipdammet som agerade "band", riktigt läskigt faktiskt...
6 svar · 2,3k läst
spinout
spinout: Nja, Teori: Tex. Elkraft, styr- och reglerteknik eller allmän behörighet 400 timmar Hur man läser in de 400 timmarna är upp till de som som ordnar kursen. Vissa gör det på heltid, vissa ett par dagar i veckan och andra på distans (ca. 2år) Praktik: Behörig installatör ska kunna intyga att du jobbat under honom i ett antal år Ansökningsblanktter finns på elsakerhetsverkets hemsida.
11 svar · 2,0k läst
E
elmont: Du kan lossa å trådarna som går er till golvet och ohm mäta den, då ser du om du har avbrott i slingan. Har du avbrott är det troligen i anslutningen mellan kallkabeln och värmetråden. Då måste du "öppna" golvet och hitta skarven göra om den, det finns nya skarvar att köpa. Tänk bara på att i våtutrymmen ställs lite högre krav på "utförandet", det gäller ju både el och
5 svar · 839 läst
K
kolvas: [citat] kan man visst få göra, som jag skrivit innan så är 9 av 10 beskrivningar av jobbet som man får av kund mer eller mindre fel, det är ganska svårt att gissa sig till hur folk vill ha saker och ting utförda, jag kan inte säga att det tar 1 tim att sätta upp ett vägguttag, det beror på SÅ himla mycket. Jobbar man på det viset som du förespråkar så kan man inte överleva som
510 svar · 51,4k läst
ybu
ybu: [citat] Ah, jag förstår! Och då kan man ju dra slutsatser vad det var för kvalitet... Är det för dåligt för Malmbergs, då är det illa..
3 svar · 732 läst
ybu
ybu: [citat] De flesta sänker förbrukningen med 30% men de bästa med 50%, dvs dubbelt energieffektiv. Philips Master Classic t.ex. Det är helt okej för en lampa fullt dimbar och som tänder i kallaste Sibirien (lågenergilampans två svagheter).
15 svar · 4,6k läst
B
b2b2: I Halland är de dyra :D:D
13 svar · 7,3k läst
M
miko: Köp en dubbeltrapp och använd ena brytaren trappkopplad och den andra som vanlig brytare.
1 svar · 1,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: [citat] Det är ju bara att skruva loss klon Om du var ironisk ber jag om ursäkt :)
9 svar · 1,2k läst
S
cheetah1: Jag gissar att det i det här fallet rör sig om typ en gammaldags lös häll med typ en eller två plattor, som man flyttar dit man behöver den? Fick den känslan iaf.
6 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.